رتبه 8 لجستیک ایران در منطقه خاورمیانه

رتبه 8 لجستیک ایران در منطقه خاورمیانه

صنعت‌صنف: اجتناب شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، کشور را در شاخص ریسک‌های لجستیک به امتیاز 54.7 از 100 ‌رسانده است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیأت رئیسه اتاق تهران در نشست سی و سوم این اتاق با ارائه گزارشی درباره مشکلات صنعت حمل‌ونقل گفت: پتانسیل بسیار بالای ایران در بخش لجستیک به شدت تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است.

مقیمی ادامه داد: اجتناب شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی، کشورمان را در شاخص ریسک‌های لجستیک به امتیاز 54.7 از 100 می‌رساند. اگرچه این امتیاز بالاتر از میانگین منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی51.4 از 100 است، اما ایران را در بین 18 کشور حاضر در این منطقه در جایگاه نه‌چندان مطلوب هشتم قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه تحریم، شبکه ‌حمل‌ونقل ایران را غیررقابتی نگاه داشته است، به یکی دیگر از مشکلات صنعت ‌حمل‌ونقل ایران یعنی وابستگی بیش از حد این صنعت به چین و روسیه اشاره کرد و اضافه کرد: از آن‌جا که تحریم‌ها سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران را به امری محال تبدیل کرده‌ و این موضوع درآمدهای دولت را کاهش داده است، انتظار می‌رود ایران برای تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی خود در حوزه ‌حمل‌ونقل، بیش از پیش به چین و تا حدودی نیز به روسیه متکی شود.

مقیمی تصریح کرد: کل زیرساخت‌های ‌حمل‌ونقل ایران در سال‌های اخیر از محدودیت در سرمایه‌گذاری رنج برده و نیازمند توسعه و به‌روزرسانی است؛ چنانکه، ناوگان هوایی فرسوده موجب بروز نگرانی‌هایی درباره امنیت ‌حمل‌ونقل هوایی شده و این در حالی است که زیرساخت‌های بنادر برای افزایش حجم مبادلات تجاری ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو شوند. حال آنکه، انتظار می‌رود در میان‌مدت، سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌ها به بهبود تدریجی کیفیت حمل‌ونقل و کارایی زنجیره تأمین منجر شود. با این وجود، ضعف موجود در زیرساخت‌های ‌حمل‌ونقل به معنای آن است که ایران در زمینه کیفیت شبکه ‌حمل‌ونقل امتیاز ضعیف 40.4 از 100 را کسب کرده است و در میان 18 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه یازدهم را به خود اختصاص می‌دهد.

مقیمی در ادامه به مشکلات هر یک از شقوق ‌حمل‌ونقل اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی اشاره کرد و گفت: تحریم‌های بین‌المللی خسارات سنگینی را به بخش بنادر تحمیل کرد و شرکت‌های بین‌المللی ‌حمل‌ونقل در نتیجه کاهش توان عملیاتی کانتینری بنادر ایران به فعالیت‌های خود در این کشور پایان دادند. از طرفی، زیرساخت‌های ریلی ایران فرسوده است و نیاز مبرمی به سرمایه‌گذاری دارد. سطح پایین کیفیت شبکه ریلی، ضمن کاستن از سرعت ترانزیت کالا، موجب افزایش ریسک تصادفات و خارج شدن قطارها از خطوط ریلی و متعاقباً ایجاد وقفه در زنجیره‌های تأمین خواهد شد.

او همچنین گفت که علاوه‌بر سن بالای ناوگان، نرخ بالای تصادفات جاده‌ای، ریسک اصلی زنجیره تأمین جاده‌ای است که حجم بالای ترافیک و تأخیرها را نیز تشدید می‌کند.

حمیدرضا صالحی،‌ دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به گزارش مشکلات صنعت ‌حمل‌ونقل به فرسودگی ناوگان جاده‌ای و مصرف بالای سوخت در این ناوگان پرداخت و گفت که اتکا به ماده 12 قانون رفع موانع تولید می‌تواند در نوسازی این ناوگان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت موثر واقع شده و از این محل یک میلیارد دلار درآمد آزاد شود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...