استیضاح فاطمی‌امین جراحی سودمند است

استیضاح فاطمی‌امین جراحی سودمند است

استیضاح فاطمی‌امین جراحی سودمند است؛ جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه 10 آبان 1401 برگزار شد و موافقان و مخالفان به بیان مطالب خود در این‌باره پرداختند. 

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، به‌دلیل اهمیت موضوع استیضاح وزیر صمت، تلاش کرده تا به بازخوانی اظهارات موافقان و مخالفان این موضوع بپردازد و برای این منظور مهمترین بیانات هریک از نمایندگان موافق و مخالف برای اطلاع مخاطبان آورده شده است.

بر این اساس سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌عنوان موافق استیضاح فاطمی‌امین این‌گونه اظهار داشت:

- استیضاح آقای فاطمی‌امین به معنای مقابله با دولت نیست، بلکه یک جراحی سودمند است. ایشان به‌عنوان مدیری ناکارآمد برکنار شده و به جایش فردی توانمند و مدیر باید سرکار آید.

- بنده ازجمله افرادی بودم که 19 امضا در زمان رأی اعتماد برای آقای فاطمی‌امین جمع‌آوری کردم و در 15 ماه گذشته نیز هربار صحبت از استیضاح وزرا شد، خواستم تا فرصتی داده شود، اما در شرایط کنونی فرصتی باقی نمانده است.

- در گزارشی که فاطمی‌امین به نمایندگان ارائه کرده است در یکی از خطوط این گزارش آمده که من یکصد پروژه اجرایی دارم و قدرت ایشان به حدی است که در عرض 48 ساعت این میزان به 300 پروژه افزایش پیدا می‌کند.

- آقای معاون اول رئیس جمهور شما یکبار این صحبت‌ها را در خردادماه سال جاری از سوی ایشان شنیدید که باعث شد با اکثریت آرا کارت زرد بگیرد.

- پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی بعد از گذشت 23 جلسه هنوز مصوباتش اجرایی نشده است.

- دپوی شدید کالا در سامانه جامع تجارت و عدم رسیدگی درخصوص صلاحیت کالاها مخصوصاً لوازم خانگی، یدکی و ... گسترش مولدهای برق و راه‌اندازی سامانه‌های هماهنگ، برنامه‌های کسب‌وکار حاکمیت و گسترش و تقویت سکوهای خدمات کسب‌وکار به هیچ عنوان پیشروی نداشته اند.

- اعلام قیمت تولیدکننده و واردکننده و راه‌اندازی سامانه نظارت و رسیدگی به تخلفات بازار و طراحی و استقرار سامانه‌های پاسخگویی از دیگر مطالبات محقق نشده هستند.

- ضعف شدید در مدیریت و عملکرد در محورهایی ازجمله حوزه تجارت خارجی و داخلی به‌دلیل ضعف شدید مدیریت و نداشتن راهبردهای تجاری و بازرگانی به استناد آمار مأخوذه از مراجع رسمی و ذیصلاح نشان می‌دهد متاسفانه حجم صادرات 12.5 درصد کاهش و حجم واردات 14.72 درصد افزایش داشته است.

- درج برچسب قیمت تولیدکننده برای محصولات عرضه شده در بازار و حذف برچسب قیمت مصرف‌کننده از عوامل گرانی بوده که منجر به نارضایتی شده.

- نارکارآمدی وزارت صمت در کنترل و نظارت بر بازار محصولات تولیدی اعم از صنعتی، سرمایه‌ای و ... ازجمله لوازم خانگی که قیمت‌های آنها به‌طور متوسط بین 80 تا 150 درصد روزانه افزایش قیمت داشته  است.

- ناتوانی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در وصول مابه التفاوت روغن خام که با ارز ترجیحی حدود یکهزار تن و بالغ‌بر 3 هزار میلیارد تومان بوده است.

- واردات 80 هزار تن ورق بدون استاندارد به کشور که در گمرکات موجود است و همچنان بلاتکلیف مانده، در شرایطی که میزان تولید داخل آن بیش از مصرف است.

- ناتوانی و ضعف شدید و عدم اقدام درباره تغییر شیوه قیمتگذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا به‌رغم تاکیدات ستاد تنظیم بازار.

- مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و زیرمجموعه‌های آنها به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از منصوبان جنابعالی هستند که عملکردشان ضعیف و فاقد برنامه‌ریزی برای افزایش تولید است.

- تاخیر در تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، فقدان برنامه در زمینه کنترل قیمت و نداشتن برنامه در ساماندهی بازار خودرو، اصرار بر عرضه برخی مواد اولیه بدون توجه به وضعیت عرضه و تقاضا در کشور و تاثیر آن در قیمت محصولات نهایی و صدور مجوز واردات برخی مواد اولیه به‌رغم تولید کافی در داخل همچون منسوجات از دیگر دلایل ارائه درخواست برای استیضاح وزیر صمت است.

بنابر اعلام خانه ملت، طبق بند 1 ماده هشت آیین‌نامه و مواد 224 و 225 حداکثر زمان برای استیضاح وزیر پنج ساعت است که دو ساعت آن به استیضاح‌کننده‌ها و سه ساعت آن به وزیر تعلق دارد.

براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده به مدت یک ساعت و نیم استیضاح‌کنندگان مطالب خود را مطرح کردند و از آنجا که رئیس جمهور در جلسه حضور نداشت سپس وزیر یک ساعت و نیم مطالب خود را مطرح کرد. سپس به مدت 30 دقیقه دو نفر از استیضاح‌کنندگان مطالب خود را بیان کرده و درنهایت دوباره وزیر 30 دقیقه فرصت داشت از خود دفاع کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...