کمبود ارز مانع واردات لوازم خانگی است

کمبود ارز مانع واردات لوازم خانگی است

کمبود ارز مانع واردات لوازم خانگی است؛ ممنوعیت واردات نمی‌تواند دائمی باشد و تولیدکنندگان هم نمی‌خواهند این ممنوعیت همیشگی باشد چراکه این ممنوعیت فقط حمایتی نبوده بلکه مسأله اصلی، تامین منابع ارزی است.

به گزارش ، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه تولیدکنندگان به‌دنبال ممنوعیت دائمی واردات نیستند، گفت: حتی تولیدکنندگان هم نمی‌خواهند این ممنوعیت همیشگی باشد.

عباس هاشمی افزود: ممنوعیت مقطعی است و تولیدکنندگان هم قائل به این نیستند که ابدی باشد. البته ممنوعیت واردات فقط بحث حمایتی نبوده و مسأله اصلی مشکل تامین منابع ارزی بود.

وی ادامه داد: با بهتر شدن وضعیت ارزی، تولیدکنندگان باید بدانند این ممنویت تا ابد ادامه نخواهد داشت و باید از این مدت به‌عنوان فرصتی برای ارتقا استاندارد و کیفیت استفاده کنند. نظر ما حمایت منطقی از تولید با تغییر تعرفه‌ها است.

به گفته دبیر انجمن لوازم خانگی، محدودیت واردات لوازم خانگی هر سال تمدید می‌شود و تا پایان ۱۴۰۲ نیز تمدید شده است.

هاشمی درباره وضعیت تولید نیز اظهار داشت: تولید برخی اقلام افرایشی و برخی کاهشی بوده است. البته آمار رسمی دست وزارت صمت است. علت کاهش تولید برخی اقلام، طولانی بودن زمان تخصیص ارز است که به ۷۵ تا ۹۰ روز هم رسیده است.

وی اضافه کرد: اعلام کرده که بازرگانان برابر ۸۵ درصد میانگین دو سال گذشته و تولیدکنندگان برابر ۱۲۵ درصد میانگین دو سال گذشته مجاز به واردات هستند. این موضوع باعث شده بانک مرکزی بخشی از پرونده‌ها را برای گرفتن تایید دوباره به وزارت صمت برگرداند.

دبیر انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه تاکنون درباره مجوزهای افزایش قیمت اعلام نظر رسمی نشده، اما به نظر می‌رسد مکانیزم عرضه و تقاضا در حال پذیرفته شدن است، گفت: از تیرماه سال گذشته مجوز رسمی برای افزایش قیمت نداشتیم، اما تولیدکنندگان هم بدون افزایش قیمت متناسب با اثرگذاری تورم در بخش تولید، نمی‌توانند ادامه دهند. پس مجبورند برای بقای بنگاه تولیدی به شکل‌های مختلف به قول آقای وزیر حتی در مواردی التماسی، مدارک خود را ارائه می‌دهند و ریسک تعزیرات را هم قبول می‌کنند. اما به هر حال درجهت تحقق شعار سال از دولت انتظار همراهی و همکاری داریم.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه جلسات متوالی در حوزه قاچاق برگزار شد و شناسه کالا و کد رهگیری هم کمک‌کننده است، گفت: اما باتوجه به هزینه‌های تولید، قاچاق ارزان‌تر تمام می‌شود. حدود ۳۰ درصد هزینه‌های تولید داخل مربوط به عوارض و مالیات است. بنابراین با در نظر گرفتن همین فاکتور، قاچاق ۳۰ درصد زیر قیمت تولید داخل است. تولیدکنندگان داخلی باید برای حفظ سهم بازار در حوزه خدمات پس از فروش و قیمت دقت لازم را داشته باشند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...