چراغ پوشینه بافت ایران خاموش شد

چراغ پوشینه بافت ایران خاموش شد

روزگاری قزوین از قطب‌های نساجی کشور به حساب می‌آمد و کارخانجات پوشینه بافت ایران، نقش ایران، تبد، فرنخ، مه نخ، فرش پارس و نازنخ، واحدهای تولیدی بزرگی بودند که در مسیر و یا داخل نخستین شهر صنعتی ایران قرار داشتند. 
وقتی شیفت کاری این شرکت‌ها تمام می‌شد، تعداد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی که برای جابجایی کارگران مقابل این کارخانجات به صف می‌شدند، بزرگی و عظمت این صنایع را بیشتر به رخ می‌کشید.
اما اکنون یکی دیگر از غول‌های نساجی ایران تغییر وضعیت داد و یک شرکت نساجی در استان قزوین از مسیرش خارج شد.
متاسفانه در سالیان گذشته چراغ هر کدام از این واحدها یکی پس از دیگری و به دلایل مختلف رو به خاموشی رفت. شرکت «نیتینگ» که قبل از انقلاب اسلامی و در دهه ۴۰ توسط لاجوردی مانند کارخانجات پلی اکریل اصفهان، مخمل کاشان، گروه صنعتی بهشهر و.... پایهگذاری شده بود یکی از کارخانجات بهروز دنیا بود که در شهر صنعتی البرز قزوین احداث و در دهه ۵۰ به بهره‌برداری رسیده بود و قبل از انقلاب حدود ۱۵۰۰ نفر در آن اشتغال‌ داشتند. 
این شرکت بزرگترین واحد صنعتی این شهر صنعتی و با مبلغی در حدود ۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری فعالیت خود را آغاز کرد. این واحد صنعتی دارای خطوط تولید ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، چاپ و تکمیل پارچه و سالن‌هایی هم برای توليد چادر مشکی داشت اما به‌دلیل وقوع جریان انقلاب و تغییر مالکیت، ماشین‌آلات آن وارد نشد.
برای داخل شرکت از باشگاه و سالن ورزشی، هنرستان آموزشی، نانوایی، نیروگاه اختصاصی برق و... پیشبینی شده بود و سوله‌های تولیدی آن نیز منحصر به فرد و مواد اولیه آن هم از شرکت پلی اکریل اصفهان تامین می‌شد. این کارخانه بعد از انقلاب اسلامی به «پوشینه بافت ایران» تغییر نام داد و به سازمان صنایع ملی ایران واگذار شد و تعداد نفرات شاغل در آن به ۲۵۰۰ نفر رسید و در دهه ۸۰ و در سال ۸۴ نیز توسط این سازمان به بخش خصوصی واگذار شد. 
خریدار این مجموعه عظیم اما نتوانست روند تولید را در آن ادامه داده و ناچار شد در دو مرحله این کارخانجات را در سال ۸۵ به اشخاص دیگری واگذار کند. آخرین خریدار نیز چند سالی با تولید حداقلی، چراغ سالن‌های نساجی این شرکت را روشن نگه داشت و در پایان راه به دلایلی راهی زندان شد و در نتیجه این شرکت تعطیل شد. 
درنهایت خریدار و سهامدار اصلی نیز این کارخانجات را با حکم قضایی از نفر قبلی خلع ید کرده و در آخرین اقدام خود در ماه‌های گذشته این کارخانجات را به گروه بهمن و شرکت کروز واگذار کرد تا خط تولید و مونتاژ خودرو در این واحد نساجی مستقر شود. 
با این شرح حال، چراغ یکی دیگر از برندهای معروف و باسابقه صنعت نساجی برای همیشه در استان قزوین خاموش شد.
نویسنده: روح‌اله اصل بیگی

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...