غربت فرانچایز در صنایع غذایی ایران
غربت فرانچایز در صنایع غذایی ایران؛ عدم توجه دقیق و همزمان به فرانچایزور، فرانچایزی و مصرفکننده نهایی مانع اساسی توسعه فرانچایز در صنایع غذایی کشور است.
به گزارش پایگاه خبری صنعتصنف، نشست «معرفی ظرفیتهای صنعت فرانچایز در توسعه کسبوکارهای حوزه صنایع غذایی» با هدف ترویج و توسعه مفهوم فرانچایز در توسعه کسبوکارها و همچنین کمک به شبکهسازی میان اعضای اتاق و متخصصان حوزه فرانچایز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
در این نشست، عدم توجه دقیق و همزمان به سه ضلع اصلی صنعت فرانچایز شامل فرانچایزور، فرانچایزی و مصرفکننده نهایی بهعنوان موانع اساسی توسعه فرانچایز در صنایع غذایی مطرح و الزامات توسعه صنعت فرانچایز تبیین شد.
در این جلسه، امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسبوکار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سه عامل «ساختار قوانین و مقررات و آشنایی وکلا با این ساختار»، «دانش کسبوکارهای فعال در صنعت فرانچایز و توجه همزمان به منافع سه ضلع اعم از فرانچایزور، فرانچایزی و مصرفکننده نهایی» و «بهرهبرداری از فناوری بهویژه در حوزه کلان داده» را لازمه توسعه موفقیتآمیز این صنعت در کشور دانست.
همچنین محمدعلی ملایی، مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران با ابراز خرسندی از گسترش ادبیات فرانچایز در فضای کسبوکار، ضمن ارائه تعریفی از فرانچایز، از اثرگذاری شتابدهندهها در توسعه کسبوکارهای مختلف براساس مدل فرانچایز سخن گفت.
ملایی عدم توجه دقیق و همزمان به سه ضلع اصلی این صنعت شامل فرانچایزور، فرانچایزی و مصرفکننده نهایی را مانع اساسی توسعه فرانچایز در صنایع غذایی دانست.
سپس روهام قلیچ، رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری انجمن فرانچایز ایران، به تبیین تفاوتهای سه عبارت فرانچایز، نمایندگی و شعبه پرداخت و به پیچیدگیهای مدل فرانچایز به ویژه در حوزههای آموزش، دستورالعملها و مشارکت در سود و زیان اشاره کرد.
قلیچ موضوعات اجاره و وضعیت اقتصاد عمومی را مهمترین دغدغههای توسعه فرانچایز عنوان کرد و عملکرد چابک و چریکی و برنامهریزی دقیق را برای موفقیت فرانچایزورها ضروری برشمرد.
در ادامه امیر زالپور، مدیرعامل مجموعه کولکاپ، دو عبارت «درک دغدغههای فرانچایزی» و «خلاقیت محصول در راستای نیاز مشتری» را مهمترین عوامل موفقیت فرانچایزورها عنوان کرد و گفت: فرانچایزیها جزئی از فرانچایزور بوده و موفقیت کل (فرانچایزور) وابسته به موفقیت جزء (فرانچایزی) است.
زالپور همچنین خواستار پیگیری موضوع حق مالکیت فکری در این صنعت شد و مشکل کمبود نیروی انسانی را در این حوزه مورد اشاره قرار داد.
در پایان این نشست مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران به این نکته اشاره کرد که حدود یک تا 5 درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مربوط به صنعت فرانچایز است و بهطور مشخص در کشور آمریکا این نرخ معادل 3 درصد است.
ملایی با اشاره به غیبت نمونههای موفق جهانی در ایران، توسعه این صنعت در کشور را مستلزم تولید نمونههای داخلی بیان کرد.
او از پیچیدگیها و ضرورت توسعه مداوم روابط فرانچایزی سخن گفت و افزود: لازم است که فرانچایزرها سند FDD را بهطور دقیق تنظیم کرده و بهطور شفاف منتشر کنند.
ملایی سپس مدلهای مختلف فرانچایز اعم از فرانچایز شغلی (Job Franchise)، فرانچایز محصول (Product Franchise)، فرانچایز سرمایهگذاری (Investment Franchise)، فرانچایز مدل کسبوکار (Business Model Franchise) و فرانچایز تغییر (Conversion Franchise) را مطرح و تبیین کرد.
ثبت دیدگاه