افتتاح قطعه جدید 22 کیلومتری تهران شمال

افتتاح قطعه جدید 22 کیلومتری تهران شمال

افتتاح قطعه جدید 22 کیلومتری تهران شمال؛ قطعه جدید آزادراه تهران - شمال در مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح شد.

به گزارش، قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال به طول 22 کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است به‌عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال 1402 با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری به بهره‌برداری رسید.

در این مسیر 17 رشته تونل و 9 دستگاه پل به طول 19.7 کیلومتر احداث شده است؛ برای احداث مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال، به ارزش روز، 17 هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

کاهش وقوع سوانح جاده‌ای و صرفه‌جویی سالانه 12.5 میلیون لیتر در مصرف سوخت بخشی از مزایای این مسیر است.

همچنین کاهش آلاینده‌ها به میزان 511 تن در سال و کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی‌های تردد مسافران در این مسیر است.

برای ساخت این مسیر از قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال، روزانه بیش از سه هزار نفر فعالیت داشتند و 1.1 میلیون مترمکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگبرداری و خاکریزی در آن انجام شده است.

بالغ‌بر 86 درصد مسیر عبوری جدید که از روز شنبه 17 تیرماه 1402 برای مسافران باز خواهد بود تونل و پل است و به همین دلیل مناظر زیبایی از پل‌های بلند و بزرگ با استفاده از قالب‌های شاریو را توسط پیمانکاران ایرانی به نمایش می‌گذارد که نشان از تخصص و مهارت نیروهای فنی و مهندسی کشور دارد.

احداث 9 دستگاه پل به طول 1 کیلومتر و حفاری 17 رشته تونل به طول 18.7 کیلومتر ازجمله مشخصات فنی پروژه در زمان ساخت است.

با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.

تونل البرز به طول 6.4 کیلومتر در این منطقه قرار دارد که در سال 1400 افتتاح شد و با افتتاح 16.5 کیلومتر از باقیمانده محور، مسیر 22 کیلومتری باند رفت در منطقه 2 آزادراه برای عبور مسافران شمال تکمیل شد.

ساخت پل‌های بلند و بزرگ مسیر با استفاده از قالب‌های شاریو توسط پیمانکاران ایرانی، ساخت پلی به بلندی 320 متر، رکورد بیش‌ترین میزان کابل‌کشی، سیستم‌های نظارت تصویری و فیبرنوری، سیستم‌های تهویه در تونل‌ها از ‌مهمترین مشخصات فنی این پروژه است که برخی از این موارد برای نخستین بار در این پروژه آزادراهی به ثبت رسیده است.

همه شبکه‌های مورد نیاز سنجش آلاینده‌ها، دود، باد و ... به همراه سیستم اطفای حریق هوشمند برای نخستین بار در کشور در تونل‌های بلند این پروژه با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شده ‌است که با افتتاح باند رفت در منطقه دوم این آزادراه، اتصال آزادراه تهران ـ شمال به مازندران میسر شد.

از فاز دوم این آزادراه ‌تاکنون تونل البرز به‌عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از 6 کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

پس از تکمیل فاز دو، فاز سوم آزادراه تهران – شمال که از پل «زنگوله» در ابتدای استان مازندران آغاز می‌شود، باقی می‌ماند که به طول 47  کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه‌راهی «دشت نظیر» به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود.

همزمان با بهره‌برداری از قطعه دوم، عملیات اجرایی مرحله سوم ساخت این آزادراه عملیات ساخت آزاد راه چالوس تا رامسر نیز اجرایی خواهد شد.

فاز سوم این پروژه که در محدوده استان مازندران قرار دارد از طریق سرمایه‌گذاری کشور چین در دستور کار قرار دارد.

فاز پنجم پروژه از چالوس تا رامسر است؛ این پروژه 79 کیلومتر تونل و دو کیلومتر ‌پل دارد که پایانش به رامسر می‌رسد.

رئیس جمهور پس از افتتاح این قطعه آزادراه و بازدید از مسیر ابتدا تا پایان آن، در جمع کارگران این پروژه عظیم حضور یافت و ضمن تجلیل از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی آنها با جمعی از آنان عکس یادگاری گرفت.

سیدابراهیم رئیسی همچنین دستورات لازم برای تأمین اعتبار تکمیل مسیر، همکاری همه بخش‌ها، ایجاد تفرجگاه‌های بین‌راهی برای رفاه مسافران، ایمن‌سازی جاده‌های مواصلاتی به آزادراه و همچنین ایجاد مسیرهای اضطراری برای دسترسی بین جاده‌ای در روزهای خاص و پرترافیک در این بزرگراه را صادر کرد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...