روغن سوخته روی ریل آسانسورها

روغن سوخته روی ریل آسانسورها

در صنعت آسانسور برای جلوگیری از ساییدگی قطعات در هنگام بالا و پایین رفتن کابین، کاهش صدا و اصطکاک بین کفشک‌ها و ریل‌ها، از «روغن ‌ریل» استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، سیدمهدی طباطبایی، مدیر خانه مهارت آسانسور با ارسال یادداشتی در این‌باره نوشت: در صنعت آسانسور برای جلوگیری از ساییدگی قطعات در هنگام بالا و پایین رفتن کابین، کاهش صدا و اصطکاک بین کفشک‌ها و ریل‌ها، از «روغن ‌ریل» استفاده می‌شود.

درواقع برای کاهش اصطکاک بین قطعات فلزی و جلوگیری از ساییدگی قطعاتی که باهم درگیر هستند از روان‌کننده‌ای به نام روغن صنعتی استفاده می‌‌شود که این امر در قطعات آسانسور نیز طبیعی و معمول است.

«روغن‌ ریل» از ترکیب روغن پایه (که از تقطیر نفت خام به‌دست می‌آید) و مقداری ماده افزودنی دیگر ساخته می‌شود. این روغن در محفظه‌ای به نام روغن‌دان ریخته شده و با کمک فتیله‌ای که در آن قرار دارد، سرتاسر ریل‌ها را آغشته و روان می‌کند.

متأسفانه سال‌هاست که برخی از تولیدکنندگان ‌روغن در بازار آسانسور، به جای استفاده از روغن پایه به‌عنوان ماده اصلی تهیه روغن ریل، از ترکیب روغن ‌سوخته ‌تصفیه ‌شده و گازوئیل که خود حلال (ضد) روغن است، در تولید روغن ‌ریل استفاده می‌کنند.

این افراد با جمع‌آوری روغن سوخته از مغازه‌های تعویض‌روغنی و تصفیه آن و سپس اضافه کردن مقداری گازوئیل با هزینه چند هزار تومان، روغن ریلی را به بازار عرضه می‌کنند که تا بیش از ۲۰ برابر هزینه تهیه آن، به مدیران ساختمان‌ها و سرویس‌کاران و به تعبیری به قیمت روغن اصلی ریل آسانسور در بازار فروخته‌ می‌شود. 

طبق الزام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت‌هایی که از روغن سوخته برای تصفیه و تولید روغن به‌عنوان نمونه روغن موتور استفاده می‌کنند ملزم هستند که روی ظرف بسته‌بندی خود، عنوان «تصفیه دوم» را درج کنند علاوه‌بر اینکه برای تولید محصول نهایی نیز باید از افزدونی‌های استاندارد و مجاز استفاده کنند و روغنی را به بازار عرضه کنند که تمام استانداردها و مجوزهای لازم و البته نشان استاندارد را برای مصرف داشته باشد.

ولی تولیدکنندگان غیرمجاز روغن ریل به ساده‌ترین راه و البته بی‌توجه به خطراتی که در آینده ساکنان ساختمان و استفاده‌کنندگان از آسانسور را تهدید می‌کند، با استفاده از گازوئیل و مخلوط آن با روغن سوخته تصفیه شده، ماده‌ای را تحت عنوان روغن ریل به مردم می‌فروشند که هیچگونه کارآیی مفید و مؤثری ندارد.

شهروندان می‌توانند با یک جستجوی ساده در اینترنت و به‌راحتی از قیمت این مواد آگاه شوند؛ اکنون قیمت هر لیتر گازوئیل در بازار آزاد حدود یکهزار تومان و قیمت روغن پایه خریداری شده در بورس کالا بالغ‌بر ۳۱ هزار تومان است. بنابراین وجود چنین تفاوت قیمتی و بهره‌گیری از ابزار تقلب، سبب شده تا برخی با فریب و تولید محصول معیوب و غیرمجاز، جان شهروندان را به خطر بیندازند و از آنجا که مردم از این موضوع آگاهی کافی ندارند با اعتماد به فروشندگان چنین روغن‌هایی، محلول مرگ را به خانه‌های خود می‌برند.

سریعترین راه تشخیص‌ تقلب‌ در‌ هنگام ‌‌خرید روغن ریل از بازار آسانسور، بو کردن آن است؛ هرگز روغن ریلی که بوی شدید گازوئیل یا تینر روغنی می‌دهد را نخرید و از آن استفاده نکنید. زیرا این روغن نه‌ تنها برای روان‌کاری ریل مناسب نیست و سر و صدای آسانسور را کاهش نمی‌دهد، بلکه چون چربی ‌زداست، در هنگام حرکت و بالا و پایین رفتن کابین حتی روغن قدیمی را نیز از بین می‌برد، صدای ناهنجاری ایجاد می‌کند و به تجهیزات داخل چاه آسانسور نیز صدمه می‌زند علاوه‌بر اینکه در مواردی باعث آتش‌سوزی، تنگی‌نفس و خفگی افراد هم می‌شود.

شاید شناخت روغن مرغوب و استاندارد برای مدیران ساختمان کار آسانی نباشد اما تهیه روغن ریل آسانسور از برندهای معتبر و شناخته شده‌ای مانند کاسپین محصول فومن شیمی یا شرکت‌های معتبر دیگری ازجمله بهران، نفت پارس و ایرانول، مطمئن‌ترین راه است تا در دام عرضه‌کنندگان روغن تقلبی به جای روغن اصلی نیفتید و جان خود و عزیزانتان را فدای محلول گازوئیل و روغن سوخته نکنید.  

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...