نرخ تورم بهمن به 41 درصد رسید

نرخ تورم بهمن به 41 درصد رسید

نرخ تورم سالانه بهمن ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۱،۴ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه دی ۱ واحد درصد کاهش داشته است.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از مرکز آمار ایران، همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های شهری و روستایی به ترتیب 40،8 درصد و 44.2 درصد است که برای خانوار‌های شهری 1،0 واحد درصد کاهش و برای خانوار‌های روستایی 1.6 واحد درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه 1400 به عدد 35،4 درصد رسیده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به‌طور میانگین 35.4 درصد بیشتر از بهمن 1399 برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 1،9 واحد درصدی به 40.7 درصد و گروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 0.1 واحد درصدی به 32.5 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار‌های شهری 35،3 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0،5 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوار‌های روستایی 35،8 درصد بوده که که نسبت به ماه قبل 0،7 واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 3.9 درصد و 1.1 درصد بوده است.

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، کدوسبز و بادمجان)، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) است. در گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات» گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «تفریح و فرهنگ» (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن 1400 برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 40،4 درصد برای دهک نهم تا 44.0 درصد برای دهک اول است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...