قدرت ایران هم در تولید موشک است هم کالا

قدرت ایران هم در تولید موشک است هم کالا

قدرت ایران هم در تولید موشک است هم کالا؛ رییس جمهوری در مراسم روز ملی صنعت و معدن با بیان اینکه امروز قدرت ایران فقط در تولید موشک نیست تصریح کرد که قدرت ایران در جهان هم تولید موشک است و هم تولید انواع کالا و محصول.

به گزارش ، سیدابراهیم رییسی با حضور در بیست و هفتمین مراسم روز ملی صنعت و معدن که البته از برگزارکنندگان آن خواست تا نام این روز را کامل کنند و با افزودن تجارت به آن، «روز ملی صنعت، معدن و تجارت» بنامند در جمع صنعتگران، معدن‌کاران، تاجران، بازرگانان، اصناف و فعالان اقتصادی تأکید کرد که نباید اجازه داد به بهانه مشکلات، هیچ واحد تولیدی متوقف شده و از اشتغال خود بکاهد چراکه قدرت کشور در تولید است.

حل مشکلات با مدیریت جهادی

رییسی با تاکید بر ضرورت اتخاذ راهکار میان‌مدت برای رفع برخی از مشکلات در کشور، بیان داشت: باید یک هماهنگی و مدیریتی بین صنعتگران، معدن‌کاران و بازرگانان توسط دولت ایجاد شود تا برخی از مسائل و مشکلات را بتوان با مدیریت منابع و تلاش جهادی حل و فصل کرد.

رئیس جمهور ضمن با بیان اینکه نباید اجازه داد به بهانه مشکلات هیچ واحد تولیدی متوقف شده و از اشتغال خود بکاهد، اظهار داشت: هیچ خط تولیدی نباید متوقف شود همانطور که رهبر انقلاب تاکید دارند هیچ مسأله‌ای در داخل کشور نیست که راه‌حلش در درون کشور نباشد.

وی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی کشور، تصریح کرد: ما راهکار رفع مشکلات کشور را در دست و لبخند بیگانگان دنبال نمی‌کنیم، البته از تجربه دیگران استفاده خواهیم کرد اما نسخه‌هایی را که از دیگر کشورها می‌آید، بدون مطالعه و تطبیق با شرایط خودمان اجرا نخواهیم کرد.

رئیس جمهور راهکار عبور از مشکلات اقتصادی کشور را مدیریت ظرفیت‌های داخلی دانست و اظهار داشت: در مسأله مدیریت انرژی همچنین می‌توان با مدیریت زمان، مدیریت مصرف و بهینه‌ کردن مصرف انرژی و نیز استفاده از راهکارهای دیگر مدیریت مصرف از این مشکل عبور کرد به‌عنوان نمونه کارخانجات می‌توانند در روزهایی که ادارات تعطیل هستند آنها تعطیل نباشند و کار کنند تا مشکل تأمین برق نداشته باشند که این البته یک پیشنهاد است.

رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز تولید دانش‌بنیان در کنار صنایع دفاعی و هسته‌ای برای کشور تولید قدرت می‌کند، اضافه کرد: نگاه امروز جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب، رشد تولید است و از همین رو در سفرهای خارجی نگاه روسای کشورها به کشورمان به عنوان کشوری قدرتمند در صنایع مختلف است. امروز پارک‌های فناوری و دانش بنیان نقطه قدرت ماست و این نقطه قدرت را باید تقویت کرد.

او تحول در صنعت را امری اجتناب‌ناپذیر قلمداد کرد و گفت: شاهد بودیم که صنایعی چون تراکتورسازی تبریز که ظرفیت‌های آنها تعطیل و یا نیمه‌تعطیل بودند دوباره احیاء شده‌اند و ماشین‌سازی تبریز سال گذشته ۱۳۰۰ ماشین صنعتی تولید کرد و در سال جاری نیز ۲ هزار ماشین صنعتی را تولید خواهد کرد؛ این روند احیای واحدهای صنعتی باعث افتخار کشور است.

وزارت نیرو و صمت ناترازی برق صنایع را حل کنند

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وجود ناترازی در بخش‌های مختلف مالی، پولی و انرژی در کشور اظهار داشت: با وجود مشکلات فراوان اما این دولت به دنبال آن نیست که مشکلات را به صنایع و بخش تولید منتقل کند. به همکاران خود تاکید کرده‌ام که در جلسات داخلی درباره مشکلات و راهکارهای رفع آنها بحث کنید، اما رفتار شما در بیرون باید امیدآفرین باشد و انتقال مشکلات دولت به جامعه به صلاح نیست.

وی از وزاری صمت و نیرو خواست تا با هماهنگی و مدیریت بیشتر نسبت به رفع مشکل برق صنایع اقدام کنند.

رئیسی تصریح کرد: برای رفع ناترازی‌ها در بخش انرژی کارهای بنیادینی توسط دولت شروع شده و برنامه‌ریزی و اقدام برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط خود صنایع گامی است که به رفع ناترازی‌ها در بخش برق کمک زیادی خواهد کرد.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های صنعت‌کاران و معدن‌کاران که نتیجه تلاش آنان آغاز روند رشد تولید و رشد اقتصادی از شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و تداوم آن تاکنون بوده است، افزود: این حرکت که نتیجه توجه فعالان بخش صنعت و معدن به سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب بوده، با یک حرکت دانش‌پایه همراه بوده که جای خوشحالی و قدردانی دارد.

به‌گفته وی نکته مهم دیگر توجه و تمهید تامین مالی و سرمایه در گردش بخش تولید است که وقتی دولت آن را مدنظر و توجه دارد، باعث می‌شود فعالان صنعتی و معدنی احساس کنند که دولت از آنها پشتیبانی می‌کند.

رییس دولت سیزدهم مسأله دیگر در زمینه حمایت از تولید را مشوق‌های مالیاتی عنوان و خاطرنشان کرد: دولت مردمی با تصویب و اعمال مشوق‌های مالیاتی سعی کرده از مالیات به عنوان یک عامل برای تنظیم‌گری در عرصه تولید استفاده کند و از یک‌سو اجازه ندهد پرداخت مالیات فشاری به تولیدکنندگان وارد کرده و از سویی در مواقع لزوم منابع تامین شده از دریافت مالیات را صرف حمایت از بخش تولید کند.

رئیسی با بیان اینکه برخی استان‌های کشور، بهشت معادن هستند و باید از ظرفیت‌های این معادن برای اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی مناطق مختلف و به‌خصوص روستاهای اطراف خود این معادن استفاده کرد، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ سال احیای معادن بود و از 3 هزار معدن متروکه بالغ‌بر 2700 معدن فعال شد و 300 معدن دیگر هم باید از حالت رکود خارج شود.

رئیس جمهور با نامطلوب توصیف کردن سهم ۴ درصدی اقتصاد ایران از اقتصاد دریا در عین برخورداری از 3700 کیلومتر سواحل طولانی تاکید کرد: برخی از کشورها در حالیکه کمتر از کشور ما ساحل دارند ولی تا ۵۰ درصد از اقتصاد خود را از طریق دریا تامین می‌کنند. تامین منافع کشور از ظرفیت سواحل طولانی موجود می‌تواند با همکاری صنعتگران، تجار و بازرگانان تقویت شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت مهار تورم را نه با رکود بلکه با رشد تولید دنبال می‌کند، گفت: مهار تورم از طریق رکود، خود یک بن‌بست اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کند، بنابراین تمام تمرکز دولت بر مهار تورم از طریق رشد تولید است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...