بهره‌مندی سیستان‌ و بلوچستان از بازار ۵۵۰ میلیون نفری

بهره‌مندی سیستان‌ و بلوچستان از بازار ۵۵۰ میلیون نفری

بهره‌مندی سیستان‌ و بلوچستان از بازار ۵۵۰ میلیون نفری؛ اصناف تولیدی استان سیستان و بلوچستان توانمندی زیادی برای تأمین نیازهای کشورهای همجوار دارند که سالانه می‌توانند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشند.

به گزارش ، رئیس اتاق اصناف مرکز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های استان‌های مرزی در حوزه تجارت و صادرات گفت: سیستان‌ و بلوچستان به واسطه همجواری با کشورهای پاکستان و افغانستان و همچنین برخورداری از مرز آبی با کشور عمان و امارات متحده عربی و از طرفی نزدیکی با هند و یمن، با جمعیتی در حدود ۵۵۰ میلیون نفر روبه‌رو است که چنین ظرفیت بی‌نظیری، ضرورت توجه هرچه بیشتر به اقتصاد شهرهای مرزی را دوچندان می‌کند.

سیدعلی میرحسینی افزود: نکته مهم درباره مراودات تجاری با کشورهای هم‌مرز با استان سیستان و بلوچستان، تشابهات فرهنگی میان ایران و کشورهای یادشده است. این تشابهات فرهنگی بی‌شک روند دادوستد را تسهیل می‌کند و اعتماد به نفس تجار و کسبه برای توسعه روابط تجاری را افزایش می‌دهد.

به‌گفته وی کشورهای همسایه جنوب و جنوب شرقی ایران، به‌طور غالب کشورهای مصرف‌کننده هستند که عموما تشریفات گمرکی خاصی برای واردات کالا از ایران ندارند و تجار ایرانی می‌توانند به‌راحتی اقدام به صادرات کالا کرده و در کمترین زمان ممکن سرمایه خود را بازگردانند.

میرحسینی ادامه داد: در حال حاضر اصناف تولیدی استان توانمندی زیادی برای تأمین نیازهای کشورهای همجوار دارند که در صورت حمایت و تقویت آنها، سالانه می‌توانند ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه داشته باشند.

رئیس اتاق اصناف زاهدان تأکید کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای رتبه نخست موالید در کشور است؛ به‌عبارتی دیگر سیستان و بلوچستان یک استان جوان به حساب می‌آید که می‌تواند نقش موثری در توسعه و رشد اقتصاد استان و کشور داشته باشند. مشروط بر اینکه شرایط برای آموزش نیروی جوان به‌منظور ورود به بازار کار فراهم باشد.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران، به گفته وی در حال حاضر بسیاری از فعالان صنفی نه تنها از استان سیستان و بلوچستان بلکه از دیگر استان‌های کشور، برای فعالیت و کسب‌وکار به عمان سفر می‌کنند و موفقیت آنها گواه این است که ظرفیت‌های این کشور برای صادرات کالا از ایران بسیار زیاد است. مشروط بر اینکه با حمایت وزارت صمت و دیگر ارگان‌های مرتبط، این پل ارتباطی روز به روز تقویت شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...