واردات ۱۴.۷ میلیارد دلار کالا با ارز ۴۲۰۰

واردات ۱۴.۷ میلیارد دلار کالا با ارز ۴۲۰۰

طبق اعلام معاون امور گمرکی گمرک ایران از حدود ۱۸ میلیارد دلار کالای اساسی وارداتی در سال جاری بیش از ۱۴.۷ میلیارد دلار با ارز ترجیحی 4200 تومانی بوده است.
به گزارش صنعت‌صنف به نقل از ایسنا، فرود عسگری در این‌باره افزود: از ابتدای امسال تا ۲۴ اسفندماه درمجموع حدود ۲۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تن به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار کالای اساسی از گمرک‌ها ترخیص و وارد کشور شده است. این میزان نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد از نظر وزن و ۵۹ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است.
به گفته وی از مجموع واردات کالای اساسی، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۶۰ هزار تن به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۳۱ درصد در وزن و ۷۴ درصد ارزش رشد دارد.
واردات کالای اساسی با ارز ترجیحی در هفت قلم انجام شده است که ذرت با بیش از ۹ میلیون و ۶۶۷ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار در صدر قرار دارد.
شش میلیون و ۴۶۲ هزار تن با ارزش بیش از دو میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار گندم، سه میلیون و ۲۳۷ هزار تن جو به ارزش ۹۷۳ میلیون و ۶۷۱ هزار دلار، انواع دانه‌های روغنی با حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۲۴ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با بیش از یک میلیون و ۹۴۷ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۶۷۹ میلیون دلار، کنجاله سویا با دو میلیون و ۳۲۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار دیگر اقلام وارداتی با ارز ترجیحی از ابتدای امسال تا ۲۴ اسفندماه است.
اما برای دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی نیز در دوره مورد بررسی، واردات ۲۱ هزار و ۷۰۷ تنی با ارزش بیش از دو میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار ثبت شده است.
گزارش معاون امور گمرکی گمرک ایران نشان می‌دهد که از مجموع واردات ۱۸ میلیارد دلاری کالای اساسی، حدود چهار میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار به وزن حدود سه میلیون و ۸۸۲ هزار تن با ارز نیمایی وارد کشور شده است. این واردات  نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزش ۲۳ درصد افزایش داشته است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...