کاهش 40 درصدی تولید و فروش گندله و کنسانتره

کاهش 40 درصدی تولید و فروش گندله و کنسانتره

کاهش 40 درصدی تولید و فروش گندله و کنسانتره؛ میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در مهرماه افت 15.8درصد داشته که در این میان فروش محصولات معدنی با 40 درصد کاهش، بیشترین افت را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد میزان فروش تولیدات صنعتی در مهرماه امسال با افت سنگین 15.8درصدی روبه‌رو شده است. علت این موضوع افت تقاضا ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان و اتفاقات اخیر در کشور است.

به اعتقاد کارشناسان مرکز پژوهش‌ها شرکت‌های صنعتی همچنین به‌‌دلیل بی‌‌ثباتی نرخ ارز در تامین مواد اولیه خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند. آمار‌ها نشان می‌‌دهد تولیدکننده‌های محصولات معدنی در ماه مهر با افت سنگین 40 درصدی فروش روبه‌رو شده‌اند.

در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید و فروش شرکت‌های صنعتی با افزایش روبه‌رو شد اما این روند ادامه نیافت و آنطور که مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود که با عنوان «گزارش پایش بخش حقیقی اقتصاد» منتشر می‌شود، اعلام کرد: هم میزان تولید و هم میزان فروش شرکت‌های صنعتی کاهش یافته و شدت افت فروش در برخی از صنایع بسیار زیاد بوده است.

طبق این گزارش میزان تولید و فروش مهمترین صنایع ایران ازجمله شرکت‌های پتروشیمی، تولیدکننده‌های فلزات پایه، محصولات معدنی و خودرو‌سازی‌ در مهرماه امسال با افت روبه‌رو شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است میزان فروش کارخانه‌های صنعتی در مهرماه امسال افت قابل توجهی برابر 15.8درصد داشته و علت آن از دیدگاه کلان عوامل سیاسی و اقتصادی بوده است. درواقع از یک طرف عوامل اقتصادی به کاهش قدرت خرید مشتریان منجر شده و از طرف دیگر اتفاق‌های اخیر در کشور حجم تقاضا برای خرید محصولات صنعتی را کاهش داده است. به موازات این اتفاق‌ها شرکت‌های صنعتی با مشکل دیگری نیز روبه‌رو شده‌اند و آن نوسان‌های قیمت ارز است که مرکز پژوهش‌های مجلس از آن با عنوان بی‌ثباتی‌های ارزی نام برده است. این موضوع بسیاری از شرکت‌ها را در تامین مواداولیه خود با مشکل روبه‌رو کرده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان افت فروش در میان همه صنایع به شرکت‌هایی مربوط است که در زمینه استخراج محصولات معدنی فعالیت می‌کنند؛ طبق این گزارش سطح فروش این شرکت‌ها در مهرماه امسال با افت سنگین 40.1 درصدی روبه‌رو شده و علت نزول سنگین فروش در این بخش کاهش تولید و فروش گندله و کنسانتره در مهرماه بوده زیرا این دو محصول به‌ترتیب 42 و 34 درصد از مجموع کل تولیدات صنایع را به‌خود اختصاص داده و افت تولید و فروش این محصولات اثر قابل توجهی در میزان فروش شرکت‌های معدنی داشته است. این کالاها ازجمله کالاهای پایه‌ای هستند که برای تولید کالاهای واسطه‌ای مصرف می‌شوند. به‌نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای کالاهای نهایی ازجمله دلایل کاهش تولید و فروش این محصولات بوده است.

در مهرماه امسال همچنین میزان فروش محصولات شیمیایی که به‌طور عمده شامل تولیدکننده‌های پتروشیمی هستند با افت 26.7درصدی روبه‌رو شده است. علت کاهش فروش تولیدکننده‌های پتروشیمی که ازجمله مهمترین صنایع ایران هستند کاهش قابل‌توجه فروش خوراک پالایشگاه‌ها، کودها و ترکیبات نیتروژن و همچنین متانول بوده است.

طبق این اطلاعات همچنین میزان تولید شرکت‌هایی که محصولات فلزی تولید می‌کنند نیز به 1.2درصد نزول کرده است. گروه محصولات شیمیایی نیز در این ماه با کاهش تولید مواجه شده و دلیل اصلی این موضوع کاهش تولید لاستیک و پلاستیک بوده است.

طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، صنعت خودرو نیز با وجود آنکه در نیمه نخست سال میزان فروش محصولاتش افزایش یافته بود با افت 16.5درصدی فروش روبه‌رو شده و علت آن کاهش فروش خودرو‌های سواری و سبک بوده است.

کمترین میزان افت فروش در نخستین ماه پاییز مربوط به گروه فلزات پایه یعنی تولیدکننده‌های فولاد، مس، آلومینیوم، روی و... است که با نزول 9.2 درصدی فروش روبه‌رو شده‌اند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد به موازات کاهش فروش شرکت‌های صنعتی، میزان تولید شرکت‌ها نیز در مهرماه امسال در مقایسه با شهریورماه با افت روبه‌رو شده است. این در حالی است که در شهریورماه امسال بعد از ماه‌ها میزان تولید با رشد روبه‌رو شده بود.

طبق آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس میزان تولیدات صنعتی به‌طورکلی در مهرماه امسال در مقایسه با شهریور 4.3 درصد افت کرده است. در این میان شرکت‌هایی که محصولات معدنی تولید می‌کنند با 31 درصد نزول بیشترین افت تولید را در میان همه صنایع ثبت کرده‌اند. در مهرماه امسال همچنین سطح تولید در صنعت خودرو که در ماه‌های گذشته با رشد همراه بود با افت 2.3درصدی روبه‌رو شده است.

شاخص تولید و فروش فعالیت های صنعتی و معدنی بورسی

رشد 60 درصدی قیمت محصولا صنعتی

به گزارش ، در مهرماه 1401، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به مهرماه سال قبل با افزایش 6.5 درصدی و نسبت به شهریورماه امسال با کاهش 4.3 درصدی روبه‌رو شده است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، 12 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و سه رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته‌اند.

رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «محصولات فلزی بجز ماشین‏آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به مهرماه 1400 و رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

همچنین در مهرماه 1401 نسبت به شهریورماه از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی عمده رشته فعالیت‌ها کاهش در شاخص تولید داشته و رشته فعالیت‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «تجهیزات برقی»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند.

شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به مهرماه سال قبل با کاهش 21.4 درصدی و نسبت به شهریور امسال با کاهش 31 درصدی رویه‌رو شده است.

در این ماه نسبت به مهرماه سال قبل 10 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 5 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش داشته‌اند؛ رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش نسبت به مهرماه پارسال و رشته فعالیت‌های «شیمیایی (بجز دارو)»، «دارو» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته‌اند.

در مهرماه 1401 شاخص قیمت ماهانه فعالیت‌های صنعتی بورسی 2 درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه شاخص با 6.4 درصد کاهش نسبت به ماه قبل به 35.6 درصد رسید.

گفتنی است میانگین سالانه شاخص قیمت هم با 3.2 درصد کاهش نسبت به ماه قبل، 50.9 درصد افزایش یافته است، رشته فعالیت‌های «کاشی و سرامیک» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بالاترین نرخ رشد ماهانه را در شاخص قیمت داشته‌اند. رشته فعالیت دارو نیز پس از سه ماه پیاپی که بیشترین رشد قیمت ماهانه را ناشی از حذف تدریجی ارز ترجیحی دارو ثبت کرده بود، در مهرماه نرخ رشد ماهانه قیمت منفی 17.1 درصدی داشته است.

پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در مهرماه 1401 بخش صنعت و معدن

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...