افزایش سود شرکت‌های دارویی غیرعملیاتی است

افزایش سود شرکت‌های دارویی غیرعملیاتی است

صاحبان شرکت‌های داروسازی و فعالان صنعت دارو نسبت به عواقب عدم اصلاح قیمت منصفانه دارو و به‌دنبال آن توقف تولید شرکت‌های داروسازی هشدار دادند.

به گزارش ، در چهاردهمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، کارفرمایان و تولیدکنندگان دارو، آمار و تحلیل‌‌هایی از هزینه‌های واقعی تولید و بهای تمام شده دارو در چند سال گذشته را در کنار نرخ فروش سالانه شرکت‌های دارویی قرار دادند و با مقایسه آن، ضمن آنکه فاصله این دو شاخص را افزایشی اعلام کردند، یادآور شدند که با رویه در پیش گرفته شده و در صورتی که دولت اقدام فوری برای اصلاح قیمت منصفانه دارو ترتیب ندهد، شرکت‌های داروسازی چاره‌ای جز توقف تولید نخواهند داشت.

محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت، صنعت دارویی کشور به طوری جدی در سه سال اخیر به طرق مختلف این پیام را به دولت و دستگاه‌های حاکمیتی رسانده که اصلاح قیمت دارو دیگر نه امری ضروری بلکه حیاتی برای صنایع فعال در این بخش تبدیل شده و تاخیر در آن، عواقب سنگینی برای این صنعت به همراه خواهد آورد.

در ادامه این جلسه بهادر نایبی، مدیر مالی گروه کوبل‌دارو در گزارشی که مبنای آن تحلیل صورت‌های مالی شرکت‌های دارویی بورسی بود، چالش‌های قیمت در صنعت دارو کشور را بازخوانی کرد.

نایبی با تکیه بر اینکه، هزینه‌های تولید مصوب سازمان غذا و دارو، تنها حدود یک‌سوم هزینه‌های واقعی تولید فعلی شرکت‌های داروسازی را پوشش می‌دهد، گفت: این در حالی است که بنا بر ادعای سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، هزینه‌های تولید باید بر مبنای صورت‌های مالی حسابرسی شده باشد.

وی سپس این تحلیل و ادعای سازمان‌های مذکور را مورد نقد قرار داد و افزود: در حالی صورت‌های مالی حسابرسی شده در بهترین حالت 3 تا 4 ماه پس از پایان سال مالی در دسترس است که در این اسناد، هزینه‌های تولید بر مبنای شکل دارویی ارائه نمی‌شود

مدیر مالی گروه کوبل‌دارو سپس به طور نمونه به هزینه تولید شرکت داروسازی دکتر عبیدی در سال 1400 اشاره کرد و با این توضیح که صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که مجموع کل دستمزد و سربار ساخت در سال 1400 رقمی معادل 273 میلیارد تومان بوده‌است، افزود: مقایسه هزینه‌های واقعی با هزینه‌های محاسبه شده براساس آخرین مصوبه سازمان غذا و دارو، حکایت از اختلاف 57 درصدی دارد.

نایبی همچنین با ارائه داده‌های مربوط به صورت‌های مالی شرکت‌های دارویی بورسی که به گفته وی، حدود 25 درصد از تولید داروی کشور را در اختیار دارند، افزود: این بررسی نشان می‌دهد که تفاوت هزینه تولید سال 1400 این شرکت‌ها بین هزینه‌های تبدیل واقعی با هزینه‌های ساخت محاسبه شده براساس نرخ مصوب سازمان غذا و دارو، رقمی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان است.

در ادامه الیاس کهزادی، مدیرعامل شرکت البرز دارو خواستار اتخاذ تصمیم نهایی از سوی دولت با هدف افزایش نرخ گروهی در بخش دارو شد. 

کهزادی با ارائه گزارشی آماری، به تشریح و مقایسه هزینه‌های این گروه داروسازی با نرخ‌های فروش در پنج سال گذشته پرداخت و افزود: نسبت رشد جمع‌ کل هزینه‌ها در سال 1401 به سال 1396، رقمی برابر 351 درصد و نسبت رشد نرخ فروش در این مدت، 180 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه 86 درصد ارز تامینی البرز دارو در سال گذشته، نیمایی بوده است، گفت: ارز مورد نیاز بسیاری از شرکت‌های داروسازی، به نرخ آزاد تهیه می‌شود در حالی که نرخ فروش این شرکت‌ها تغییر نکرده‌است. 

او افزود: امروز بسیاری از صنایع دارویی کشور زیان‌ده هستند و افزایش سودهایی که در مجامع این شرکت‌ها اعلام می‌شود، غیرعملیاتی است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...