افزایش تولید مرغ زیر سایه سنگین واردات

افزایش تولید مرغ زیر سایه سنگین واردات

افزایش تولید مرغ زیر سایه سنگین واردات؛ در حالیکه تولیدکنندگان با اجرای سیاست افزایش جوجه‌ریزی، اقدام به افزایش تولید مرغ کرده‌اند اما از آن سو واردات جوجه نطفه‌دار و گوشت مرغ در حال انجام است.

به گزارش ، شرکت پشتیبانی امور دام کشور طی فراخوانی از تولیدکنندگان گوشت مرغ برای تامین ذخایر راهبردی، دعوت به همکاری کرده است. در ادامه این فراخوان آمده است که شرکت پشتیبانی امور دام کشور این فراخوان را برای حمایت از تولید ملی و تامین ذخایر راهبردی گوشت مرغ کشور سال ۱۴۰۳ از محل تولید داخلی به جای خارجی صادر کرده است.

مخاطب این فراخوان نیز همه زنجیره‌های تولید، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و تولیدکنندگان گوشت مرغ هستند. اما فارغ از اینکه صدور چنین فراخوانی تا چه حد مسبوق به سابقه است و تا چه حد می‌تواند فرآیند عادی تولید را تحت تاثیر قرار دهد،‌ در ظاهر این اقدام برای تعدیل آثار سیاست‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

رئیس هیات مدیره فدراسیون طیور ایران در این‌باره با اشاره به ماموریت وزیر جهاد کشاورزی در ابتدای صدارت خود به معاونت امور دام با هدف افزایش میزان جوجه‌ریزی به حدود 150 میلیون قطعه در ماه، عنوان کرد که با اعلام این هدف به طور طبیعی دستگاه‌های اجرایی و مرغداران نیز به تولید جوجه و جوجه‌ریزی مشغول شدند.

داود رنگی عنوان کرد که به‌رغم این فراخوان و پاسخ مثبت مرغداران، واردات تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار و گوشت مرغ، هم‌زمان با اجرای سیاست افزایش جوجه‌ریزی، قیمت مرغ را به کمتر از قیمت تمام شده رسانده و تولیدکنندگان مرغ را متحمل زیان کرده است.

رنگی با بیان اینکه این جوجه‌ریزی‌ها در حال حاضر به ثمر نشسته است، ادامه داد: اما مساله‌ای که جای گله دارد این است که دولت هم‌زمان با پیشبرد سیاست افزایش تولید، واردات جوجه نطفه‌دار و گوشت مرغ از خارج را هم در دستورکار قرار داد؛ این واردات در کنار افزایش تولید داخلی سبب شد که اکنون قیمت مرغ به کمتر از قیمت تمام شده کاهش یافته و مرغداران نیز متحمل زیان شده‌اند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: حالا دولت برای جلوگیری از ادامه زیان مرغداران تصمیم گرفته است که ذخایر استراتژیک را از تولید داخلی تامین کند. ولی ما شاهد آن هستیم که مدام تجربه‌های شکست خورده گذشته، تکرار ‌می‌شود. مساله این است که شرکت پشتیبانی دام پولی در بساط ندارد که طلب مرغداران را بپردازد و قرار شده که در ازای آن کالایی نظیر دان، ذرت و کنجاله در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد که این موارد نیز به‌طور عمده به موقع تامین نشده و مرغداران را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی اتاق تهران، رنگی درباره احتمال تحقق اهداف دولت در سایه اجرای این طرح گفت: میزان تحقق‌پذیری اهداف دولت به مدیریت اجرایی و چالاکی سیستم بازمی‌گردد. این طرح شاید بتواند بخشی از اهداف دولت را تامین کند اما آن‌طور که انتظار ‌می‌رود، رضایت تولیدکنندگان و مرغداران جلب نخواهد شد؛ به این دلیل که مدیریت اجرایی در این بخش از چالاکی کافی برخوردار نبوده و پاسخگو نیست. اما به طور کلی اقدام دولت برای تامین ذخایر راهبردی از محل تولید داخل مثبت ارزیابی می‌شود و امیدواریم که با اجرای این طرح، مازاد تولید از بازار جمع شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...