ابلاغ ضوابط تبلیغات رمزداراییها در فضای مجازی
ابلاغ ضوابط تبلیغات رمزداراییها در فضای مجازی؛ کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی ضوابط تبلیغات رمزداراییها را در ۹ ماده و تبصره تصویب و مرکز ملی فضای مجازی آن را منتشر کرد تا فعالیت بخش خصوصی تسهیل و حقوق کاربران حفظ شود.
بهگزارش صنعتصنف، در زمستان سال گذشته سند ساماندهی رمزداراییها در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تصویب شد و تنظیمگران بخشی شامل بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای ملی تامین مالی و سازمان بورس مشخص شدند.
این کمیسیون در جلسه ۲۴ بهمنماه ضوابط تبلیغات رمزداراییها را در ۹ ماده و تبصره تصویب و مرکز ملی فضای مجازی آنها را روی وبگاه خود اعلام کرد.
بر اساس ماده یک این مصوبه، ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی دارای مجوز از تنظیمگران بخشی میتوانند در درگاههای اینترنتی رسمی خود با رعایت الزامات این سند، نسبت به معرفی، تبلیغ و پیشنهاد سرمایهگذاری اقدام کنند.
همچنین سکوهای مجاز میتوانند آگهی رمزدارایی با کاربرد اوراق بهادار و تامین مالی تولید را مشروط به مجوز تنظیمگر بخش مربوط، تبلیغ کنند. هرگونه تبلیغ خارج از موارد ماده یک تا ابلاغ ماده هشت ممنوع است.
سکوهای مورد تأیید نهادهای خودتنظیمگر نیز تا زمان صدور مجوز رسمی مشمول ضوابط ماده یک خواهند بود.
ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی ملزماند در صفحه اصلی بسترهای خود بهصورت شفاف و برجسته مخاطرات سرمایهگذاری، ویژگیهای بازار و فرصتهای مفید این فناوری را به اطلاع کاربران برسانند.
در ماده دو، تنظیمگران بخشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به نظارت بر رعایت الزاماتی مانند استفاده از زبان ساده، پرهیز از اصطلاحات پیچیده، درج پیوند به اطلاعات کامل (سفیدنامه)، برجسته کردن مخاطرات (نوسانات و احتمال از دست رفتن سرمایه)، ممنوعیت وعده سود ثابت یا رشد قیمتی، پرهیز از مقایسه با سایر بازارها، منع تبلیغ معاملات اهرمی و ابزار پرداخت رمزدارایی و الزام انتشار از طریق نهاد مجوزدار شدهاند.
مطابق ماده سه، تبلیغ ارائهدهندگان خدمات رمزدارایی در رسانههای محیطی و مجازی شامل مطبوعات، خبرگزاریها، رسانه ملی، رسانههای نمایش خانگی و ابرسکوها ممنوع است. بر پایه ماده چهار، سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد باید حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ، برنامههای آگاهیبخشی درباره مخاطرات رمزداراییهای مفید برای تأمین مالی تولید را اجرا کنند. ماده پنج تنظیمگران را ملزم به انتشار اسامی و رتبه اعتباری سکوهای مجاز کرده است.
در ماده شش، تبلیغ فعالیتهایی نظیر کار در منزل، کار در صرافی، خرید و فروش یا اجاره حساب کاربری ممنوع است؛ اما آگهی جذب و استخدام برای سکوهای ماده یک با احراز هویت کسبوکار مجاز شناخته شده است. ماده هفت نیز هرگونه تبلیغ سرمایهگذاری در استخراج رمزدارایی، خرید و فروش و خدمات پس از فروش دستگاههای ماینینگ را منع میکند.
ثبت دیدگاه