وضع عوارض صادراتی یعنی توقف صادرات زنجیره آهن

وضع عوارض صادراتی یعنی توقف صادرات زنجیره آهن

وضع عوارض صادراتی یعنی توقف صادرات زنجیره آهن؛ وضع عوارض صادراتی برای برخی کالاهای زنجیره آهن و فولاد ازجمله سنگ آهن، کنستانتره و گندله به منزله صد درصد سود بوده و نتیجه چنین سیاستی، توقف صادرات است.

به گزارش ، سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این مطلب در نشست اتاق بازرگانی تهران درباره آثار وضع عوارض صادراتی برای زنجیره آهن و فولاد توضیح داد که عوارض صادراتی برخی کالاهای زنجیره آهن و فولاد ازجمله سنگ آهن، کنستانتره و گندله براساس مصوبه اخیر هیات وزیران به حدود 20 درصد رسیده و تعیین چنین عوارضی به معنای 20 درصد از قیمت فروش کالا و به منزله صد درصد سود است و نتیجه چنین سیاستی، توقف صادرات است.

غرقی با بیان اینکه «تالی فاسد این سیاست بسیار است»، افزود: در حال حاضر، تنها در بخش گندله به میزان 11 میلیون تن تولید مازاد وجود دارد و ممانعت از صادرات این محصولات، یک میلیارد تا یک میلیارد و 300 میلیون دلار ارزآوری را براساس قیمت فوب متوقف می‌کند.

وی با اشاره به بخش دیگری از مصوبه هیات وزیران گفت که پرداخت عوارض صادراتی درباره محصولات زنجیره آهن و فولاد عطف به ماسبق شده و صادرکننده‌ای که کالای خود را در فروردین ماه صادر کرده نیز باید این عوارض را پرداخت کند.

این فعال بخش معدن و صنایع معدنی در ادامه به ضرورت اصلاح این سیاست اشاره کرد و یادآور شد که لازم است در این زمینه یک کمیته کارشناسی با حضور ذینفعان تشکیل شود.

غرقی در بخش دیگری از سخنانش، فرآیند تشکیل کمیسیون‌های مشورتی اتاق تهران را مورد اشاره قرار داد و به اهمیت اهلیت‌سنجی تشکل‌ها برای عضویت در این کمیسیون‌ها پرداخت.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...