نیازمند تدبیری از سمت وزیر ارتباطات هستیم

نیازمند تدبیری از سمت وزیر ارتباطات هستیم

نیازمند تدبیری از سمت وزیر ارتباطات هستیم؛ مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران هشدار داد اگر برای توسعه شبکه موبایل سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام نشود معلوم نیست کشور به چه وضعیتی روبه‌رو شود.

به گزارش ، مهدی اخوان بهابادی با بیان این مطلب در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به مناسبت هفته دولت گفت: وضعیت همه اپراتورهای تلفن همراه در حال حاضر مشابه است و نیازمند تدبیری از سمت حضرتعالی هستیم تا مشکلات حل شود.

مدیرعامل همراه اول در این مراسم با بیان اینکه در همراه اول در حوزه توسعه روستایی بیش از 2100 روستا که هیچگونه ارتباطاتی نداشتند را به شبکه وصل کردیم و بیش از 6000 روستای دارای ارتباطات که دسترسی به اینترنت نداشتند را نیز اینترنت دادیم، اظهار داشت: مجموع این اقدامات با سرمایه‌گذاری حدود 2400 میلیارد تومان انجام شد.

مهدی اخوان بهابادی اشاره‌ای به وضعیت 5G اپراتور اول نیز داشت و تصریح کرد: در حوزه نسل پنجم نیز سرمایه‌گذاری‌هایی داشتیم که نتیجه آن تحت پوشش قرار گرفتن هفت استان کشور در حال حاضر و تا پایان سال نیز به باقی استان‌ها ورود خواهیم کرد.

وی افزود: به جزیره کیش نگاه متفاوتی باتوجه به در پیش بودن بازی‌های جام جهانی داریم و سایت‌هایی را در آنجا راه‌اندازی کرده و می‌کنیم.

اخوان بهابادی همچنین از افزایش دو سطح 400 گیگابیتی پهنای باند همراه اول در این رویداد خبر داد و بیان کرد: در حوزه استراتژی زیربنایی کارهای بزرگی مانند FTTX در وزارت ارتباطات و اپراتورها انجام شده که باید 10 سال قبل انجام می‌شد چراکه اگر این اتفاق میی‌افتاد شاید شرایط امروزمان متفاوت بود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت جدید همت کرده و این پروژه بزرگ را آغاز کرده تا هرچه سریعتر با تأمین اعتبار از محل درآمدهای اپراتورهای ارتباطی، به سرانجام برساند اما لازم است بگویم که این پروژه زیربنایی بوده و زودبازده نیست.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه تا کام مردم از محل توسعه فیبر نوری شیرین شود باید زمان بگذرد، گفت: کار در وزارتخانه خوب شروع شده، اما با وجود همه اقدامات توسعه‌ای که شده، برخی فعالان حوزه همچنان منتقد هستند که آثار این اتفاقات چرا در زندگی مردم ملموس نیست.

او پیشنهاد کرد علاوه‌بر سرمایه‌گذاری بلندمدت، برای توسعه دسترسی مردم در کوتاه‌مدت هم برنامه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران با تأکید بر اینکه همه متفق‌القول هستیم که بالانس ترافیکی موبایل و ثابت در کشور درست نیست و باید تغییر کند، اضافه کرد: این سیاست قطعی است و در این دوران گذار، باید برای اینکه به مشترکان فشار نیاید، تدابیر کوتاه‌مدتی داشت.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری حدود 50 درصدی همراه اول از محل درآمدهایش (حدود 30 هزار میلیارد تومان) در سال گذشته، عنوان کرد: باقی درآمد نیز صرف امور جاری، مالیاتی و... می‌شود که اینطور باید بگویم بالاخره تا یک مدت با بدهی بانکی و تسهیلات سرمایه‌گذاری می‌توان پیش رفت اما تصور کنید اگر اتفاقی شبیه کرونا که در دو سال گذشته کشور را درگیر کرد، سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات به موقع انجام نشده بود، کشور با چه وضعیتی روبه‌رو می‌شد.

اخوان بهابادی خطاب به وزیر ارتباطات گفت: وضعیت همه اپراتورهای تلفن همراه در حال حاضر مشابه است و نیازمند تدبیری از سمت حضرتعالی هستیم تا مشکلات حل شود.

در این رویداد که مدیران ارشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور داشتند، مدیرعامل همراه اول خبر از پیاده‌سازی شبکه سینک فازی برای پشتیبانی پایدار از سایت‌های 5G و TD-LTE داد.

افتتاح 5G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش

بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران همزمان با مراسم گرامیداشت هفته دولت در وزارت ارتباطات پروژه‌های 5G همراه اول در تبریز، اهواز و کیش افتتاح شد.

آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به مناسبت هفته دولت، عصر سه‌شنبه 8 شهریور 1401 با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مصطفی طاهری، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی از مدیران اپراتورهای ارتباطی در سالن شهید قندی این وزارتخانه برگزار شد.

باتوجه به اینکه پس از دوران همه‌گیری کرونا، این رویداد در زمره نخستین اجتماعات بزرگ ارتباطی کشور به حساب می‌آید، اپراتورها با ظرفیت‌های عظیم توسعه داده شده در این 2.5 سال به صحنه رونمایی از پروژه‌های نسل جدیدشان آمدند.

همزمان با این مراسم، پوشش نسل پنجم همراه اول با گذشتن از چندین شهر و کلانشهر به ایستگاه‌های بعدی رسید و به مناسبت هفته دولت سایت‌های 5G جزیره کیش، اهواز و تبریز راه‌اندازی شد.

در این مراسم همچنین اعلام شد که از ۲۸ اردیبهشت تا ۳۱ مرداد 1401 دسترسی ۳۵۹ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات برقرار شده که از این تعداد ۲۳۰ روستا توسط همراه اول و از محل اعتبارات دولتی به شبکه ملی اطلاعات وصل شده است.

همراه اول بیشترین تعداد اتصالات را در روستاهای استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و زنجان هر کدام به ترتیب با ۲۵، ۲۳ و ۱۵ روستا داشته است. با افتتاح این طرح‌ها، از ابتدای دولت سیزدهم مشکل ارتباطی بیش از دو هزار روستا رفع شده است.

نیمه پر لیوان را می‌بینم

در ادامه این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را اواخر سال گذشته تشکیل داده است، گفت: این کارگروه شکل گرفته تا همه موانع پیش پای کسب‌وکارهای دیجیتال را بردارد که تاکنون سابقه چنین اقدامی را نداشتیم.

عیسی زارع‌پور افزود: با عنایت رییس جمهور توانستیم بند مربوط به رقم 8 درصدی حاصل از درآمد اپراتورها برای سرمایه‌گذاری در بخش توسعه فیبر نوری را بگیریم که تا آخر کار دولت حدود 20 هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دنبال این هستیم عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، گفت: آدمی نیستم که نیمه خالی لیوان را ببینم و در بدو شروع کارم در این وزارتخانه، از فعالیت دولت‌های گذشته تقدیر کردم.

عیسی

زارع‌پور با اشاره به اینکه وضعیت در گذشته گل و بلبل نبوده است، اظهار داشت: چراکه اگر اینگونه بود امروز مدیران اپراتورهای تلفن همراه اینقدر دغدغه و انتقاد نداشتند.

وی افزود: در یک فقره، فقط یکهزار و یکصد میلیارد تومان اپراتورهای تلفن همراه را به‌خاطر اندکی افزایش تعرفه جریمه کردند که این در حق آنها روا نبود و 5 سال جلوی افزایش تعرفه و توسعه شبکه را گرفتند.

وزیر ارتباطات با این حال گفت که به جد دنبال پیگیری زیرساخت‌های توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌هاست.

نگذارید شبکه موبایل به سرنوشت ثابت دچار شود

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز با بیان اینکه مصرف اینترنت موبایل از ۹۰۰ هزار به یک میلیون ترابایت در ماه رسیده است، اظهار داشت: این در حالی است که مصرف اینترنت ثابت «نصف» موبایل و برخلاف رویه جهانی است.

صادق عباسی شاهکوه با اشاره به وضعیت نابسامان تعرفه‌ها در بخش اینترنت موبایل، ادامه داد: مشکل درآمدی که اکنون اپراتورهای تلفن همراه دارند، به دلیل این است که در چند سال اخیر در حوزه تعرفه‌گذاری خوب کار نشد بنابراین با ادامه سیر فعلی هشدار می‌دهم تا دو سال آینده، شبکه موبایل به سرنوشت شبکه ثابت دچار می‌شود.

صادق

وی تصریح کرد: اگر افزایش تعرفه‌ای در حوزه سیار نداشته باشیم در آینده شبکه‌ای برای سرویس‌دهی به مردم نخواهد ماند.

عباسی شاهکوه درباره اقدامات انجام شده درباره نسل پنجم تلفن همراه گفت: روی مقوله نسل پنجم ارتباطی کار خوبی شروع شد و اکنون حدود ۱۰۰ سایت روشن در کشور داریم و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۶۰۰ برسد و همچنین کیش به جزیره کاملا تحت پوشش خدمات نسل پنجم و فیبرنوری تبدیل شود.

وی همچنین نجات بخش‌های ثابت و سیار از چالش‎های کنونی را در گرو توسعه شبکه فیبرنوری دانست.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...