صندوق توسعه سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین می‌کند

صندوق توسعه سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین می‌کند

صندوق توسعه سرمایه‌گذاری خارجی را تضمین می‌کند؛ هموطنان خارج از کشور می‌توانند با تضمین صندوق توسعه ملی ایران در داخل یا خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش ، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان این مطلب در یک برنامه تلویزیونی از هموطنان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران با ضمانت این صندوق دعوت کرد و گفت که بازگشت سرمایه و سود سرمایه‌گذاران خارجی توسط این صندوق تضمین خواهد شد.

مهدی غضنفری با بیان اینکه صندوق توسعه ملی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دولت طلبکار است، گفت: یک سوم از منابع صندوق توسعه ملی به بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی تسهیلات پرداخت شده و در پروژه‌های نیروگاهی، فولادی، مس و…. مورد استفاده قرار گرفته است اما با افزایش ناگهانی قیمت ارز باعث شده است تسهیلات گیرندگان در بازپرداخت وام دچار کندی و نکول شوند و موضوع بازپرداخت به یک چالش تبدیل شده است.

وی افزود: اگر هموطنان خارج از کشور علاقه‌مند هستند در داخل یا خارج از کشور سرمایه‌گذاری داشته باشند، امکان مشارکت با صندوق برای آنها فراهم است؛ البته لازم نیست فقط در طرح‌هایی که صندوق توسعه ملی پیشنهاد می‌دهد مشارکت کنند.

غضنفری ادامه داد: این افراد می‌توانند از طریق سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور یا راههای ارتباطی که در وبگاه صندوق توسعه ملی درج شده است با صندوق در ارتباط باشند.

وی از امکان صدور ضمانت‌نامه توسط صندوق توسعه ملی خبر داد و افزود: به‌عنوان نمونه یک ایرانی منابع مالی دارد و یک ایرانی دیگری داخل ایران قصد دارد این منابع را در اختیار بگیرد و یک پروژه پتروشیمی یا فولادی بسازد؛ اما زمانی که فرد خارج از کشور منابع مالی خود را به فردی که داخل کشور است قرض می‌دهد نگران این است که چه کسی تضمین می‌کند که پول برگردد، در این میان صندوق توسعه ملی می‌تواند نقش ضامن را ایفا کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: درواقع صندوق توسعه ملی به فرد ایرانی که خارج از کشور است ضمانت می‌دهد در صورتی که گیرنده وام نکول کرد، صندوق وام را بازپرداخت خواهد کرد.

غضنفری اضافه کرد: بر این اساس پروژه‌هایی که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها بالای ۱۰۰ میلیون دلار باشد کاندیدای صندوق برای مشارکت هستند. همچنین صندوق به پروژه‌هایی که SME باشند، تسهیلات ریالی یا ارزی پرداخت خواهد کرد.

او با اشاره به برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: طبق ماده سوم برنامه هفتم توسعه، دولت در ازای ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی که به صندوق توسعه ملی دارد، قصد دارد میادین نفتی و گازی را در اختیار این صندوق قرار دهد تا صندوق توسعه ملی با عملیات سرمایه‌گذاری و صادرات به ۱۰۰ میلیارد دلار سود خالص دست پیدا کند.

به‌گفته وی، این پیام هم به هموطنان در کشورهای حاشیه خلیج فارس، هم به صندوق‌های ثروت این کشورها و هم به شرکت‌های بزرگ حفاری و استخراج نفت است که اگر قصد سرمایه‌گذاری در ایران را دارند، صندوق توسعه ملی را به عنوان طرف خود شناسایی کنند، زیرا صندوق منابع مالی گسترده‌ای دارد و امن است. من مطمئن هستم سرمایه‌گذاران خارج از کشور بیشتر از این جهت که ریسکی متوجه آن‌ها است یا خیر نگران هستند که صندوق توسعه ملی تضمین می‌دهد منابع آن‌ها همراه با سود برمی‌شود.

غضنفری تصریح کرد: پیشنهادی از سوی صندوق به دولت ارائه شده که در برنامه هفتم هم بیان شده اما تصویب نشده است؛ آن پیشنهاد این است که دولت همه‌ منابع ارزی حاصل از فروش نفت را در اختیار صندوق توسعه ملی قرار دهد و این صندوق سالی ۲۰ میلیارد دلار به دولت برای اداره کشور پرداخت کند. اگر ۱۰ سال پیش این تفکر حاصل شده بود صندوق توسعه ملی امروز ۶۰۰ میلیارد دلار دارایی داشت.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...