آیین‌نامه واردات خودرو بو دارد

آیین‌نامه واردات خودرو بو دارد

آیین‌نامه واردات خودرو بو دارد؛ مصوبه آزادسازی واردات خودرو پس از افت و خیزهای فراوان قانونی شد اما آیین‌نامه اجرایی آن پر از حرف و اشكال است.

به گزارش ، رئیس خانه صنعتکاران ایران با بیان این مطلب در رادیو گفت‌وگو درباره ابعاد مختلف طرح واردات خودرو گفت: بندهایی كه در آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو نوشته شده بوی امضای طلایی و رانت می‌دهد.

سیدعلیرضا بنی‌هاشمی که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی سخن می‌گفت، افزود: اصل طرح علاوه‌بر اینكه به نفع مردم است و مردم را از فضای یك گزینه‌ای خودروی بی‌كیفیت گران نجات می‌دهد و فضای انتخاب زیادی را برای آنها فراهم می‌كند، به نفع دولت نیز هست و برای دولت درآمدزایی می‌كند اما متأسفانه آیین‌نامه این مصوبه در اتاق‌های دربسته دولت و بدون حضور بخش خصوصی نوشته شده است.

بنی‌هاشمی اضافه کرد: در متن قانون مجلس آمده كه هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند بدون انتقال ارز و در ازای ارزهای شخصی و یا در ازای صادرات غیرنفتی، واردات انجام دهد اما آیین‌نامه وزارت صمت، یك سقف ۱۰ و ۲۰ هزار یورویی را تعیین كرده كه نخستین ضعف آیین‌نامه به حساب می‌آید چون وقتی سقف تعیین می‌شود برندهای موجود حباب قیمتی پیدا می‌كنند.

وی با انتقاد از تعیین سقف در این آیین‌نامه تصریح كرد: اولویت دادن به واردات خودروهای ۱۰ هزار یورویی به‌عنوان خودروهای اقتصادی و دادن امتیازات ویژه به خط تولید این خودروها تكرار همان جریان انحصاری است كه در دو خودروساز بزرگ كشور ایجاد شده بود.

وی با بیان اینكه دولت باید به همه طبقات احترام بگذارد و تعیین سقف به منزله بی‌احترامی به سرمایه‌داران است گفت: تعیین سقف و محدود كردن این موضوع نوعی بی‌احترامی به قشر سرمایه‌دار كشور است.

رئیس خانه صنعتکاران ایران تصریح كرد: بندهایی كه در آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو نوشته شده بوی امضای طلایی و رانت می‌دهد و میزان حقوق گمركی و مالیاتی مترتب به این عملیات هم كه تعیین شده هنوز مبهم است.

وی تعدد دستگاه‌های دخیل در امر واردات خودرو را نیز یك ضعف و اشكال بزرگ دانست و گفت: مبهم بودن نحوه استفاده از اندوخته‌های خارجی هم هنوز بلاتكلیف است.

همچنین علی‌اكبر جوان‌روح، کارشناس صنعت خودرو در این برنامه با بیان اینكه واردات خودرو هم باید مانند دیگر كالاها آزاد باشد تا تولید داخل با كالای وارداتی رقابت كند، گفت: در طرح اخیر، واردات تعداد خاصی خودرو برای افرادی خاص است بنابراین واردات خودرو هنوز به معنای واقعی آزاد نشده است.

جوان‌روح با بیان اینكه مصوبه مجلس معقول‌تر از آیین‌نامه وزارت صمت است، افزود: آنچه كه در مجلس تصویب شده با آنچه كه وزارت صمت آیین‌نامه آن را تدوین كرده مغایرت دارد؛ وزارت صمت ادعا كرده این واردات را به منظور توسعه تولید انجام می‌دهد در صورتیكه مقدار واردات محدود بوده و برای همه نیست.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...