تعیین سهم رسانه در سند راهبردی اقتصاد دریامحور

تعیین سهم رسانه در سند راهبردی اقتصاد دریامحور

تعیین سهم رسانه در سند راهبردی اقتصاد دریامحور؛ با توجه به نقش اساسی رسانه‌ها در توسعه اقتصاد دریامحور و فرهنگ‌سازی برای آشنایی و معرفی بیشتر صنعت دریانوردی و آموزش نیروی انسانی باید نسبت به تدوین و تعیین سهم رسانه در سند راهبردی اقتصاد دریامحور اقدام شود. 

به گزارش ، معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه امروز در راستای توسعه و تعالی کشور، راهی جز دریا نداریم و هیچ یک از شاخص‌های توسعه‌ای اهمیتی به اندازه حمل‌و‌نقل دریایی ندارد، گفت: ایران هشت‌ هزار کیلومتر مرز آبی و خشکی با ۱۴ کشور دارد که ۴۰ درصد آنها مرز آبی، رودخانه‌ای و دریایی است و همین مسأله اهمیت حوزه دریا را برای کشور در ابعاد مختلف نشان می‌دهد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در این‌باره افزود: دریا علاوه بر تأمین منابع دریایی، زیردریایی، آبزیان و شیلات، همچنین گردشگری دریایی، از نظر سوق‌الجیشی و حمل‌و‌نقل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: اهمیت حمل‌و‌نقل دریایی به اندازه‌ای است که در همه اسناد رسمی کشور به‌ویژه در سال‌های گذشته مورد تأکید قرار گرفته و سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری یکی از کلیدواژه‌های اصلی بوده است.

وی ادامه ‌داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از ارکان قدرت کشور بوده است که از گزند تحریم‌ها نیز در امان نبوده و این تحریم‌ها در حدی است که حتی پرسنل کشتیرانی در هیچ کجای جهان در بندری نمی‌توانند پیاده شوند.

معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه با وجود شرایط یادشده چرا کشتیرانی سرپا مانده است، تصریح ‌کرد: کشتیرانی یک بنگاه تمام‌راهبردی برای کشور است. این مجموعه ناوگان ملکی خودش را داراست و اگر چنین نبود، هزینه‌های حمل‌و‌نقل، بیمه و... در کشورمان بسیار بیشتر از میزان فعلی بود.

وی، وجود نیروهای متخصص را یکی از شاهکارهای کشور در این عرصه برشمرد و گفت: حضور نزدیک به چهار هزار نفر نیروی متخصص در حوزه دریا، همراه با نیروهای متخصص در حوزه کشتی و بازنشستگان، یکی از ارکان کشتیرانی است و این مهم به‌ویژه طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته به مرور تقویت شده و امروز خود به تربیت دریانورد می‌پردازیم.

تامین 85 درصد نیازمندی‌های کشتیرانی از داخل

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این مقام مسئول کشتیرانی خاطرنشان‌ کرد: امروز بیش از ۸۵ درصد مایحتاج گروه کشتیرانی از طریق صنایع داخلی‌ تامین می‌شود که به معنای کاهش ارزبری دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلاری است.

وی در عین حال گفت: توسعه ناوگان ریلی نیازمند سرمایه‌گذاری، تخصص و تقویت سازندگان داخلی است.

وی همچنین اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ کشور، ۱۲ فروند کشتی توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است که چهار فروند آن در منطقه امیرآباد در حال اجرا است.

این مقام مسئول کشتیرانی افزود: طی سال‌های آینده جهان با کمبود دریانورد مروبه‌رو می‌شود و از این رو انتظار می‌رود اصحاب رسانه در معرفی این شغل به یاری ما بشتابند و شاید نیاز باشد در حوزه دریا به تدوین سندی برای حوزه رسانه بپردازیم.

وی در خاتمه به رکوردشکنی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره کرد و بیان ‌داشت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون حضور خارجی‌ها در ناوگان کشتیرانی به صفر رسید.

گفتنی است گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۱۴۱ فروند انواع شناور و حدود چهار هزار دریانورد خبره ایرانی، در سال‌های گذشته همواره تلاش کرده تا در سایه شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی که علیه مدیران، دریانوردان، شناورها و حتی کانتینرها و تجهیزات ناوگان اعمال شده، نقش‌آفرینی جدی در اقتصاد ملی داشته باشد.

حمل بی‌وقفه سالانه ۲۹ میلیون تُن انواع محموله‌های تجاری طی ۳۶۵ روز سال در همه مسیرهای آبی جهان و حضور در کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی، آمریکای لاتین و منطقه خاورمیانه، از جمله توفیقات این گروه است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...