خودرو داخلی در بازار ارزان خواهد شد

خودرو داخلی در بازار ارزان خواهد شد

پیش بینی ما این است که با شروع واردات و ادامه آن، قیمت‌ها آرام آرام به آن حد عقلانی که مشتری انتظار دارد، نزدیک‌تر شود.

به گزارش ، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره مصوبه آزادسازی واردات خودرو گفت: از اواخر سال 97 سران قوا یک مصوبه‌ای دارند که به‌علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو را به مدت 3 سال ممنوع کردند و این مدت زمان تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد و از طرفی هم محدودیت ارزی دیگر وجود ندارد، چون ما رشد صادرات داشتیم و تا سال قبل تا 40 درصد افزایش صادرات داشتیم بنابراین محدودیت ارزی هم از بین رفته است.

منوچهر منطقی افزود: بحث دوم بحث درون خواست سران قواست برای اینکه کیفیت و قیمت به یک حالت متعادل برسد زمان آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم‌گری بازار و ارتقای کیفیت مطرح شود؛ براساس همین اصل، وزارت صمت، آیین‌نامه را تنظیم و به دولت ارائه شد و حال می‌توانیم بگوییم کلیات آن تصویب شده است.

منطقی در ادامه بیان داشت: در مصوبه جدید که تنظیم شده علاوه‌بر دو دهک بالا، تلاش شده تا با مشوق‌های خاص بتواند دهک‌های پایین را هم پوشش دهد به‌عنوان نمونه تعرفه پایین‌تری برای دهک پایین گذاشتند.

وی افزود: صنعت خودرو سه وظیفه اصلی دارد؛ یکی خدمات پس از فروش که در این طرح به‌صورت ویژه به آن نگاه شده است، نکته بعدی این بود که ما واردات خودرو را فقط برای واردات انجام می‌دادیم اما یکی از بحث‌هایی که خیلی از کشور‌ها هم از آن استفاده می‌کنند این است که در کنار واردات، انتقال دانش و فناوری هم اجرا شود و مبحث بعدی ورود به بخش خودرو‌های جدید و به‌روز و به خصوص خودرو‌های برقی که در دنیا استقبال خوبی از آن شده است.

منطقی اضافه کرد: برای واردات خودرو نمی‌توانیم به‌طور کامل از منابع بانک مرکزی استفاده کنیم بنابراین پیشنهاد شد که سرمایه‌گذاران می‌توانند در زنجیره ارزش خودرو چه در قطعات و چه در زیر مجموعه‌ها سهیم باشند و همچنین مشوق‌های صادراتی نیز تعریف شد برای کسانی که طیفی از محصولات را صادر می‌کنند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی بتوانند وارادات کنند.

منطقی درباره میزان واردات و تاثیر کیفیتی و قیمتی روی تولیدات داخلی افزود: به‌عنوان نمونه نیاز بازار 2 میلیون دستگاه خودرو است منتها خودروساز‌ها یک و نیم میلیون تولید می‌کنند و برای اینکه بازار به تعادل برسد باید جمع تولید داخلی و جمع صادرات بتوانند نیاز‌های جامعه را برطرف کنند؛ عدد کاملاً بستگی به این دارد که ما چقدر شکاف داشته باشیم و طبعاً وقتی خودروسازان داخلی هم کیفیت و هم تیراژ را بالا ببرند قطعاً می‌توانیم بگوییم واردات محدودتری را خواهیم داشت.

وی درباره قرعه‌کشی‌ها اظهار داشت: باتوجه به بازار نامتعادل خودرو، نکته مهم در قرعه‌کشی این است که متقاضی بیشتر از تولید است و برای عده‌ای خودرو کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید؛ پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال آینده همان‌طور که وزیر صمت گفت، اغلب قرعه‌کشی‌ها منتفی و از بین خواهد رفت و ما به سمت کیفیت محصول و عقلایی شدن قیمت و تامین نیاز‌های مردم خواهیم رفت.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...