بانک‌های ایرانی به سوئیفت نیازی ندارند

بانک‌های ایرانی به سوئیفت نیازی ندارند

بانک‌های ایرانی به سوئیفت نیازی ندارند؛ با اتصال بانک‌های روسیه و شعب این بانک‌ها در کشورهای دیگر به سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی (سپام)، بانک‌های ایرانی دیگر به سوئیفت نیازی ندارند.

به گزارش ، معاون بین‌الملل بانک مرکزی با بیان اینکه چون شبکه پیام‌رسان روسیه به سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی ایران (سپام) وصل شده است درنتیجه هر کسی که عضو آن شبکه است، به شبکه ما هم وصل شده‌ و بالعکس بانک‌های ایرانی هم می‌توانند با آن بانک‌ها متصل شوند.

محسن کریمی افزود: همه بانک‌های ایرانی عضو «سپام» هستند و از این طریق پیام‌های استاندارد بانکی را با یکدیگر مبادله می‌کنند. این بانک‌ها به شبکه مشابه آن در روسیه که متعلق به بانک مرکزی آن کشور است و همه بانکها روسیه همه به آن متصل هستند به هم وصل شده‌اند. براساس این شبکه، هر بانک ایرانی در صورت لزوم پیامی را با یک بانک روس و یا هر بانکی که عضو این شبکه است، می‌تواند تبادل کنند.

به‌گفته وی این پیام‌ها به‌طور عمده مبتنی بر استاندارد پیام‌های سوئیفتی است. ضمن آنکه تعداد بانک‌های روسیه چند صد بانک است و تعداد بیش از یکصد بانک غیرروسی در 13 کشور دنیا نیز به این شبکه متصل هستند.

کریمی درباره وجه تمایز اتصال بانک‌های ایرانی با دیگر بانک‌های غیرروسی تصریح کرد: اتصال بانک‌های غیرروسی در این شبکه به صورت عضویت است یعنی یک بانکی با امضا قرارداد و پذیرفتن شرایطی برای تبادل پیام به این شبکه وصل می‌شود ولی اتصالی که ما برقرار کردیم اینگونه نیست که بانک‌های ایرانی عضو شبکه روسیه بشوند بلکه بانک‌های ایرانی عضو سپام عضو شبکه ملی جمهوری اسلامی هستند ولی این شبکه این امکان را دارد که به یک شبکه دیگری متصل شود ضمن آنکه به لحاظ فنی این زیرساخت نیز فراهم شده است.

وی ادامه داد: به زبان ساده می‌توان گفت بانک‌های ایران و روسیه اگر بخواهند با یکدیگر تبادل پیام استاندار سوئیفی داشته باشند اینها نیازی به شبکه سوئیفت ندارند.

این مقام بانک مرکزی درباره تعداد بانک‌های متصل به سپام گفت: تعداد بانک‌های روسی 700 بانک نیست من منظور دیگری داشتم که الان قصد ندارم آن را باز کنم ولی اینطور توضیح می‌دهم که 106 بانک غیرروسی در 13 کشور و تمام بانک‌های روسیه و تمام شعب بانک‌های روسیه که در کشورهایی دیگر هستند اگر به سپام و SPFS دسترسی دارند الان به سپام وصل هستند چون پیام‌رسان روسیه به سپام ایران وصل شده‌اند درنتیجه هر کسی که عضو آن شبکه است به شبکه ما هم وصل شده و بالعکس بانک‌های ایرانی هم می‌توانند با این بانک‌ها متصل شوند.

وی تاکید کرد: این درراستای همکاری‌های اقتصادی، ریلی، ترانزیتی و تجاری است؛ باید گفت که هرگونه ارتباطات اقتصادی نیازمند ارتباطات بانکی است بنابراین این اقدام گامی درجهت توسعه روابط اقتصادی است چراکه روابط اقتصادی نیازمد روابط بانکی است.

بنابر اعلام تسنیم، معاون بین‌الملل بانک مرکزی تصریح کرد: اراده رهبران دو کشور استفاده از پول‌های ملی هستند و بانک‌های مرکزی هم این امر و اراده رهبران خود را مطاع می‌دانند. ما در حال برنامه‌ریزی برای تحقق آن هستیم اما اینکه چه زمانی اتفاق می‌افتد خبر آن بعد از عملیاتی شدن اعلام خواهد شد.

کریمی در پاسخ به اینکه الان از روبل روسیه در مبادلات استفاده می‌کنیم یا خیر؟‌ گفت: ما اکنون فقط از دلار امریکا به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در مبادلات استفاده نمی‌کنیم ولی در تجارت استفاده از دیگر ارزها در حال انجام است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...