صرفه‌جویی سالانه 1.5 میلیون تن آرد یارانه‌ای

صرفه‌جویی سالانه 1.5 میلیون تن آرد یارانه‌ای

صرفه‌جویی سالانه 1.5 میلیون تن آرد یارانه‌ای؛ با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان سالانه بالغ‌بر 1.5 میلیون تن در تأمین آرد یارانه‌ای کشور صرفه‌جویی شد.

به گزارش ، وزیر امور اقتصادی و دارایی در آیین‌ دستاوردهای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان با اشاره به پیشنهاد ساماندهی وضعیت آرد و نان در اوایل سال ۱۴۰۱ گفت: بعد از حدود دو ماه بررسی طرح، جمع‌بندی این شد که طرح قابل انجام نیست اما مجموعه‌ای از جوانان نخبه کشور همت کرده‌ و به تمام شهرها و روستاهای کشور رفتند و این کار در مدت زمان کوتاهی میسر شد.

سیداحسان خاندوزی طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان را در سه گام مورد بررسی قرار داد و افزود: گام اول شفاف شدن داده‌ها برای اشراف حاکمیت به موضوعاتی همچون میزان مصرف، تولید، ریزداده‌ها، الگوهای مصرف و نیازها بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به این موضوع پرداخته شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: گام دوم هوشمندسازی نحوه حمایت و تخصیص منابع بود که باید ما به ازای آن را به نانوایان تخصیص می‌دادیم. نیمه اول سال ۱۴۰۲ به این مرحله پرداخته شد.

وی تاکید کرد: قدم سوم مردمی‌سازی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان است که هم‌اکنون باید اجرا شود. مردم می‌توانند درباره جزییات، نقاط مثبت و منفی طرح نظر بدهند تا زنجیره اصلاح و تکمیل شود.

خاندوزی صرفه‌جویی در مصرف آرد و نان را مهمترین دستاورد هوشمندسازی دانست و گفت: با اجرای طرح هوشمندسازی تا پایان سال بیش از ۱.۵ میلیون تن در مصرف آرد کشور صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به آمار مصرف آرد یارانه‌ای طی پنج سال گذشته یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ مصرف آرد یارانه‌ای کشور ۸.۱ میلیون تن بود که سال ۱۳۹۹ به ۸.۳ میلیون تن رسید. سال ۱۴۰۰ این عدد به ۸.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد. اگر همان مسیر را ادامه می‌دادیم سال ۱۴۰۱ باید به ۸.۸ میلیون تن و امسال به ۹.۹ میلیون تن مصرف آرد یارانه‌ای می‌رسیدیم، اما خوشبختانه با اجرای طرح هوشمندسازی در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف به ۸.۲ میلیون تن رسید و در سال جاری به ۸.۱ میلیون تن خواهد رسید. البته هنوز نظارت‌ها دقیق نیست و انحرافاتی در طرح وجود دارد. با این حال مصرف آرد کشور امسال به مصرف سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد.

وی دستاورد دیگر دوم را جلوگیری از هرزروی آرد و نان دانست و اضافه کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی قیمت آرد در معاملات غیررسمی به دو برابر افزایش یافته و قیمت جواز نانوایی ۵۰ درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد سوء‌استفاده‌ها کاهش یافته و افرادی که رفتار خلاف قانون داشتند در این الگوی هوشمند ناچار می‌شوند رفتار خود را اصلاح کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سالانه بالغ‌بر ۲۷ هزار میلیارد تومان کاهش هزینه‌های تامین آرد یارانه‌ای کشور با اجرای طرح هوشمندسازی حاصل شده که معادل ۱.۵ میلیون تن آرد است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...