راه بی‌بازگشت وبگاه‌های فیلتر شده

راه بی‌بازگشت وبگاه‌های فیلتر شده

راه بی‌بازگشت وبگاه‌های فیلتر شده؛ در ایران سیاستی به نام فیلترکردن در سطح AP وجود دارد و چرخه‌ای وجود ندارد که متوجه شویم چرا وبگاه‌ها فیلتر شده‌اند؟

به گزارش ، حمیدرضا احمدی، فعال حوزه تجارت الکترونیک با بیان این مطلب گفت: اختلال در سرعت اینترنت در تصمیم‌گیری‌های کلان شرکت‌ها ازجمله تعداد استخدامی‌ها و وسعت فعالیت‌هایشان تاثیر می‌گذارد. محدودیت اینترنت نیز شامل‌ تحریم هم می‌شود و دریافت خطای 403 از سرویس‌های مختلف گوگل به‌دلیل تحریم‌هاست، علاوه‌بر این برخی مقررات داخلی استفاده از برخی وبگاه‌ها را محدود می‌کند.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به سنجش فیلترینگ اینترنت ایران در ماه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: ایران، در زمینه دسترسی به آزادی اینترنت جایگاه مناسبی ندارد. سیاستی به نام فیلترکردن در سطح AP وجود دارد و چرخه‌ای وجود ندارد که متوجه شویم چرا وبگاه‌ها فیلتر شده‌اند.

احمدی ادامه داد: همچنین ایران شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده و این موضوع علاوه‌براختلال در کار شهروندان در روند فعالیت شرکت‌ها و کسب‌وکارها نیز آشفتگی ایجاد کرده است. بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌های زیادی صرف اطلاع‌رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی کردند و فیلتر کردن، سرمایه‌ها آنها را بلاتکلیف کرده است.

این فعال حوزه فناوری که در نشست کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت اینترنت در کشور سخن می‌گفت با انتقاد از‌ فیلترینگ گوگل پلی افزود: درصد بزرگی از ایرانیان تلفن همراه اندروید دارند و کسانی‌که اپ مورد نظر را در بازار پیدا نکنند مجبورند از ابزارهای ثالث بهره بگیرند که مشکلات بدافزار دارد از این‌رو تلاش شد که گوگل‌ پلی از فهرست فیلترینگ خارج شود.

او افزود: به‌طور کلی تلاشی برای بازنگری در فیلترینگ مشاهده نمی‌شود؛ البته علاوه‌بر این دلایل منطقی هم برای فیلترشدن یک وبگاه وجود ندارد و زمانی‌که یک وبگاه‌ فیلتر شد به نظر می‌رسد که هیچ راه برگشتی نیست و برای همیشه آن وبگاه فیلتر می‌شود. در این پژوهش وبگاه‌های سیاسی و پورن را حذف کردیم اما نتوانسیم دلیل فیلتر شدن بسیاری از وبگاه‌ها ازجمله فروشگاه‌های آمریکایی و عکاسی را پیدا کنیم.

احمدی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد بهتر است که یک تاریخ بازنگری برای فیلتر شدن وبگاه‌ها در نظر گرفته شود تا علت فیلتر شدن وبگاه‌ها بررسی شود اما در حال حاضر این سیاست وجود ندارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...