صنایع ایران در بحران تمام‌عیار

صنایع ایران در بحران تمام‌عیار

صنایع ایران در بحران تمام‌عیار؛ معدود صنایع ایران ازجمله خودروسازان مونتاژکار چینی در شرایط مناسب نسبی قرار دارند و دیگر صنایع ایران در بحران تمام‌عیار به سر می‌برند.

به گزارش ، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه، بحرانی که صنایع ایران را در برگرفته، وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور را طی سال‌های آینده در معرض تهدید جدی قرار داده ‌است، گفت که بهای کالاهای صادراتی ایران نسبت به سال گذشته به کمتر از 400 دلار به ازای هر تن رسیده است.

علیرضا کلاهی صمدی در نشست یازدهم هیات نمایندگان اتاق تهران به بیان اخطارهایی درباره وضعیت صنعت کشور پرداخت و تأکید کرد که در طول بیش از 20 سال تجربه حضورش در صنعت، شرایطی که صنعت ایران در آن به سر می‌برد را تا پیش ا این لمس نکرده‌ است.

کلاهی صمدی ادامه داد: در حال حاضر، معدود صنایعی که در شرایط مناسب نسبی قرار دارند، صنایع آربیتراژ ازجمله خودروسازان مونتاژکار چینی و همین‌طور صنایع وابسته به منابع طبیعی هستند و دیگر صنایع ایران در بحران تمام‌عیار به سر می‌برند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در همین رابطه، ضعف زیرساخت‌ها، مهاجرت نیروی متخصص، کاهش شدید قدرت خرید مردم، تورم بی‌سابقه و بحران نقدینگی را ازجمله عوامل بروز وضعیت زمین‌‍‌گیر شدن صنعت در ایران عنوان کرد و یادآور شد که به‌دلیل محدودیت در مبادلات مالی با عراق، بازار صادراتی کالاهای ایرانی به این کشور که سهم بالایی در صادرات غیرنفتی کشور داشته است، در شرف نابودی و محو شدن از دایره تجارت خارجی ایران است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران با بیان اینکه، بحرانی که صنایع ایران را در برگرفته، وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور را طی سال‌های آینده در معرض تهدید جدی قرار داده ‌است، با یادآوری اینکه بهای کالاهای صادراتی ایران نیز به نسبت به سال گذشته نزولی شده و به کمتر از 400 دلار به ازای هر تن رسیده است، افزود: در حالی منابع طبیعی کشور را به پایین‌ترین قیمت به چین می‌فروشیم که در مقابل قطعات خودرو برای مونتاژ را با قیمت گران وارد می‌کنیم و این در حالی است که برای سرمایه‌گذاری در صنعت ازجمله خودروسازی، تدبیری نشده ‌است.

علیرضا کلاهی صمدی خاطرنشان کرد: با روند موجود، به زودی باید شاهد مهاجرت صاحبان صنعت و کسب‌و‌کار از ایران باشیم.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...