قوه قضاییه از تعطیلی جمعه و شنبه حمایت کند

قوه قضاییه از تعطیلی جمعه و شنبه حمایت کند

قوه قضاییه از تعطیلی جمعه و شنبه حمایت کند؛ در حال حاضر ارتباط اقتصادی ما با دنیا چهار روز در هفته برقرار است که اگر تعطیلات پایان هفته جمعه و شنبه باشد، قطعی ارتباط با بازارهای دنیا به 3 روز کاهش می‌یابد.

به گزارش ، رئیس اتاق تهران و دبیر شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با اشاره به جلسه ملاقات تولیدکنندگان با مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب به شدت بر فعال‌تر شدن تولید و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد تاکید کردند. اما در حوزه اجرا به‌رغم گفتار مقام معظم رهبری و مسئولان رده بالای کشور با مشکلاتی جدی روبه‌رو هستیم.

محمود نجفی‌عرب افزود: مساله این است که دستگاه‌های اجرایی توجه جدی به مواد قانون مستمر بهبود محیط کسب‌وکار ندارند و بسیاری از بخشنامه‌ها بدون نظر و مشورت فعالان اقتصادی صادر می‌شود. به عنوان نمونه، تعیین سهمیه برای واردات، یکی از تصمیماتی است که بدون مشورت با بخش خصوصی گرفته شده است.

او در ادامه سخنانش، با بیان اینکه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دولت را مکلف کرده بود که تا سال 1393 همه واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شود، گفت که این امر تحقق نیافته و شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی تقریبا 85 درصد از بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده‌اند در حالیکه سهم بخش خصوصی واقعی در این بازارها کمتر از 15 درصد است.

نجفی‌عرب تصریح کرد که با وجود فشار مسئولان رده یک کشور برای افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور اما این مهم محقق نشده است؛ در صورتی که مقام معظم رهبری نیز در یکی از بیانات خود اعلام کردند که چنانچه سهم بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر بود از تحریم‌ها کمتر آسیب می‌دیدیم.

او در ادامه با انتقاد از آنچه رقابت دولت با بخش خصوصی و تاکید مقامات ارشد نظام مبنی بر پرهیز دولت از این رقابت است، گفت: در بخش تجهیزات پزشکی شاهد آن هستیم که نهادی مانند صاایران رقیب بخش خصوصی شده است که این رقابت منطقی نیست؛ دولت امکاناتی در اختیار دارد که بخش خصوصی آنها را ندارد.

دبیر شورای ‌گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در لایحه بودجه 1403 به سازمان امور مالیاتی این اختیار داده شده است که با کمک بانک مرکزی برای دریافت بدهی مؤدی مالیاتی، حساب ذی‌نفع را ببندد و درنهایت ظرف مدت 5 روز پول را به حساب بانک مرکزی واریز کند و بانک مرکزی و بانک‌های عامل نیز در مورد اجرای این حکم مسئول هستند، در حالیکه رئیس‌کل بانک مرکزی هم با این موضوع مخالف است و این موضوع بلای مضاعفی برای بخش تولید است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به موضوع تعطیلات پایان هفته پرداخت و خاطرنشان کرد: انتظار داریم قوه قضاییه پشت این قضیه باشد تا روزهای تعطیلی پایان هفته، جمعه و شنبه باشد. در حال حاضر ارتباط اقتصادی ما با دنیا چهار روز در هفته برقرار است که اگر تعطیلات پایان هفته جمعه و شنبه باشد، قطعی ارتباط با بازارهای دنیا به 3 روز کاهش می‌یابد.

او با بیان اینکه تمام تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی، اتاق‌های تعاون و اصناف با تعطیلی جمعه و شنبه موافق هستند، افزود: نظر نماینده دولت این است که مجلس دو روز را به عنوان روز تعطیل پایان هفته اعلام کند و اختیار تعیین روز تعطیل را به دولت واگذار کند. در حالیکه اگر چنین باشد، این احتمال وجود دارد که یک دولت جمعه و شنبه را تعطیل کند و دولتی دیگر با تعطیلی پنجشنبه و جمعه موافق باشد، در این صورت امکان برنامه‌ریزی از بخش خصوصی سلب خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...