سازمان غذا و دارو باید استقلال داشته باشد

سازمان غذا و دارو باید استقلال داشته باشد

سازمان غذا و دارو باید استقلال داشته باشد؛ رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران از تهیه پیش‌نویس اساسنامه سازمان غذا و دارو با مشارکت و همکاری کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، فدراسیون اقتصاد سلامت و اتاق تهران خبر داد.

به گزارش ، محمود نجفی‌عرب با بیان این مطلب در نشست سی‌ویکم هیأت نمایندگان اتاق تهران ضمن تشریح عملکرد این کمیسیون در ماه‌های گذشته، برخی اقدامات فوری در عرصه اقتصاد سلامت که از سوی این کمیسیون در حال پیگیری است را مورد یادآوری قرار داد.

نجفی‌عرب در ادامه به هزینه مترتب IRC بر کسب‌وکار بنگاه‌های فعال در حوزه سلامت اشاره کرد و با بیان اینکه، سازمان غذا و دارو هزینه نامتعارف دیگری را بر تولید در بخش سلامت افزوده است، یادآور شد که به‌رغم نقد کارشناسی این موضوع از سوی بخش خصوصی حوزه سلامت و اعلام آسیب‌های ناشی از هزینه IRC بر بنگاه‌های بخش سلامت، پیگیری‌ها برای ساماندهی به این بخش در برخی نهادها ازجمله مجلس و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران همچنین از دیگر معضلات حوزه دارو و درمان را بسته شدن فهرست IDL عنوان کرد که در دولت قبل و از سوی وزارت بهداشت، به‌طور کامل بسته شد و داروهای جدید امکان ثبت جدید نیافتند.

به‌گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت دارو از این معضل آسیب فراوان دیده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران همچنین، ارز ترجیحی را عاملی جدی در بروز بحران برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی عنوان کرد و افزود که صادرات دارو همچنان در هزارتوی قوانین و مقررات بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های دولتی گرفتار مانده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه، به برخی پروژه‌های انجام شده و در دست اقدام کمیسیون اقتصاد سلامت اشاره کرد و در این‌باره، بازنگری و اصلاح قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب سال 1334 را از آن جمله برشمرد.

به‌گفته او تاکنون بیش از 4 هزار نفر ساعت کار کارشناسی روی این قانون از سوی کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران صورت گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که این قانون در مدت باقیمانده از دوره نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، تدوین و برای تصویب در اختیار مجلس قرار گیرد.

نجفی‌عرب همچنین از تهیه پیش‌نویس اساسنامه سازمان غذا و دارو با مشارکت و همکاری کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، فدراسیون اقتصاد سلامت و نیز اتاق تهران، خبر داد و با یادآوری اینکه متن پیش‌نویس از سوی اتاق تهران در اختیار معاون اول ریاست‌جمهوری قرار گرفته است، تصریح کرد که گام‌های نهایی تصویب این اساسنامه در حال سپری شدن است.

وی در عین حال، تلاش برای استقلال سازمان غذا و دارو و نیز طرح انتزاع فعالیت‌های تجاری از این سازمان را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام کمیسیون اقتصاد سلامت و مجموعه فعالان و تشکل‌های حوزه سلامت و درمان عنوان کرد و گفت که فعالان بخش خصوصی به‌دنبال آن هستند تا سازمان غذا و دارو به وظیفه ذاتی خود یعنی رگولاتوری بازگردد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...