مهمترین سالنامه اقتصادی ایران را بشناسید

مهمترین سالنامه اقتصادی ایران را بشناسید

سالنامه بازارها و کسب‌وکارهای ایران با اطلاعاتی مفید و کاربردی از بازارها و کسب‌وکارهای کشور منتشر و در اختیار صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و مدیران کسب‌وکارهای گوناگون قرار گرفته است.
به گزارش صنعت‌صنف، این سالنامه با رویکردی جامع، ضمن تبیین مهمترین روندهای پیش‌روی کشور در سال 1401، متغیرهای اصلی اقتصاد کلان را پیش‌بینی می‌کند؛ متغیرهایی چون نرخ ارز، تورم، رشد اقتصادی و نرخ بهره که دانستن آنها کمک بسیاری به تدوین استراتژی‌های بهینه و اتخاذ تصمیمات کلیدی در کسب‌وکارها خواهد کرد.
 تدوین و انتشار این سالنامه اقتصادی در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد کشور روزهای سختی را می‌گذراند و  رمق تولید و تولیدکننده گرفته شده است؛ نبرد مداوم در چند جبهه مختلف، نفسی برای صاحبان و مدیران کسب‌وکارها باقی نگذاشته است و نااطمینانی‌های شدید در سطح اقتصاد کلان، خودتحریمی‌های خردکننده دستگاه‌های اجرایی و سیاست‌گذاران اقتصادی در لباس مقابله با تحریم، تسلط حکمرانی و سیاست‌گذاری جامانده در دهه‌های گذشته بر اقتصاد کشور و زمختی روزافزون محیط کسب‌وکار، جبهه‌های مختلفی هستند که اثرگذاری تحریم‌های ظالمانه را مضاعف کرده است.
با همه این حال همچنان می‌توان با توانمندسازی کسب‌وکارها و تولیدکنندگان نفسی تازه به آنها داد؛ رسالتی که سالنامه بازارها و کسب‌وکارهای ایران با هدف‌گیری آن متولد شده است. به طور قطع اگر کسب‌وکارها و تولیدکنندگان در زمان مناسب از اتفاقات و روندهای مهم و موثر اقتصاد کشور آگاه شوند و تصمیمات خود را مبتنی بر این آگاهی بگیرند، می‌توانند مانع وقوع بسیاری از هزینه‌های بنیان برافکن شوند.
این سالنامه با رویکردی جامع، ضمن تبیین مهمترین روندهای پیش‌روی کشور در سال 1401، متغیرهای اصلی اقتصاد کلان را نیز پیش‌بینی می‌کند. متغیرهایی همچون نرخ ارز، تورم، رشد اقتصادی و نرخ بهره که دانستن آنها کمک بسیاری به تدوین استراتژی‌های بهینه و اتخاذ تصمیمات کلیدی در کسب‌وکارها خواهد کرد. 
علاوه‌بر این، بازارهای کلیدی اقتصاد مشتمل بر بازار ارز، بازار سرمایه، بازار طلا و بازار مسکن نیز به تفصیل مورد تحلیل واقع شده و وضعیت آنها در سال 1401 در هر یک از سناریوهای محتمل پیش‌بینی شده است. آگاهی از نتایج این پیش‌بینی‌ها و درک چارچوب تحلیل ارائه شده برای هر یک از این بازارها، کمک شایانی به صاحبان و مدیران کسب‌وکارها برای استفاده حداکثری از ظرفیت این بازارها جهت مدیریت بهینه سبد نقدینگی و پوشش ریسک‌های کسب‌وکارشان خواهد کرد.
خلاصه‌ای از مهمترین نتایج پیش‌بینی متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین بازارهای کلیدی در ابتدای سالنامه ارائه شده است. تبیین تفصیلی ابعاد نظری و روندهای منجر به شکل‌گیری رویدادهای سال 1401 و نقش آنها در پیش‌بینی متغیرهای اقتصاد کلان و بازارهای کلیدی اقتصاد کشور در ادامه آورده شده است. 
مرور اجمالی مهمترین ابعاد و محورهای هر یک از بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات برای هر کارآفرین موفقی راهگشاست و نگاه راهبردی وی را تقویت می‌کند. به همین دلیل، سالنامه به این موضوع نیز پرداخته است.
بخشی از سالنامه در قالب پرونده‌های ویژه، مهمترین مسائل و معضلات تولید و اقتصاد کشور را بررسی کرده است. روند روزافزون کوچ سرمایه و مهاجرت کارآفرینان، ارزیابی سیاست کنترل قیمتی خصوصا در دولت سیزدهم، وضعیت انحصار و مجوزدهی در اقتصاد ایران، توقف انتشار شاخص‌های بین‌المللی سهولت انجام کسب‌وکار و تحریم موضوعاتی هستند که در این پرونده‌ها بررسی شده‌اند.
در دنیای امروز، بسیاری از کسب‌وکارها متاثر از رویدادها و تحولات عرصه بین‌الملل هستند. بر این اساس، موثرترین تحولات ژئوپلتیک داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مرور شده و ریسک‌ها و فرصت‌های آنها برای کسب‌وکارهای ایرانی مورد تحلیل قرار گرفته است. تحلیل مفصل کرونا و شرایط پساکرونا و همچنین دلالت‌های آن برای اقتصاد کشورمان نیز از این منظر انجام شده است. 
مهمترین فناوری‌های تغییردهنده بازی در عرصه اقتصاد نیز با همین رویکرد مورد بررسی قرار گرفته و فرصت‌ها و ریسک‌های آن‌ها برای کسب‌وکارهای ایرانی تحلیل شده است.
برای انجام پیش‌بینی‌های این سالنامه از مدل‌های مرکز «رصدخانه آتی‌کاو شریف» استفاده شده است. این مدل‌ها با اتکا به آخرین یافته‌های علمی و مدل‌سازی در حوزه‌های اقتصاد کلان، مالیه بین‌الملل، تجارت بین‌الملل و مالیه عمومی توسط این مرکز در سال‌های گذشته توسعه داده شده است. البته راستی‌آزمایی نتایج نیز توسط گروه نخبگانی مرجع رصدخانه آتی‌کاو شریف و همچنین اندیشکده کسب‌وکار شریف (وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف) انجام شده که گروهی متشکل از کارشناسان و صاحبنظران داخلی و بین‌المللی هستند.
سالنامه بازارها و کسب‌وکارهای ایران را می‌توانید از رصدخانه آتی‌کاو تهیه کنید.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...