لبنیات صدرنشین صادرات غذایی شد

لبنیات صدرنشین صادرات غذایی شد

لبنیات صدرنشین صادرات غذایی شد؛ بیشترین سهم صادرات صنایع غذایی ایران در سال گذشته به ارزش بالغ‌بر ۷۳۳ میلیون دلار متعلق به محصولات و فرآورده‌های لبنی بوده است.

به گزارش ، آمارهای منتشر شده نشان از رشد 14 درصدی صادرات صنایع غذایی در سال ۱۴۰۲ با رقم یک میلیارد و 811 میلیون دلار نسبت به رقم صادراتی یک میلیارد و 580 میلیون دلاری در سال ۱۴۰۱ دارد.

در میان اقلام مختلف صنایع غذایی، بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات لبنی با حجم 551 هزار تن بوده است.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که متوسط قیمت صادراتی هر تن محصولات صنایع غذایی در سال 1401 بالغ‌بر 1015 دلار و در سال 1402 بالغ‌بر 962 دلار بوده است یعنی اینکه هر تن محصولات صنایع غذایی در سال گذشته نسبت به سال مشابه قبل از آن 53 دلار ارزان‌تر صادر شده است.

به‌طور کلی صادرات صنایع غذایی در پنج سال گذشته نوساناتی داشته و صادرات این صنعت در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۱.۵۴، ۱.۵، ۱.۶۶، ۱.۵۸ و ۱.۸۱ میلیارد دلار بوده و متوسط قیمت صادراتی هر تن محصولات صنایع غذایی در سال‌های یاد شده به ترتیب ۱۱۳۶، ۸۷۵، ۹۶۲، ۱۰۱۵ و ۹۶۲ دلار محاسبه شده است.

بنابر اعلام اتاق بازرگانی ایران، بررسی اقلام عمده صادراتی در حوزه صنایع غذایی در سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین صادرات در این بخش مربوط به محصولات لبنی بوده و طی مدت یادشده ۵۵۱ هزار تن محصولات لبنی به ارزش ۷۳۳ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

در رتبه بعدی رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کمپوت قرار دارد که ارزش صادرات آنها در سال گذشته به ترتیب ۱۴۵ و ۱۲۶ میلیون دلار بوده است.

انواع مخمرهای غذایی، کاکائو و فرآورده‌های آنها و انواع نان هم کمترین صادرات را در بین محصولات غذایی در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند به‌ طوری‌که صادرات سه گروه یاد شده در سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۴۱، ۴۹ و ۸۰ میلیون دلار بوده است.

در همین باره رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران، صادرات صنایع غذایی جهان در سال ۲۰۲۳ را بالغ‌بر ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد که نسبت صادرات صنایع غذایی ایران در این سال در مقایسه با صادرات صنایع غذایی در جهان، ۰.۳ درصد بوده است.

همچنین صنایع غذایی سهم ۳.۷ درصدی از تولید ناخالص داخلی و سهم ۱۸ درصدی از کل اشتغال صنعتی را دارد. سهم صنایع غذایی از ارزش‌افزوده بخش صنعت نیز حدود ۱۱ درصد و سهم صادرات آن ۳.۷ درصد از کل صادرات صنایع است. از سوی دیگر در حال حاضر ۸۳۰۰ واحد صنعتی ثبت شده با اشتغال ۳۶۱ هزار نفر و تولید ۴۰ میلیون تن فرآورده غذایی در کشور فعال هستند.

ابوالحسن خلیلی در ادامه به مهمترین چالش‌های صنعت غذای ایران اشاره کرد و افزود: فعالان صنایع غذایی ایران با نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده در تأمین مواد اولیه بسته‌بندی، افزایش قیمت تمام شده باتوجه به تصمیمات ارزی در داخل کشور، دخالت دولت در قیمت‌گذاری، شناسنامه‌دار نبودن بخش زیادی از محصولات کشاورزی و اعمال محدودیت‌های مقطعی در حوزه صادرات، روبه‌رو هستند.

او همچنین کمبود نقدینگی برای اصلاح زیرساخت‌ها و خرید دستگاه‌های بسته‌بندی جدید را به‌عنوان یک چالش جدی مطرح کرد و گفت: زمان طولانی چرخش سرمایه به‌دلیل فصلی بودن محصولات کشاورزی و پایین آمدن کیفیت مواد غذایی به‌دلیل شرایط نامناسب حمل و نگهداری در روند صادرات، معضل دیگری است که همچنان نتوانستیم برای حل آن، اقدامی کنیم.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...