حذف صادرکنندگان از چرخه واردات در برابر صادرات خود

حذف صادرکنندگان از چرخه واردات در برابر صادرات خود

حذف صادرکنندگان از چرخه واردات در برابر صادرات خود؛ صادرکنندگان پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی ملزم به فروش صد درصدی ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله در سامانه نیما شدند.

به گزارش ، درراستای سیاست جدید بانک مرکزی و جلوگیری از خروج ارز تحت روش‌هایی مثل بیش‌اظهاری در واردات و همچنین کم‌اظهاری صادرات طی همکاری با گمرک ایران، ارزش‌های گمرکی کالاهای صادراتی و وارداتی اصلاح شد.

براساس آخرین تغییرات اعمال شده در این حوزه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات که از سوی سازمان توسعه تجارت ابلاغ شده است، مهلت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده­‌های نفتی از دهم فروردین امسال از چهار ماه به 80 روز کاهش یافته است.

همچنین صادرکنندگان این حوزه ملزم به فروش صد درصد ارز حاصل از صادرات خود به صورت حواله در سامانه نیما هستند.

باتوجه به اینکه تا پیش از این منابع ارزی مورد نیاز برای واردات کالاهای مصرفی مانند آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک‌شده از طریق صادرات برخی از شرکت‌های صادرکننده که در دایره شمول مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات تامین می‌شده است، این انتظار وجود دارد تا با اجرای این مصوبه رویه واردات در برابر صادرات خود نیز متوقف شود یا حداقل به طور چشمگیری محدود شود.

در رویه «واردات در برابر صادرات خود»، واردکننده باتوجه به ارز حاصل از صادرات یا با قرار دادن این ارز در اختیار یک فرد دیگر، اقدام به واردات کالاهای مصرفی غیرضرور ازجمله آیفون‌های آمریکایی رفرش و ریپک آمریکایی می‌کنند.

با این وجود در مصوبه ابلاغ شده از سوی سازمان توسعه تجارت تاکید شده است که همه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی رنگین و فرآورده‌های نفتی مشمول ارائه صد درصدی حواله‌های صادراتی خود به سامانه نیما آن هم در فرصت 80 روزه شده‌اند، به این ترتیب بخش عمده‌ای از صادرکنندگانی که امکان رویه واردات در برابر صادرات خود را داشتند از این چرخه معیوب حذف خواهند شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...