صندوق توسعه مالک سینا شد

صندوق توسعه مالک سینا شد

صندوق توسعه مالک سینا شد؛ صندوق توسعه ملب درراستای مصوبه هیات امنا برای حضور در بازارهای پولی، مالی و سرمایه‌گذاری بالغ‌بر دوق ۳۳ درصد از سهام بانک سینا را تملک کرد.

به گزارش ، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه تصمیماتی از این دست به نقش پررنگ‌تر صندوق در بازارهای مختلف شرکت کمک خواهد کرد، گفت: البته این موضوع با مجوز رسمی بانک مرکزی و در بازار سرمایه انجام شد، مصوبه‌ هیأت امنا هم داشتیم و همه قدم‌ها قانونی برداشته شد.

به‌گفته مهدی غضنفری، این اقدام بی‌نظیر‌ موجب شکوفایی در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای صندوق خواهد بود، ما به قاعده به یک بانک توسعه‌ای در کنار صندوق توسعه ملی نیاز داشتیم که امیدواریم این بانک بتواند همان هدف را محقق کند.

‌غضنفری گفته است: در حوزه صدور ضمانت‌نامه‌ها و کارهای بانکی مجوز‌های خیلی خوبی از هیأت امنا گرفته‌ایم، یک ابزار و یک نهاد برای استفاده از این ابزار نیاز داشتیم که این ابزار در اختیار قرار گرفته است و این موضوع تحول زیادی در نوع وظایف و ماموریت‌های صندوق ایجاد می کند.

وی تأکید کرده است: البته این بدان معنا نیست که همکاری خود را با بانک‌های عامل ‌کم می‌کنیم، وظایفی از سوی هیأت امنا و هیأت عامل در مصوبات اخیر به ما داده شد بود که جز با تملک سهام بانک نمی‌توانستیم از پس آن برآییم.

بنابر اعلام ایبنا، غضنفری تصریح کرد: مثل همیشه سهامی که ما در این بانک (سینا) و یا سهامی که در ‌دیگر بنگاه‌ها داریم کمتر از ۳۵ درصد است و این بدان معنا است که ما علاقمند به بنگاه‌داری نیستیم و بلکه از توان آنها برای انجام خدمات و سرویس‌ها استفاده می‌کنیم.

به‌نظر می‌رسد صندوق توسعه ملی برای تملک سهام بانک سینا به‌میزان ۳۳ درصد، از شورای پول و اعتبار مجوز لازم را دریافت کرده است و شورا هم تا سقف تعیین شده در قانون به صندوق توسعه ملی مجوز داده است.

نکته دیگر اینکه، با تملک ۳۳ درصد از سهام بانک سینا توسط صندوق توسعه ملی، مشکل سهام مازاد بر سقف قانونی بنیاد مستضعفان بر بانک سینا تا حدود زیادی رفع می‌شود زیرا طبق صورت‌های مالی بانک سینا، بنیاد مستضعفان ۶۳ درصد از سهام بانک سینا را در اختیار داشت و نهاد ناظر بارها بر ضرورت کاهش این نسبت تاکید کرده بود. با این اتفاق، نسبت سهامداری بنیاد مستضعفان از کل سهام بانک سینا به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...