فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام دائمی است

فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام دائمی است

فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام دائمی است؛ نماینده سبزوار در اظهارنظری خیال همه را راحت کرد و گفت که حاکمیت به‌طور قطع واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد.

به گزارش ، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در تازه ترین اظهارنظر خود درباره تکلیف نهایی واتس‌اپ و اینستاگرام گفت: «به شما صریحاً می‌گویم که قطعاً حاکمیت، واتس‌اپ و اینستاگرام را رفع فیلتر نخواهد کرد چون پلتفرم‌های آنها تحت نظارت دشمنان کشور است و نمی‌توانیم افراد متخلف را تعقیب کنیم.»

بهروز محبی در گفت‌وگو با رویداد 24 ابراز امیدواری کرده است که «انشاءالله مردم به روبیکا اقبال نشان خواهند داد، چون امنیت کشور مطرح است. روبیکا از مرز ۱۵ میلیون نصب‌کننده هم عبور کرده و از طرفی، پلتفرم‌های ایتا و سروش را هم داریم. با این وجود، بستر گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی برای همگان مهیا است».

این سخنان نماینده سبزوار، در حالی است که در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران با هشدار نسبت به آسیب‌پذیری کسب‌وکارهای بزرگ به‌دلیل قطعی اینترنت گفته بود: معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند، دچار خطر شده و ادامه این شرایط مهاجرت نخبگان و استارت‌اپ ها را افزایش و سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

به گفته سلاح‌ورزی براساس سهم حوزه آی تی در تولید ناخالص داخلی کشور، هر ساعت قطعی اینترنت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به اقتصاد ضرر وارد می‌کند و فیلترینگ نیز، استفاده از وی پی ان را ۳۰ درصد افزایش داده است.

اگرچه در همان جلسه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت که دولت بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی که از قطعی اینترنت زیان دیده‌اند، تهیه کرده که در صورت تأیید از سوی مراجع ذی‌صلاح اجرایی خواهد شد، اما به نظر می‌رسد زیان کسب‌وکارهای اینترنتی و دانش‌بنیان و درمجموع آسیب‌های وارد شده به اقتصاد کشور با ادامه این وضع بیش از اینها است. چه آنکه براساس اعلام وبسایت نت بلاکس، هر روز قطعی اینترنت، هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران زیان وارد می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که زیان تنها 11 روز قطعی اینترنت در ایران برابر با کل درآمد نفتی ایران در سال گذشته است.

بنابر این گزارش، درباره اینستاگرام، «پادرو» بازار سالانه آن را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. طبق این آمار فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به‌دنبال قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان می‌دهند.

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی هم گفته است: طبق اعلام دبیر شورای عالی فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند.

به‌گفته او، درآمد 10 میلیون نفر وابسته به شبکه‌های مجازی است و با قطعی و فیلترینگ آنها معیشت این افراد به خطر افتاده است. همه اینها در شرایطی است که رشد اقتصادی ایران در یک دهه گذشته، صفر بوده و ناگفته پیداست که از بین بردن مشاغل ایجاد شده در این شرایط اوضاع را تا چه اندازه وخیم خواهد کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...