قیمتگذاری خودرو به خودروسازان واگذار شد

قیمتگذاری خودرو به خودروسازان واگذار شد

قیمتگذاری خودرو به خودروسازان واگذار شد؛ در سند جدید راهبردی خود، نقش تنظیم‌گری و نظارت برای شورای رقابت در نظر گرفته شده و قیمت نیز باید توسط خودروسازها تعیین شود.

به گزارش ، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با تاکید بر تمایز قانون ساماندهی صنعت خودرو از سند راهبردی به‌دلیل الزام اجرای آن و ایجاد شفافیت و جلوگیری از عدم تطابق‌ها با تهیه قانون صنعت خودرو، از تغییرات در سند جدید راهبردی خودرو خبر داد.

منوچهر منطقی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت با اشاره به تدوین قانون ساماندهی خودرو با تکالیف و راهکارها در هشت بخش و تهیه آیین‌نامه‌ای مجزا برای هر بخش، سند خودرو را سندی راهبردی دانست.

او اظهار داشت: ۷۰ درصد این سند راهبردی در همه دولت‌ها مشترک بوده و الباقی حاصل نگرش وزرای صمت هر دوره بوده است.

منطقی قانون ساماندهی صنعت خودرو را به‌دلیل الزام به اجرا، از سند راهبردی متمایز خواند و تاکید کرد: با تهیه قانون صنعت خودرو، از عدم تطابق‌ها جلوگیری و شفاف‌سازی صورت می‌گیرد.

منطقی با بیان اینکه دولت سیزدهم توجه خوبی به خصوصی‌سازی داشته، خاطرنشان کرد: در این زمینه جلسات متعددی میان وزارت اقتصاد و صمت برگزار شده تا چشم‌انداز نوآورانه‌ای تنظیم و از مونتاژکاری به سمت طراحی محصولات حرکت کنیم.

وی با تاکید بر نظارت ۳۲ نهاد بر واردات و خصوصی‌سازی، تصریح کرد: وزارت صمت، اقتصاد، استاندارد، گمرک، پلیس و ... ازجمله نهادهایی هستند که در حوزه واردات تصمیم‌گیری می‌کنند و طی جلسات مختلف مشورتی، به سند جامع و تبدیل آن به قانون همکاری دارند.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت درباره موضوع قیمت‌گذاری‌ها توسط شورای رقابت نیز گفت: در سند جدید، نقش تنظیم‌گری و نظارت را برای شورای رقابت در نظر گرفتیم که تا پایان امسال نیز ابلاغ می‌شود، قیمت باید توسط خودروسازها تعیین شود و وزارت صمت نیز سیاستگذار خواهد بود.

منطقی ضمن اشاره به اهمیت مدیریت خودروسازی و عدم دخالت در تصمیمات خودروسازها، یادآور شد: شفافیت در دوره‌ای از زمان رخ می‌دهد که محیط آرام بر اقتصادی حاکم باشد، نه در دوره متلاطم که برای ساماندهی وضعیت مجبور به ارائه راه‌حل‌های آنی هستیم؛ بنابراین با عدم دخالت دولت، باید مدیران خوب و کاربلد را برای تصمیمات بزرگ خودروسازی‌ها تعیین کرد تا از مونتاژ به تولید قطعه باکیفیت و ورود به بازار جهانی برسیم.

وی اظهار امیدواری کرد که بتوان با مشارکت راهبردی طرف‌های خارجی، فعالیت‌های تولید در حوزه برقی‌سازی خودرو را در فازهای مختلف گسترش دهیم.

معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه چین در حال حاضر پیشروترین کشور در حوزه خودروهای برقی است، گفت: 6 خودروساز کشور اعم از دو خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی در برنامه راهبردی 25 ساله که بین ایران و کشور چین امضا شده است با همکاری شرکت‌های چینی خودروهای برقی تولید می‌کنند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...