تشکیل کارگروه تسهیلگری تجارت میان ایران و بنگلادش

تشکیل کارگروه تسهیلگری تجارت میان ایران و بنگلادش

تشکیل کارگروه تسهیلگری تجارت میان ایران و بنگلادش؛ رییس اتاق اصناف ایران به سفیر بنگلادش پیشنهاد داد تا کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیل‌گری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» برای گسترش صادرات غیرنفتی تشکیل شود.

به گزارش ، نشست مشترک رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران با سفیر بنگلادش امروز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ با هدف بررسی ظرفیت‌های دو کشور در حوزه صادرات در محل اتاق اصناف ایران با حضور نمایندگانی از وزارت امور خارجه و روسای برخی از اتحادیه‌های تهران برگزار شد.

رئیس اتاق اصناف ایران در این دیدار خطاب به سفیر بنگلادش گفت: امروز برای اتاق اصناف ایران روز خوبی است و تمایل داریم از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم. به خوبی می‌دانیم که روابط خوبی میان دو کشور ایران و بنگلادش برقرار است و از ایران به بنگلادش صادرات متعددی ازجمله آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی اعم از سیمان، آهن، گچ و همچنین در حوزه چرم‌سازی و دیگر حوزه‌ها انجام می‌شود.

مجتبی صفایی افزود: ما مترصد هستیم از این فرصت برای ایجاد تسهیلاتی میان دو کشور در حوزه صادرات ایجاد کنیم. می‌دانید که ایران در یک جنگ اقتصادی قرار دارد، اما همانطور که برای شما ملموس است به‌رغم اینکه اینکه این تحریم‌ها می‌توانست بسیار فلج‌کننده باشد، اما صنعت ایران همچنان خودکفا مانده و در آستانه ورود به عرصه‌های جهانی است.

صفایی یادآور شد: باید به اطلاع شما برسانم در ایران بیش از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این میان ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی اختصاص دارد. همچنین به اطلاع شما می‌رسانم که عمده تولیدات کشور ما در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط انجام می‌شود که مرکز این بنگاه‌ها، اتاق اصناف ایران است.

رئیس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: امروز آماده‌ایم در حوزه‌های صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از تجربه شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک استفاده کنیم. همچنین از شما درخواست کنیم کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیل‌گری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را تشکیل دهیم. این کارگروه وظیفه دارد بنگاه‌های اقتصادی را که بستر صادرات بین دو کشور را فراهم می‌کند شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیرنفتی برای کشور ما را نیز فراهم کند.

بخش خصوصی ایران تحریم‌ها را به خوبی دور زد

در ادامه این نشست سفیر بنگلادش با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و بنگلادش، از حضور در اتاق اصناف ایران و گفت‌وگو با فعالان صنفی و اقتصادی ابراز خرسندی کرد و گفت: کشور بنگلادش و ایران در یک بازه زمانی هزارساله مشترکات تاریخی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر دارند که به تقویت روابط میان دو کشور کمک کرده است.

«منجورول کریم خان موچوری» با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، در سال‌های گذشته، عرصه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایران تنگ کرده است، افزود: به رغم تنگناهای موجود، بخش خصوصی ایران، به خوبی توانسته‌ توانمندی‌های خود را در دور زدن تحریم‌ها به خوبی نشان دهد.

وی توجه و پیگیری اتاق اصناف ایران برای توسعه روابط تجاری را امری مهم قلمداد کرد و گفت: دولت ایران و بنگلادش همواره کوشیده‌اند تا با روش‌های گوناگون، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند و بتوانند تبادلات تجاری خود را بیش از پیش گسترش دهند اما ورود بخش خصوصی و به ویژه اصناف برای توسعه روابط تجاری با بنگلادش اتفاقی مهم و ارزشمند است.

موچوری با اشاره به نقش تأثیرگذار کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، عنوان کرد: کسب‌وکارهای کوچک در بنگلادش نیز طی سال‌های اخیر توانسته‌اند تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد بنگلادش برجای بگذارند.

منجورول کریم خان موچوری به توانمندی‌‌های صادراتی و نیازهای وارداتی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بنگلادش به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید پوشاک جهان، فرصت‌های متعددی برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این کشور را دارد. از سوی دیگر بنگلادش نیازمند واردات در حوزه‌هایی مانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و ... است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال می‌کند.

وی لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی فرصت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی دو طرف خواند و تأکید کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی توصیه می‌کنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با فرصت‌های موجود، به بنگلادش سفر کنند. در این راستا نیز سفارت ما از هر گونه اقدام تسهیلگرانه دریغ نخواهد کرد.

وی به پراکندگی و گستردگی حضور تبعه‌های بنگلادش در کشورهای مختلف نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲ میلیون بنگلادشی در عربستان سعودی و یک میلیون بنگلادشی در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند که از مصرف‌کنندگان اقلامی چون خشکبار و خرمای ایرانی هستند. بنابراین دامنه فعالیت تجار ایرانی منحصر به کشور بنگلادش نخواهد بود و می‌توانند بازار خود را در کشورهای همسایه نیز پیدا کنند.

ایجاد تولید مشترک پوشاک

سفیر بنگلادش بر ضرورت ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار مصرف نیز تأکید کرد و افزود: اگر فعالان اقتصادی ایران برای گسترش روابط تجاری با بنگلادش عزم خود را جزم کرده‌اند، ابتدا باید با ارائه قیمت‌های رقابتی، جایگاه خود را در بازار بنگلادش پیدا کنند. مضاف بر اینکه برای دستیابی به تفاهمنامه تجاری میان دو کشور، باید فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیت‌های اقتصادی دوطرف مطلع باشند.

وی موضوع تولید مشترک پوشاک را نیز ازجمله ظرفیت‌های تجاری بالقوه دو کشور عنوان کرد و ادامه داد: ما می‌توانیم در قالب یک کارگروه، تولید پوشاک مشترک را آغاز کنیم. این روش نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه‌های هنگفتی نیست و دو طرف نیز از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه تأمین می‌شود، اما در صورتی که فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما نیز تلاش می‌کنیم با معرفی طرف‌های تجاری بنگلادشی، زمینه واردات محصولات آنها را فراهم کنیم.

موچوری اظهار امیدواری کرد که نشست امروز با رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران مقدمه‌ای برای دوران جدید و پررونقی در تبادلات تجاری ایران و بنگلادش باشد.

حضور کالاهای ایرانی در نمایشگاه یک ماهه بنگلادش

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، در این نشست اعضای هیات رئیسه اتاق اصناف ایران، روسای اتحادیه‌ها و مشاوران و کارشناسان اتاق اصناف ایران مباحثی پیرامون امکان برقراری نشست‌های ویدئوکنفرانس بین اتحادیه‌های دو کشور، بررسی تجربه کشورهای نروژ و سوئد، نتیجه موفق کشور بنگلادش در استفاده از ورزشکاران ایران و سود بالای این کشور در همکاری با واحدهای صنفی، آمادگی ایران در تولید مشترک پوشاک، تجهیزات پزشکی، کیف و کفش چرم را مطرح کردند.

همچنین مروری بر تجربیات گذشته در تولید ارزان قیمت پوشاک در بنگلادش به سفارش تولیدکنندگان ایرانی و استقبال اتحادیه‌ها از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق اصناف ایران و بخش خصوصی بنگلادش، مطرح شد.

جولیا معین، رایزن اقتصادی بنگلادش در ایران نیز در بخشی از این نشست با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس و اعضای هیأت رئیسه و همچنین نمایندگان اصناف ایران و اتحادیه‌های فعال در حوزه صادرات، طی سخنانی گفت: بسیار راغب هستیم از این فرصت برای گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور استفاده کنیم که برای آغاز این مسیر می‌توان چند اقدام عملی را درنظر گرفت.

وی افزود: این همکاری می‌تواند با برگزاری جلسات آنلاین بین اتحادیه‌های فعال در حوزه صادرات دو کشور آغاز شود. برای این کار لازم است ما اطلاعاتی از اتحادیه‌های فعال در حوزه‌های مشترک در اختیار داشته باشیم. ادامه این همکاری می‌تواند با اعزام دوطرفه هیأت‌های تجاری برای بازدید از ظرفیت‌های موجود و برگزاری جلسات حضوری همراه شود.

رایزن اقتصادی بنگلادش در ایران تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که نشست‌های مشترکی را هم با بخش دولتی و بخش خصوصی بنگلادش هماهنگ کنیم تا موانع و مشکلات تجارت میان دو کشور بررسی شود. اگرچه این موضوع در سطح دولت‌ها نیز انجام می‌شود، اما ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند هموارکننده مسیر باشد.

جولیا معین با استقبال از پیشنهاد برپایی نمایشگاه‌های معرفی محصولات ایرانی، یادآور شد: در بنگلادش هر ساله نمایشگاهی یک ماهه (از ژانویه تا فوریه) با حضور تولیدکنندگان بین‌المللی از کشورهای مختلف جهان برپا می‌شود که به‌عنوان مهمترین رویداد تجاری در بنگلادش مطرح است. معتقدم حضور کالاهای ایرانی در این نمایشگاه می‌تواند با استقبال گسترده‌ای همراه شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...