اعلام عدم صحت انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور

اعلام عدم صحت انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور

اعلام عدم صحت انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور؛ کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای با تأکبد بر عدم صحت انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، خواستار ارجاع گزارش این موضوع به قوه قضاییه شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی، رییس شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران و وزیر صمت اظهار داشت که بررسی‌های اولیه حاکی از وجود ایرادات و تخلفات اساسی منجر به احراز عدم صحت انتخابات اتاق بازرگانی کشور در سطح ملی و استانی دارد.

محمدرضا پورابراهیمی در مقدمه نامه 12 بندی خود آورده است که «باتوجه به مصوبه کمیسیون اقتصادی درخصوص تقاضای اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی به اقدامات مغایر قانون در برگزاری دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شهرستان‌ها جهت ارجاع گزارش به قوه قضاییه، این گزارش در کمیسیون اقتصادی آماده شده است».

در نامه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به وزیر صمت، تصریح شده که پیش‌نویس گزارش این مصوبه برای قرائت در مجلس در حال تنظیم است و از علی‌آبادی خواسته تا مدارک و مستندات مرتبط با 12 محور بیان شده در نامه در اختیار کمیسیون متبوع او قرار گیرد.

پورابرهیمی با نگارش 12 محور در نامه ارسالی خویش، مواردی ازجمله «ترک فعل اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران، بروز تخلفات گسترده اجرایی و ایرادات اساسی در انتخابات، نقض حاکمیت قانون، عدم رسیدگی مراجع نظارتی به شکایات مؤثر، عدم استقلال اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی به‌دلیل روابط مالی و استخدامی با اتاق، نقض مقررات و اعمال تبعیض در وصول و بررسی مدارک، اعمال تبعیض در احراز صلاحیت داوطلبان، اعمال تبعیض در دادن حق رأی به رأی‌دهندگان، عدم رعایت قانون در استعلام اهلیت و صلاحیت داوطلبان هیأت رییسه اتاق ایران، صدور غیرقانونی اعتبارنامه‌ها و عدم رعایت ضوابط مربوط به منع تصدی بیش از دو دوره ریاست اتاق‌ها» را جهت بررسی مدارک و تهیه مستندات آن ظرف مدت یک هفته به وزیر صمت اعلام کرده است.

خط بطلان پورابراهیمی بر انتخابات 34 اتاق بازرگانی کشور

بنابر آنچه به صراحت در نامه کمیسیون اقتصادی مجلس به رییس شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی آمده است، نه تنها انتخابات هیأت رییسه اتاق ایران که انتخابات هیأت نمایندگان و هیأت رییسه 34 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور دارای نقض قانون در قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات بوده‌اند و بدین ترتیب بیم آن می‌رود که ابطال شوند.

نکته مهم نامه کمیسیون اقتصادی مجلس که در بند 3 آمده اینکه اعلام داشته: «عدم استقلال اعضای انجمن نظارت بر انتخابات و وابستگی آنها به منتخبین انتخابات و همچنین وجود منافع ناشی از روابط مالی و استخدامی با بدنه اتاق‌ها» است.

در حال حاضر اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی کشور 5 نفر هستند که محمدجواد حاجی حسینی، نماینده وزارت صمت و حسین میرمحمدصادقی (رییس انجمن)، جهانبخش سنجابی شیرازی (دبیر انجمن)، سیدجعفر مرعشی و غلامحسین جمیلی نیز از سوی رییس اتاق ایران معرفی شده‌اند.

گفتی است هم‌اکنون جهانبخش سنجابی شیرازی به‌عنوان نماینده وزیر جهادکشاورزی و محمدجواد حاجی‌حسینی به‌عنوان نمایندگان دولتی دور دهم هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این اتاق حضور دارند.

به گزارش ، هفته گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ایشان خواست تا در جلسه این شورا به تاریخ شنبه 7 مردادماه 1402 در ساختمان شهیدان مهری وزارت صمت حضور پیدا کنند.

عباس علی‌آبادی در این نامه، دستور کار جلسه را «رسیدگی به ابهامات وارده به انتخابات مورخ 28 خردادماه 1402 هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران و بررسی برخی گزارشات و اعتراضات پیرامون کیفیت برگزاری انتخابات مزبور و نیز نحوه تایید صلاحیت اعضاء منتخب»، اعلام کرد.

رونوشت این نامه برای معاون اقتصادی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، حسین میرمحمدصادقی رییس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران، علیرضا پیمان‌پاک، دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران و محمدجواد حاجی‌حسینی، نماینده وزارت صمت در انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی ارسال شده است.

انتخابات هیأت رییسه دور دهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران روز یکشنبه 28 خرداد 1402 در محل سالن جلسات اتاق ایران با حضور اعضای هیات نمایندگان اتاق انجام شد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...