راهکارهای تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها

راهکارهای تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها

راهکارهای تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها؛ تأمین مالی شرکت و ورود نقدینگی به آن، تسهیل تأمین مالی از طریق بازارهای مالی و بازسازی ساختار مالی شرکت ازجمله مهمترین کارکردهای افزایش سرمایه شرکت‌هاست.

به گزارش ، در تازه‌ترین گزارش کارشناسی مرکز پژوهش‌‌های مجلس که به مساله افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص یافته، قانونی شدن و رسمی کردن اسناد غیررسمی املاک و مستغلات، تأکید بر جذب منابع مالی، تسریع در فرآیندهای اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌ها با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین و آموزش و فرهنگ‌سازی به‌عنوان راهکارهای تسریع در افزایش سرمایه شرکت‌ها و افزایش کارکردهای آن عنوان شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس درگزارشی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تهران نیز در تهیه آن مشارکت کرده است، ضمن بررسی موانع افزایش سرمایه شرکت‌ها، توصیه‌های سیاستی را در این‌باره مطرح کرد.

این گزارش با عنوان «افزایش سرمایه شرکت‌ها؛ انواع، کارکردها و توصیه‌های سیاستی با تأکید بر شرکت‌های بورسی» پس از تبیین ساختار سرمایه شرکت که تعیین ‌می‌کند، شرکت با چه نسبتی از سرمایه و بدهی به تجهیز منابع مالی اقدام می‌کند، به انواع روش‌های افزایش سرمایه شرکت‌ها ‌می‌پردازد. برای این منظور براساس مبانی قانونی، روش‌های افزایش سرمایه با تفصیل تبیین شده و در آن عنوان شده است که به‌طور مشخص، افزایش سرمایه از محل صرف سهام و آورده نقدی سهامداران سبب ورود منابع مالی جدید به شرکت ‌می‌شود که می‌تواند برای تأمین مالی آن به کار رود. تأمین مالی شرکت و ورود نقدینگی به آن، تسهیل تأمین مالی از طریق بازارهای مالی و بازسازی ساختار مالی شرکت ازجمله مهمترین کارکردهای افزایش سرمایه شرکت‌هاست.

افزایش سرمایه از تصمیم هیأت مدیره شرکت آغاز و درنهایت با ثبت افزایش سرمایه در مرجع ثبت شرکت‌ها به اتمام ‌می‌رسد. با این حال مسیر افزایش سرمایه شرکت‌ها مسیر پرچالشی است؛ این چالش‌ها در دو سطح چالش‌های عمومی مرتبط با افزایش سرمایه و چالش‌های اختصاصی مربوط به هر یک از روش‌های افزایش سرمایه بررسی شده است. به طوری که مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از محل صرف سهام، اثر بازار ثانویه سهام، به‌عنوان چالش‌های اختصاصی مربوط به هر یک از روش‌های افزایش سرمایه بیان شده ‌است.

همچنین دلالت‌های حکمرانی شرکت ناشی از افزایش سرمایه، تشریفات زیاد و فرآیند زمان‌بر افزایش سرمایه شرکت، توزیع (تقسیم) حداکثری سود حاصل از عملیات توسط شرکت، ارزش‌گذاری دارایی‌های موضوع افزایش سرمایه شرکت ازجمله چالش‌ها و موانعی است که در گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

درنهایت این گزارش، راهکارها و توصیه‌های سیاستی برای تسهیل فرآیند افزایش سرمایه و افزایش کارکردهای آن ارائه کرده است که اهم آنها قانونی شدن و رسمی کردن اسناد غیررسمی املاک و مستغلات (که اگرچه به تصویب مجلس رسیده است، اما هنوز به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام نرسیده است)، تأکید بر جذب منابع مالی (ورود نقدینگی جدید به شرکت) در افزایش سرمایه‌ها، تسریع در فرآیندهای اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌ها با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین و آموزش و فرهنگ‌سازی درخصوص افزایش سرمایه را در برمی‌گیرد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...