ایران قهرمان اینترنت بی‌کیفیت

ایران قهرمان اینترنت بی‌کیفیت

ایران قهرمان اینترنت بی‌کیفیت؛ پژوهشی که بین 50 کشور به‌طور تقریبی مشابه صورت گرفته است، ایران در حوزه سرعت اینترنت رتبه 50 از 50 را کسب کرده است.

به گزارش ، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک تهران با بیان این مطلب در نشست تخصصی بررسی اینترنت درباره کیفیت اینترنت در ایران اظهار داشت: بدون تردید اینترنت در ایران بی‌کیفیت است؛ حدود 30 نفر از کارشناسان خبره در تالیف یک گزارش تحلیلی در باب اختلال‌ها، محدودیت‌ها و سرعت اینترنت در ایران با ما همکاری کردند تا مفهوم اینترنت بی‌کیفیت را به یک گزاره دقیق داده‌محور تبدیل کنند و به این پرسش پاسخ دهند که چرا اینترنت در ایران بی‌کیفیت است؟

پویا پیرحسین‌لو اینترنت در ایران را پراختلال، کُند و محدود توصیف کرد و افزود: زمانی که از کیفیت صحبت می‌کنیم به طور همزمان از اختلال، محدودیت و سرعت پایین سخن به میان‌ می‌آوریم که هر کدام از این شاخص‌ها زیرمجموعه یکدیگر هستند.

پیرحسین‌لو اضافه کرد: انجمن تجارت الکترونیک تهران نگران وضعیت اینترنت بی‌کیفیت در کشور است و یکی از عوامل اصلی رخ دادن اتفاقات تلخی ازجمله مهاجرت و خروج متخصصان، خشم اجتماعی و از بین رفتن استارت‌آپ‌ها بدون تردید کیفیت پایین اینترنت در کشور است. اینترنت بی‌کیفیت به ریشه اقتصاد الکترونیک آسیب وارد می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در جمع‌بندی گزارش یاد شده، رتبه‌بندی را براساس سه شاخص اختلال، محدودیت و سرعت انجام دادیم و رتبه ایران در زمینه اختلال 47 در بین 50 کشوری است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین ایران در زمینه محدودیت و سانسور رتبه 49 از 50 را دارد و در حوزه سرعت اینترنت رتبه 50 از 50 را کسب کرده است و درمجموع کسب این رتبه‌ها باعث شد که ایران بار دیگر قهرمانی خود را تکرار ‌کند و قهرمان اینترنت بی‌کیفیت در بین ۵۰ کشور شود.

به گفته او، مقایسه اینترنت ایران با چین اشتباه است؛ از آن جهت که بافت فرهنگی ایران و تولید ناخالص داخلی این دو کشور بسیار متفاوت است.

پیرحسین‌لو درباره نحوه انتخاب ۵۰ کشور مورد بررسی در این پژوهش، گفت: در گزارش نخست بالغ‌بر 100 کشور را براساس تولید ناخالص ملی مورد ارزیابی قرار دادیم اما نکته‌ای که وجود دارد در زمینه سرعت و سانسور داده‌های خوبی داریم اما درباره اختلال، داده‌ها محدود است.

یک دیگری غیرپاسخگو

رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک با تاکید بر اینکه در ایران یک «دیگری غیرپاسخگو» وجود دارد که مسائل مربوط به اینترنت به او واگذار می‌شود، گفت: رئیس‌جمهور رئیس شورای عالی فضای مجازی است و دبیر این شورا و وزیر ارتباطات را تعیین می‌کند و بیش از هر شخص دیگری اختیار کنترل کیفیت اینترنت در ایران را در دست دارد؛ خود ایشان باور دارند که می‌توانند این وضعیت را بهبود بدهند اما در عمل اقدامی در این زمینه به انجام نمی‌رسانند.

پویا پیرحسین‌لو افزود: اگر مسئولان مخالف پایین بودن سرعت اینترنت در کشور هستند و باور دارند که سرعت اینترنت‌ بالاست با داده این مهم را اثبات کنند اما متاسفانه در برابراطلاعاتی که ما از آنها درخواست کردیم واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه اختلال بیش از هر چیز دیگر کاربران را اذیت می‌کند، گفت: اثبات اختلال سخت است و ایرلند و اسرائیل به دلایل مختلف در ماه‌های اخیر اختلال در اینترنت را تجربه کردند اما ایران با فراز و فرودهای زیاد، جایگاه بد خود در زمینه اختلال را حفظ کرده است.

او که در نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت اینترنت در کشور سخن می‌گفت، اختلال را به دو دسته دوره‌ای و اختلالات ناشی از انحصار شرکت زیرساخت تقسیم کرد و افزود:‌ ساعت ۷ شب اختلال زیاد و ساعت ۱۲ شب وضعیت بهتر می‌شود اما ۴ تا ۶ صبح بهترین وضعیت سرعت را می‌توان در ایران تجربه کرد و اگر کار مهم دارید بهتر است که سحرخیز باشید؛ اختلال بین 11 تا 13 درصد در نوسان بوده و در 4 ماه اخیر درصد اختلال کاهش پیدا کرده است.

پیرحسین‌لو او با بیان اینکه 50 درصد وبگاه‌ها در ایران فیلتر است، تصریح کرد:‌ شرکت زیرساخت هرگاه مشکلی در اینترنت ایجاد شود مشکل را به شبکه اکسس، شبکه انتقال و محدودیت در پهنای باند بین‌المللی نسبت می‌دهد در حالیکه منابع آگاه بر این باورند که اختلال در اینترنت مربوط‌ به اشباع شدن پردازنده‌های شبکه فیلترینگ بوده و عامل اصلی در پیک مصرف پرشدن سی‌پی‌یوی تجهیزات فیلترینگ است.

وی با طرح این پرسش که چه کسی مسئول اختلال در اینترنت ایران است؟ تصریح کرد: در اختلال‌های مقطعی، شرکت ارتباطات زیرساخت مسئول است و انحصار پهنای باند بین‌الملل در دست این شرکت است و برای رفع این مشکل دولت و مجلس باید تصمیم بگیرند که انحصار را رفع کنند یا کیفیت سرویس‌دهی را افزایش بدهند.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک تهران ادامه داد: در حوزه فیلترینگ، چهار درخواست ازجمله اصلاح قوانین، توقف فیلترینگ، ممنوعیت مسدودیت براساس AP، شفافیت و امکان شکایت برای فیلتر کردن سایت‌ها قابل طرح است.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات نسبت به دیگر نهادها پاسخگوتر است اما به نظر می‌رسد چندان دغدغه شناسایی مسائل و مشکلات حوزه اینترنت را ندارد و بخش خصوصی این کار را می‌کند؛ بخش خصوصی بیش از هر نهاد دیگری در این زمینه دلسوزی می‌کند زیرا می‌داند اگر این بخش از بین برود زندگی همه بخش‌ها نابود خواهد شد.

پویا پیرحسین‌لو خاطرنشان کرد: در حوزه اختلالات مقطعی پیشنهاد می‌کنیم که شرکت ارتباطات زیرساخت با شفافیت عمل کند و معماری را بهبود و از نظر فنی این موضوع را ارتقا بدهد.

در ادامه این نشست فرزین فردیس، عضو هیات رئیسه اتاق تهران هم با اشاره به تفاوت انجمن تجارت الکترونیک با دیگر تشکل‌ها گفت: این انجمن با کار دقیق و پژوهش علمی درصدد ارائه پیشنهاد برای حل مسائل است و علمی و منصفانه نقد می‌کند. این رویکرد باید در بخش خصوصی بیشتر دنبال شود و هر جا انتقاد می‌کنیم راه‌حل نیز ارائه بدهیم تا حداقل از درد و رنج‌ها بکاهیم.

فردیس اضافه کرد: گزارش فعلی نسبت به گزارش قبلی از نظر ویراستاری، ارائه و چیدمان بهبود پیدا کرده است و امیدوارم که پایمردی کنید تا مشکلات پیش رو حل شود.

گزارش کامل کیفیت اینترنت در ایران


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...