نمی‌دانیم مردم از خدمات دولتی راضی هستند یا خیر

نمی‌دانیم مردم از خدمات دولتی راضی هستند یا خیر

نمی‌دانیم مردم از خدمات دولتی راضی هستند یا خیر؛ دستگاه‌های مرتبط به زمین باید به سامانه پنجره واحد زمین متصل شوند و هر دستگاهی به این سامانه متصل نشود به نهاد نظارتی به عنوان متخلف معرفی خواهد شد.

به گزارش ، رئیس امور هوش مصنوعی سازمان اداری و استخدامی در مراسم افتتاح طرح اصلاح و بازمهندسی فرآیندها خدمات حوزه مدیریت زمین در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: در بسیاری از خدمات که در دولت ارائه می شود پاسخ این سوال را که آیا مردم از دریافت خدمات راضی هستند یا خیر و اینکه کیفیت خدمات خوب است را نمی دانیم و همین امر منجر شده که اگر فردی در دستگاهی براساس تصمیم شخصی خود عمل کند یا به درستی انجام وظیفه نکند، کل مجموعه زیر سوال برود و مورد بی اعتمادی مردم قرار بگیریم.

حمیدرضا احمدیان افزود: در دولت چهاردهم رویکرد این بود که به سمت هوشمندسازی دولت کنیم؛ برخی موافق و برخی نیز مخالف بودند. اعلام کردیم که شفافیت پایین است و رصد صورت نمی‌گیرد و مردم ناراضی هستند.

رئیس امور هوش مصنوعی سازمان اداری استخدامی کشور تصریح کرد: تصور می‌کنیم فقط طراحی فرآیند کافی است، ولی هیچ وقت در نظر نمی‌گیریم که آن را چابک کنیم. اینکه بگوییم سامانه داریم و فرآیند طراحی شده تمام مساله ما نیست و باید به عملکردها توجه کنیم و همگرا و چابک باشند.

وی ادامه داد: سامانه‌ها باید به درگاه‌های مختلف وصل شوند. از مردم نظر بخواهیم و تا زمانی که مردم احساس نکنند که دیده می‌شوند کاری نکرده‌ایم و اعتماد مردم هم جلب نشده است. جمع شدن اعتماد مردم نیز کار سختی است.

احمدیان با اشاره به اینکه راه‌اندازی فواد (سامانه فوریت‌های اداری) نیز یکی از مصادیق همین اعتمادسازی است، گفت: در این سامانه از مردم می خواهیم نارضایتی خود را اعلام کنند تا پیگیری کنیم.

به گفته وی، فرآیندها و سامانه‌های ما یک‌طرفه و بالا به پایین با مردم است و باید این موضوع را بپذیریم و راستای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

احمدیان با بیان اینکه در حوزه زمین فرآیندها درست نبوده و عدالت برقرار نشده است، گفت: باید کمک کنیم مساله زمین شفاف و فرآیندها ها عادلانه شود. باید فرایندهای اضافی را حذف کنیم و به این فکر نکنیم ممکن است افرادی بیکار شوند، بلکه می‌توانیم از ظرفیت آن‌ها در جاهای دیگر استفاده کنیم.

الزام اتصال دستگاه‌های موضوع زمین به پنجره واحد

همچنین در ادامه مراسم رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان امور اداری و استخدامی در جمع خبرنگاران گفت: دستگاه‌های مرتبط به زمین باید به سامانه پنجره واحد زمین متصل شوند و هر دستگاهی به این سامانه متصل نشود به نهاد نظارتی به عنوان متخلف معرفی خواهد شد.

احمدیان با اشاره به «سامانه هوشمند زمین» تصریح کرد: با طراحی سامانه‌ها و ابلاغ فرآیندها حدود ۳3 هزار هکتار از اراضی حفاظت شده است که برای شروع کار خوب است، ولی این‌ آغاز راه است. اعتقاد داریم هنوز فرآیندها چابک نیست، هنوز خدمات کامل نشده است و باید سرعت اقدامات را افزایش دهیم.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در این پلتفرم ثبت نام کردند، از این میزان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر درخواست در موضوع زمین داشتند و مساله ما این است که باید فرآیندها را کامل کنیم.

رئیس امور هوش مصنوعی و توسعه دولت هوشمند سازمان امور استخدامی تصریح کرد: در همکاری با چهار دانشگاه قصد داریم به ۱۲۰ خدمتی که در خصوص زمین داریم ورود کنیم و فرآیندها را چابک کنیم و بخش‌های اضافی را در فرآیندها حذف کنیم و فرآیندها را به گونه‌ای طراحی نکنیم که به افراد در سازمان وصل شود، بلکه باید هوشمند شوند.

وی همچنین به حوزه زمین‌های روستایی نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه زمین‌های روستایی مشکلاتی داریم و  اتصال به سامانه در حداقل ممکن قرار دارد. حتما این موضوع را حل می‌کنیم وزارت کشور همکاری‌های لازم را دارد. موازی‌کاری‌های سامانه‌ای وجود دارد و تکلیف سازمان اداری و استخدامی این است که این موازی‌کاری‌ها را جمع کند.

احمدیان عنوان کرد: قطعا مقاومت‌هایی از دستگاه‌ها خواهیم داشت ولی هر دستگاهی به این سامانه وصل نشود به نهاد نظارتی به عنوان متخلف معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه براساس برآوردها ۱۲۰ خدمت در حوزه زمین داریم، گفت: دستگاه‌های اصلی به سامانه وصل هستند. دستگاه‌های فرعی نیز برخی به سامانه متصل و برخی نیستند. ولی تکلیف است و همه باید متصل باشند و مبنای اتصال فرآیند است. چون فرآیندها در حال تکامل است همه باید متصل شوند.

احمدیان عنوان کرد: توسعه سامانه و هماهنگی وقت‌گیر است. امیدوارم تا اواخر تابستان سال آینده بخش زیادی از آن را تکمیل کنیم. در حال توسعه سامانه هستیم. توسعه نیز نیازمند نهایی شدن فرآیندها و تایید نهایی نهادهای نظارتی است. پیش‌بینی می‌کنیم که شهریور ۱۴۰۵ حداقل ۱۲۰ خدمت را در سامانه داشته باشیم و سامانه در درگاه‌های مختلف پیاده شوند. در حال حاضر سامانه موضوعات فنی دارد که باید حل شود تا به نقطه مطلوب ۹۰ درصدی برسیم.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...