تحریم‌های ترامپ رشد اقتصادی را منفی کرد

تحریم‌های ترامپ رشد اقتصادی را منفی کرد

تحریم‌های ترامپ رشد اقتصادی را منفی کرد؛ در اردیبهشت 1397 تحریم‌های دوره ترامپ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه میراث تحریم‌های چند سال اخیر است.

به گزارش ، وزیر امور اقتصادی و دارایی که به‌مناسبت 16 آذرماه روز دانشجو در دانشگاه پیام‌نور زنجان سخن می‌گفت در پاسخ به این پرسش که امروزه وضعیت معیشت مردم چطور است و این در حالی است همه ما در دولت قبل منتقد سیاست‌های دولت قبل بودیم، اظهار داشت: تا زمانی که شرایط تحریم‌ها نبود، افزایش درآمد کشور در سال 90 به بالاترین میزان خود رسید و اتفاقاً اقتصاد مقاومتی از زمانی مطرح شد که موضوع تحریم صادرات نفت پیش آمد.

سیداحسان خاندوزی افزود: تحریم‌ها سبب شد که بالاترین میزان درآمد سرانه کشور و رشد اقتصادی از همان سال تا حدود سال 95 تحت تأثیر قرار گیرد که البته در این سال‌ها، دو سالی به خاطر اجرای برجام روند متوقف شد ولی در اردیبهشت 97 تحریم‌های دوره ترامپ سبب شد که رشد اقتصاد کشور منفی شود و تورم امروزه میراث تحریم‌های چند سال اخیر است.

خاندوزی اضافه کرد: این تحریم‌ها روی قدرت خرید خانوارها تأثیر گذاشته ولی خوشبختانه طی دو سال گذشته رشد اقتصاد کشور بهتر شده و نرخ بیکاری هم کاهشی بوده ولی قبول داریم همچنان قدرت خرید خانوارها و معیشت مردم به ابتدای سال 90 برنگشته و تورم‌ها وجود دارد و تمام سعی دولت این است که رشد اقتصادی را برگرداند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر افزایش مالیات در سال 1403 گفت: این موضوع در فضای رسانه‌ای متفاوت با واقعیت منتشر شد. مبنای ما افزایش مالیات از مؤدیان نیست بلکه تلاش داریم با اتصال درست سامانه‌ها، راه‌های فرار مالیاتی قوی‌تر از گذشته بسته شود تا از این طریق درآمد مالیاتی افزایش پیدا کند.

بنابر اعلام تسنیم، وزیر اقتصاد درباره دلیل کم بودن سهم ایران در بازار کشورهای منطقه به‌خصوص جبهه مقاومت گفت: این انتقاد درست است و ما به درستی از ظرفیت‌ها استفاده نکردیم و رقبا از ما گوی سبقت را ربودند.

خاندوزی درباره ادغام برخی مؤسسات مالی با بانک‌ها خاطرنشان کرد که مردم بدانند که اعلام ورشکستگی مؤسسه‌ها قصد دولت سیزدهم نیست و امروز که مسئولیت‌ اقتصاد کشور بر دوش بنده است نباید اجازه بدهیم مؤسساتی ایجاد شود که دولت بعد بیاید بگوید که دولت قبل نباید اجازه تأسیس می‌داد. اجازه نمی‌دهیم موسسات غیرمجاز مثل قارچ رشد کنند تا مشکلات کنونی بعدها در آینده پیش نیاید. دوراندیشی سبب می‌شود که اشتباه قبلی‌ها را تکرار نکنیم. گذشت دورانی که چند سال می‌گذشت و هیچ اتفاقی برای بانک‌های متخلف نمی‌افتاد؛ امروز وظیفه ما این است که خط تولید بانک‌های ورشکسته را متوقف کنیم تا بعدها کسی نیاید بگوید اگر در سال 1402 روند را متوقف میکردند مشکلات امروز پیش نمی‌آید.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی برای بسیاری از بانک‌های پرونده تخلفات تشکیل و به هیأت انتظامی ارسال شده است، گفت: بانک‌ها بدانند برخورد برای تخلفات آنها وجود دارد و گذشت زمانی که چندین سال می‌گذشت و خبری از برخورد با بانک‌ها نبود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...