رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در چابهار

رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در چابهار

رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در چابهار؛ تخلیه و بارگیری کالا از بندر چابهار در شش ماهه نخست 1404 رشد ۵۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش ، رشد چشمگیر عملکرد بندر چابهار در نیمه نخست امسال نشان می‌دهد، تخلیه و بارگیری کالا در بخش کانتینری نیز افزایش ۷۵ درصدی داشته است. همچنین در این مدت عملیات غیرنفتی این بندر مهم کشور نیز شاهد رشد ۸۷ درصدی بوده و در زمینه واردات و تخلیه کالاهای اساسی، بندر چابهار رشد ۱۳۱ درصدی داشته است.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین نقاط دروازه‌ای کشور به دنیای تجارت و اقتصاد است؛ این بندر با موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر خود در جنوب شرقی ایران و سواحل مکران به‌ویژه در ارتباط با کشورهای جنوب آسیا و حوزه اقیانوس هند، ظرفیت‌هایی منحصر به‌فرد برای تبدیل شدن به یک کانون تجاری جهانی دارد.

چابهار دارای ۲ بندر بزرگ شهید بهشتی و شهید کلانتری است که نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات کالا دارند؛ اسکله بندر شهید بهشتی چابهار با مساحت ۲۴۰ هکتار، محوطه های بارانداز ۱۶ هکتار، انبارهای مسقف ۳۰ هزار متر مربع و اسکله شهید کلانتری نیز دارای ۳۵ هزار متر مربع بارانداز، ۳۰ هزار مترمربع انبار مسقف و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع محوطه کانتینری است؛ این بنادر هرکدام پنج پست اسکله برای پهلوگیری شناورهای تجاری دارند.

در کنار ظرفیت‌های طبیعی، جغرافیایی و لجستیکی این بندر، پروژه‌های عظیم توسعه‌ای و زیرساختی در حال اجرا در حال تبدیل کردن این منطقه به یک موتور رشد و تحول عظیم در اقتصاد ملی و منطقه‌ای هستند.

موقعیت راهبردی سواحل مکران و بندر چابهار

سواحل مکران به‌طول بیش از ۵۴۱ کیلومتر در استان سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای در جغرافیای اقتصادی ایران دارد و به‌عنوان یکی از گلوگاه‌های مهم تجارت جهانی شناخته می‌شود.

موقعیت اقیانوسی بندر چابهار آن را به دروازه‌ای مناسب برای ورود و خروج کشتی‌های غول‌پیکر تبدیل کرده است، این بندر به‌دلیل عمق آب‌های خود می‌تواند پذیرای کشتی‌های بزرگتری باشد که از عبور از بنادر دیگر ایران ناتوان هستند.

چابهار تنها بندر ایران است که به دلیل نزدیکی به اقیانوس هند این امکان را دارد که با کشتی‌های بزرگ و انواع بارهای تجاری، ارتباطات بین‌المللی خود را تقویت کند؛ این بندر نه تنها برای حمل‌ونقل کالاهای اساسی و صنعتی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است بلکه می‌تواند به عنوان یک نقطه کلیدی برای تجارت ایران با کشورهای آسیای جنوبی، خلیج فارس، شرق آفریقا و حتی شرق اروپا عمل کند.

همچنین منطقه آزاد چابهار به‌عنوان بهشت سرمایه‌گذاری شرق ایران در زمینه تجارت، بازرگانی، ترانزیت، کشاورزی و گردشگری با هزاران فرصت، معافیت و مزیت و آینده‌ای درخشان و فراهم بودن زیرساخت‌ها آماده پذیرایی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

پروژه‌های توسعه‌ای در سواحل مکران

طبق اطلاعات و گزارش‌های موجود بالغ بر ۶۷ پروژه بزرگ و توسعه‌ای با اعتباری بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان در سواحل مکران در دست اجراست؛ این پروژه‌ها شامل سرمایه‌گذاری‌های عظیم در بخش‌های مختلفی چون بنادر، زیرساخت‌های انرژی، پتروشیمی، حمل‌ونقل و خدمات دریایی است.

از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به ساخت مراکز مرجع دریایی برای بنادر کوچک، سیلوهای غلات، نیروگاه‌های انرژی و زیرساخت‌های پتروشیمی اشاره کرد؛ این پروژه‌ها که با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی به اجرا در آمده‌اند نه تنها به ارتقای ظرفیت‌های اقتصادی این منطقه کمک خواهند کرد بلکه به شکوفایی جنوب شرق ایران و افزایش رفاه و توسعه اقتصادی در این نواحی منجر می‌شوند.

یکی از پروژه‌های مهم در دست اجرا در بندر چابهار ساخت ریل این بندر است که با اعتبار یک‌هزار میلیارد تومان در حال پیشرفت است؛ این پروژه امکان اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور را فراهم و به تسهیل حمل‌ونقل کالاهای تجاری از این بندر به نقاط مختلف ایران و کشورهای همسایه کمک خواهد کرد.

این اتصال ریلی نه تنها سرعت مبادلات تجاری را افزایش می‌دهد بلکه به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش کارایی در بخش‌های لجستیک منطقه کمک شایانی می‌کند.

در راستای تامین امنیت غذایی کشور و تسهیل در ذخیره‌سازی مواد غذایی راهبردی نیز ساخت ۳۲ سیلوی ۱۰۰ هزار تنی برای ذخیره غلات در بندر چابهار در حال اجراست؛ این سیلوها نقش مهمی در ذخیره‌سازی غلات و دیگر مواد غذایی دارند و به کاهش وابستگی کشور به واردات و حفظ امنیت غذایی کمک خواهند کرد.

یکی دیگر از پروژه‌های کلیدی، احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی است که برای تامین انرژی مورد نیاز صنایع مختلف از جمله دریایی، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در این منطقه طراحی شده است؛ این نیروگاه به توسعه پایدار منطقه کمک کرده و به تامین انرژی مورد نیاز صنایع در حال رشد جنوب شرق کشور می‌پردازد.

همچنین توسعه صنایع پتروشیمی در بندر چابهار و سواحل مکران یکی از اولویت‌های اصلی است؛ این صنایع با هدف بهره‌برداری از منابع طبیعی استان و تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش افزوده به رونق اقتصادی این منطقه و کشور کمک خواهند کرد.

توسعه پروژه‌های نیروگاهی، نفتی و پتروشیمی تاکنون زمینه اشتغال بیش از ۲ هزار و ۹۵۴ نفر را فراهم کرده که از این تعداد بالغ بر ۶۹۴ نفر در مشاغل تخصصی در حوزه دریانوردی فعالیت می‌کنند.

اشتغال‌زایی و تاثیر اجتماعی پروژه‌ها بر منطقه

تحولات عظیم در بندر چابهار و سواحل مکران نه تنها به رشد اقتصادی کمک می‌کند بلکه تاثیر قابل توجهی در ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مردم این منطقه خواهد داشت؛ تاکنون هزاران نفر در پروژه‌های مختلف این منطقه مشغول به‌کار شده‌اند که برخی از آنها در مشاغل تخصصی در حوزه دریانوردی و دریا فعالند.

این پروژه‌ها نه تنها به‌طور مستقیم موجب ایجاد اشتغال در منطقه شده‌اند بلکه با ایجاد زمینه‌های مختلف اقتصادی به بهبود سطح زندگی مردم در جنوب شرق ایران منجر خواهند شد.

همچنین پروژه‌های یادشده در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی برای نیروی کار محلی نقش مهمی دارند و با توجه به رشد روزافزون پروژه‌های بزرگ در این منطقه تقاضا برای نیروی متخصص در زمینه‌های مختلف از جمله دریا، حمل‌ونقل، مهندسی و مدیریت پروژه در حال افزایش است، این موضوع نه تنها به ارتقای سطح مهارت‌های کارگران محلی کمک می‌کند بلکه به کاهش نرخ بیکاری و افزایش توانمندی‌های اقتصادی منطقه نیز منجر می‌شود.

بنابر اعلام پایگاه خبری آب‌های آزاد، عملکرد چابهار در سال‌های اخیر نشان‌دهنده اهمیت فزاینده این بندر در تحولات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی است؛ این بندر در نیمه نخست امسال نیز شاهد رشد تخلیه و بارگیری کالا بوده که بیانگر ظرفیت‌های این بندر در تبدیل شدن به یکی از قطب‌های تجاری و اقتصادی جهانی است.

این موضوع همچنین نشان‌دهنده تاثیر مثبت پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای بر افزایش توان صادراتی و وارداتی کشور است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در این‌باره تاکید کرد: این روند رو به رشد نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک بندر چابهار در تحولات اقتصادی و تجاری منطقه است به طوری که بندر چابهار نه تنها به عنوان یک قطب اقتصادی در داخل کشور بلکه به عنوان دروازه‌ای برای صادرات و واردات بین‌المللی به کشورهای منطقه و فراتر از آن شناخته می‌شود.

قاسم عسکری‌نسب با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار، گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکران به‌عنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهارراه جهانی قرار گرفته که می‌تواند موجب توسعه تجارت و حمل‌ونقل جنوب شرق کشور شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابه‌جایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...