افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران نیست

افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران نیست

افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران نیست؛ افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران نیست و هیچ پایه مالیاتی جدیدی وجود ندارد و افزایش درآمدهای مالیاتی از محل فرارهای مالیاتی تامین می‌شود.

به گزارش ، رئیس جمهوری امروز سه‌شنبه 14 آذر ماه با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 1403 را تقدیم مجلس کرد.

براساس اصلاح ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه کشور به صورت دو مرحله‌ای بررسی می‌شود؛ یعنی مرحله اول رسیدگی به احکام در قالب ماده واحده و تبصره‌ها و در مرحله دوم رسیدگی به ارقام بودجه در قالب جداول تفصیلی با رسیدگی دقیق و کارشناسی‌تر و با تعیین بازه‌های زمانی برای پیشنهادهای نمایندگان، رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق، صحن علنی مجلس و دولت تعریف شده است.

اول آذرماه امسال بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور مشتمل بر هفت فصل شامل احکام سقف منابع، سقف درآمد و تراز عملیاتی سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، سقف واگذاری دارایی‌های مالی، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و مفروضات پیش‌بینی منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شد و امروز رئیسی بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه را تقدیم مجلس کرد.

رئیس جمهور در صحن علنی مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده اظهار داشت: تلاش نویسندگان لایحه برای واقعی دیدن درآمدها و هزینه‌ها و همچنین توجه به برنامه هفتم توسعه در بودجه سال آینده است.

او اضافه کرد: در این لایحه تلاش شده گام‌هایی برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها، اصلاح ساختار بودجه، انضباط مالی و تشکیل حساب واحد خزانه برداشته شود و مدیریت و انضباط مالی و تلاش برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی هم در دستور کار دولت است.

گفتنی است در بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع بودجه نسبت به قانون بودجه امسال رشد ۱۸.۳ درصدی داشته که به معنی کنترل تورم در بودجه سال آینده است و برآورد این است که در سال آینده تورم به کمتر از ۳۰ درصد برسد.

رئیس جمهور همچنین به توجه به عدالت در پرداخت‌ها، توجه به نقش مردم در اقتصاد و فعال کردن اقتصاد مردمی، کاهش تصدی دولت و افزایش نظارت، فعال‌تر شدن بخش خصوصی و تعاونی‌ها با هدایت، حمایت و نظارت دولت و کاهش وابستگی به نفت در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد.

رئیسی با اشاره به کاهش وابستگی به نفت تا ۰.۹ درصد در لایحه بودجه 1403 درباره افزایش درآمدهای مالیاتی توضیح داد که این افزایش مالیات برای حقوق‌بگیران نخواهد بود، بلکه به کسانی که فرار مالیاتی دارند پرداخته شده و از طرف دیگر تلاش شده از کسانی که درآمد هنگفت دارند و مالیات نمی‌دهند، مالیات گرفته شود.

همه موضوعات را علنی نگویید

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما حتماً مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال می‌کنیم نه از مسیر رکود، تأکید کرد: ما مهار تورم را از رشد تولید می‌بینیم بانک مرکزی و وزارتخانه‌‌ها توجه به این نکات و نظرات خواهند داشت. برخی موضوعات و دیدگاه‌ها ممکن است اثراتی در بازار و اقتصاد داشته باشد خوب است که در جلسات تخصصی یا جلسات غیرعلنی مطرح شود و نتیجه به مردم اعلام شود اما همه بحث‌ها و نظر‌ها به نوعی مطرح نشود که روی بازار اثرگذار باشد.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: شرایط ایجاب می‌کند ما اولویت‌گذاری و اولویت‌شناسی کنیم، رفع نیازها با نگاه به اولویت‌ها است. ما معتقدیم در نظام جمهوری اسلامی بن‌بست نداریم. ما در ولایت فقیه بن بست نداریم.

رئیسی گفت: ما معتقدیم اگر چاله‌ و مسأله‌ای دیدیم باید حل کنیم. مانند برخی از دولت‌های گذشته نباشیم. ما از کنار مسأله نباید عبور کنیم. اگر جایی پروژه‌‌ای مانده باید تکیمل شود، بنابراین ما نهضت تکمیل پروژه‌های مانده را آغاز کردیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: ۸۵ میلیون جمعیت کشور باید در برنامه‌ریزی ما دیده شوند. تلاش کنیم کشور کسری بودجه نداشته باشد چراکه کسری بودجه موجب تورم است و همه باید تلاش کنیم کسری بودجه نداشته باشیم. آقا و مقتدای ما گفتند نباید کسری بودجه داشته باشیم چون موجب تورم است.

وی ادامه داد: شما در ارتباط با رتبه‌بندی معلمان زحمت کشیدید تا با آنچه که دولت تلاش کرد این مساله پس از یازده سال به سرانجام برسد. مجری باید این مساله را زمان اجرا مورد توجه قرار دهد. بنابراین هم قانون اجرایی و دقیق تصویب شدنش مهم است و هم درست اجرا شدن قانون مهم است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: بارها اعلام کردیم که نقد مصلحانه حتما به دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند، نماینده مجلس نقد منصفانه‌ای را در یک رسانه می‌گوید و کار اصلاح می‌شود. بسیاری این را در سر می‌پروراندند و همچنان ممکن است مطرح کنند که اینها باهم دچار اختلاف شده‌اند. ما حسرت اینکه روزی را ببینند که دستگاه‌های کشور باهم دچار اختلاف هستند را به دل آن‌ها خواهیم گذاشت.

رئیسی اضافه کرد: در ارتباط با مسأله استانداران، فرمانداران و بخشداران دولت مجری انتخابات است و شورای نگهبان ناظر بر انتخاب بخشداران و فرمانداران نباید دخالتی در صلاحیت افراد داشته باشد و فقط موظف به برگزاری انتخابات هستند. نکته دیگر معیشت مردم بود، ما و شما همگی مسئولیت داریم که معیشت مردم در اولویت‌ باشد؛ امیدوارم ما در دولت و شما در مجلس در کنار یکدیگر در این راه گام برداریم و انشاءالله بتوانیم مشکلات معیشتی مردم را رفع کنیم.

بررسی کلیات لایحه بودجه 1403

از سوی دیگر رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1403 در تشریح سیر بررسی لایحه بودجه سال آتی گفت: کمیسیون تلفیق به مدت 5 روز کلیات بودجه را مورد بررسی قرار خواهد داد و گزارش آن را پس از اتمام به هیأت رئیسه جهت بررسی در جلسه علنی ارائه خواهد کرد.

زارع افزود: اگر نمایندگان در جلسه علنی با کلیات بودجه سال آتی موافقت کنند، کمیسیون پس از آن وارد جزئیات لایحه بودجه سال می‌شود.

وی اضافه کرد: نخستین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 امروز برگزار می‌شود که پس از بررسی و تصویب کلیات وارد جزئیات لایحه بودجه خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...