یارانه نقدی می‌‎دهیم کالابرگ هم هست

یارانه نقدی می‌‎دهیم کالابرگ هم هست

یارانه نقدی می‌‎دهیم کالابرگ هم هست؛ کالابرگ الکترونیکی به صورت اختیاری و از پایان اسفندماه امسال برای همه مردم ممکن خواهد بود علاوه‌بر اینکه یارانه نقدی نیز حذف نمی‌شود.

به گزارش ، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی با نمایندگان رسانه‌ها با بیان اینکه یارانه نقدی حذف نمی‌شود و کالابرگ هم هست، اظهار داشت: در این طرح اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده است و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی استفاده کنند.

سیداحسان خاندوزی افزود: در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه، به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

خاندوزی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری با افزایش و رشد سرمایه‌گذاری ۳.۹ درصدی در شش ماهه نخست سال روبه‌رو بودیم، اضافه کرد: رشد سرمایه‌گذاری خارجی ایران نسبت به سال آخر دولت قبل قریب به صد درصد افزایش داشت و میزان بیکاری هم به ۸.۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید، گفت: در برخی بازارها البته دچار کاستی جدی شدیم. ما توانستیم در پایان اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم را کاهش بدهیم و از ۵۹ درصد به ۲۹ درصد در هفت ماه نخست دولت برسانیم.

تورم را کنترل کردیم

خاندوزی ادامه داد: تا اواسط سال موفق شدیم نرخ ارز را کنترل کنیم و دلار در آن زمان کمتر از ۲۹ هزار تومان معامله می‌شد اما با رخدادهای تابستان و پاییز و تحریک انتظارات تورمی متاسفانه با افزایش قیمت ارز روبه‌رو شدیم.

به‌گفته وی، رشد اقتصادی ۲.۷ درصدی در شش ماهه امسال، رشد مثبت ۱.۱ درصدی بخش کشاورزی و رشد ۵.۸ درصدی صنعت بیانگر شرایط مطلوب بخش حقیقی اقتصاد در سال جاری است.

خاندوزی تاکید کرد: مشارکت مردم در بهره‌برداری از معادن طلا و معدن مس سونگون در همین روزهای پایانی امسال محقق خواهد شد و سامانه فکتورینگ در اول هفته آینده رونمایی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در دیگر مولفه‌های مرتبط با بخش حقیقی اقتصاد، جهش‌های کم نظیری را شاهد بودیم، ادامه داد: ازجمله رشد مثبت ۳.۹ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که در دوره مشابه سال قبل منفی ۶.۴ درصد بود؛ کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد و صادرات غیرنفتی ۱۱ ماهه ۴۸.۸ میلیارد دلاری که رشد ۱۲ درصدی داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در حوزه پروژه‌های کلیدی نیز شاهد بهره‌برداری از پروژه های بزرگی بودیم که سالها در کشور معطل مانده بود؛ امسال چهار ابرپروژه آبی در کشورمان که بحران آب به یک دغدغه ملی تبدیل شده، به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: در حوزه سیاست‌های پولی نیز اقدامات دولت چشمگیر و موثر بوده است که ازجمله می‌توان به کنترل مقداری ترازنامه بانکی و کاهش رشد نقدینگی اشاره کرد که براساس آمار مقدماتی بانک مرکزی، نرخ رشد نقدینگی در پایان بهمن ماه از ۳۹ درصد به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

خاندوزی ادامه داد: ضمن اینکه دولت با رشد ۶۰ درصدی درآمدهای بودجه‌ای تا پایان ۱۱ ماهه و ۵۵ درصدی هزینه‌ها، توانست فاصله هزینه و درآمد را به حداقل برساند.

وی همچنین افزود: در حوزه ریلی و ترانزیت پنج پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلار از منابع غیربودجه‌ای تامین مالی شد. در نفت و گاز ۱۶ پروژه پالایشگاهی، پتروپالایشگاهی و پتروشیمی با ۳۰ میلیارد دلار منابع غیربودجه‌ای تامین مالی و سرمایه‌گذاری شد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اعلام کرد: از فردا تا عید فطر برای ۲ میلیون بازنشسته کشوری و فولاد، اعتبار خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره حذف قرعه‌کشی خودرو و پیش‌بینی برای تولید خودرو و عرضه آن در سال آینده، گفت: در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که این رقم سال آینده به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش می‌یابد. با افزایش تولید و واردات خودرو، عرضه سال آینده بهبود می‌یابد.

خاندوزی ادامه داد: از ۳۶ شرکتی که در حوزه سهام عدالت مداخله دارند، بیشتر شرکت‌ها در مرحله دوم همکاری لازم را انجام دادند، غیر از چند شرکت معدود مثل فولاد مبارکه و هولدینگ خلیج فارس که امیدواریم جمع‌بندی‌ها زودتر به پایان برسد و سود واریز شود.

وی افزود: ۳۵ هزار میلیارد تومان مجموع افزایش سرمایه بانک‌های دولتی بود که امسال مصوب و اجرایی شده است. برای بانک ملی ایران، سپه و کشاورزی هم سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه مصوب شد اما در مورد بانک مسکن با توجه به شرایط ویژه‌ و طرح‌های تحولی که در حوزه مسکن وجود دارد ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه مصوب شده است.

تامین ارز 28500 تومانی با صادرات نفت

وی تصریح کرد: ۳۵ هزار میلیارد تومان از محل سهام دولت در پالایش نفت شازند به بانک‌های کشور اختصاص پیدا کرده که بسیار ارزنده است و به محض اینکه بانک‌ها صورتجلسه مجمع فوق‌العاده خود را در اداره ثبت شرکت‌ها نهایی کنند قابلیت درج در صورت‌های مالی بانک خواهد داشت.

خاندوزی با بیان اینکه ارز نیمایی به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با پشتوانه صادرات نفتی دولت تامین خواهد شد، اظهار کرد: کشور در سال جاری ۵۳ میلیارد دلار واردات داشته که این به معنای ۱۵ درصد افزایش ارزشی واردات کشور نسبت به سال گذشته است. زمان ترخیص کالاهای صادراتی هم از یک روز به چهار ساعت کاهش پیدا کرده و زمان ترخیص کالاهای وارداتی نیز از متوسط هفت روز به سه روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه استعلام‌ برخط از درگاه ملی مجوزها نهایی شده، تاکید کرد: مجوزهای صنفی چند مانع فنی داشت که حل و فرآیند آن تکمیل شده است. همچنین تا دیروز بیش از دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون معادل یورو در مرکز مبادله عرضه صورت گرفته و بیش از ۱ میلیارد معادل یورو معامله قطعی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: دولت با افزایش نرخ ارز گمرکی موافقت نکرده و همچنان نرخ ارز گمرکی همان نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...