جهش قیمتی گندم و ذرت در بازارهای جهانی 

جهش قیمتی گندم و ذرت در بازارهای جهانی 

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق، امنیت غذایی کشور پس از بروز بحران و کشمکش اخیر میان روسیه و اوکراین به ویژه در زمینه تامین غلات از این دو کشور را تشریح کرد.
به گزارش صنعت‌صنف، کاوه زرگران در نشست سی و دوم اتاق تهران با اشاره به افزایش قیمت غلات در بازارهای جهانی و یادآوری اینکه در یک سال گذشته، قیمت گندم تا 70 درصد افزایش پیدا کرده بود، گفت: به‌دنبال تنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین، در هفته‌های گذشته این محصول با افزایش 30 درصدی در قیمت‌ها روبه‌رو شده است.
زرگران افزود: محصول ذرت ازجمله فرآورده‌های عمده تولیدی و صادراتی کشور اوکراین است در حالیکه طی یک هفته اخیر قیمت ذرت در بازارهای جهانی بیش از 100 دلار در هر تن افزایش یافته است
او با این توضیح که ایران سالانه 10 میلیون تن ذرت وارد می‌کند، نگرانی برای تامین این محصول در داخل را جدی دانست و گفت: باتوجه به اتفاقات رخ داده در اوکراین، ما باید تا اوایل ماه جولای بتوانیم از کشورهای دیگر تا 3.5 میلیون تن ذرت که مورد نیاز کشور است، تامین کنیم.
وی همچنین درباره تامین روغن آفتابگردان خوراکی نیز گفت: اتفاقات اخیر مشکلاتی را برای تامین به موقع و مورد نیاز روغن خوراکی کشور ایجاد کرده و پیش‌بینی می‌شود تامین این محصول در اروپا طی ماه‌های آتی به مراتب سخت و دشوار شود.
به گفته زرگران، قیمت روغن پالم در بازارهای جهانی از 1400 دلار به بیش از 2 هزار دلار در هر تن افزایش یافته است. وی تصریح کرد: دولتمردان کشور باید به طور جدی بازار غلات و روغن خوراکی را رصد کرده و تدابیری بیندیشند که طی بهار سال آینده علاوه‌بر تامین مایحتاج سفره مردم، نیاز کشاورزان و مرغداران و دیگر تولیدکنندگان نیز دچار اخلال نشود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...