کاهش 1.6 میلیارد دلاری صادرات ایران به افغانستان

کاهش 1.6 میلیارد دلاری صادرات ایران به افغانستان

کاهش 1.6 میلیارد دلاری صادرات ایران به افغانستان؛ صادرات ایران به افغانستان در سال 1401 با یک میلیارد دلار کاهش به رقم 1.3 میلیارد دلار رسید.

به گزارش ، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در این‌باره گفت: تسلط طالبان بر افغانستان، رقم صادرات ایران به این کشور را از حدود 3 میلیارد دلار در سال به حدود 1.3 میلیارد دلار در سال کاهش داده است.

سیدحسین سلیمی، یکی از مهمترین موانع تجارت با افغانستان در حال حاضر را نقل‌وانتقال وجوه عنوان کرد و گفت: صرافی‌ها در افغانستان به شدت تحت کنترل طالبان هستند و صادرکنندگان هم باید پول خود را از طریق همین صرافی‌ها به کشور بازگردانند. بنابراین یکی از موانع اصلی صادرات کالا به این کشور نقل‌وانتقال پول است.

سلیمی درباره تصویر کنونی تجارت میان ایران و افغانستان حدود دو سال پس از استقرار طالبان توضیح داد که فروش کالا از ایران به افغانستان در سال 1399 به 2.3 میلیارد دلار رسید، اما با تسلط طالبان بر افغانستان از مرداد 1400 حدود یک میلیارد دلار از صادرات ایران کاسته شد.

وی اضافه کرد: اوج صادرات ایران به افغانستان در سال 1397 رقم خورد که رکورد 2.9 میلیارد دلار را به ثبت رساند. اما این رقم به حدود 1.3 میلیارد دلار رسیده و دولت تلاش دارد این حجم از مبادلات را در سال 1402 به 1.6 میلیارد دلار برساند.

سلیمی در ادامه گفت: مقامات مسئول در ایران تقلای زیادی می‌کنند تا رقم تجارت میان دو کشور به سال‌های پیش از تسلط طالبان بازگردد. یادآوری می‌کنم که تا 5، 6 ماه پس از استقرار طالبان، تجارت میان دو کشور به‌طور کامل متوقف بود و به تدریج مرزها گشوده شد. اکنون دولت در نظر دارد تا بازارچه‌های مرزی مشترک با افغانستان نظیر دوغارون را فعال کند. تعیین سقف ۴۰۰ دلار برای تجارت مرزنشینان بدون تشریفات گمرکی که در سال گذشته صورت گرفت، در این زمینه بسیار موثر بوده و به افزایش ارقام صادراتی کمک کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان ادامه داد: یکی از اقلام مهم صادراتی به افغانستان سوخت بود که پس از رویدادهای سیاسی این کشور متوقف شد. افغانستان نیز در این مدت از کشورهایی نظیر ترکمنستان و تاجیکستان سوخت مورد نیاز خود را تامین کرده است. در حال حاضر دولت تلاش دارد که این ارتباطات سوختی از طریق ایجاد زیرساخت‌ها نظیر توسعه خطوط ریلی از سر گرفته شود که در صورت برقراری این امکان، افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی به این کشور میسر خواهد شد.

سلیمی با اشاره با دیگر تلاش‌های دولت برای تنوع‌بخشی به تجارت با افغانستان گفت: افزون بر این، دولت در نظر دارد واردات بخشی از محصولات کشاورزی از افغانستان که به بازار ایران آسیبی وارد نمی‌کند را در دستورکار قرار دهد تا موازنه‌ای در تجارت با این کشور برقرار شود. نکته دیگر اینکه، حضور ایران در بخش معدن این کشور نیز حائز اهمیت بوده و قراردادهایی برای واردات سنگ آهن از افغانستان منعقد شده است.

این عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به وضعیت سرمایه‌گذاری افاغنه در ایران اشاره کرد و گفت: در سال 1401 به میزان 1.6 میلیارد دلار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر شد که شاید حدود یک‌سوم این ارقام متعلق به سرمایه‌گذاران افغانستانی باشد. اما از نظر تعداد مجوزهای صادر شده و تحقق یافته، برادران افاغنه بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند. مهم اینکه سرمایه‌‌داران بزرگ افغانستانی بیشتر در کشورهایی ازجمله ترکیه و امارات اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و باید تلاش کنیم این سرمایه‌ها را به کشور جذب کنیم.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، سلیمی یکی از موانع عمده در برابر جذب سرمایه‌‌های بزرگ را ابهام در تسعیر ارز سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: در ظاهر بانک مرکزی در حال بررسی رقمی برگرفته از ارقام ارز نیمایی و آزاد است تا سرمایه‌گذاران ارز خود را با این رقم وارد کشور کرده و سود خود را نیز با همین رقم محاسبه کنند تا از نوسانات ارزی در امان بمانند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...