ورود هوش مصنوعی به صنعت پخش ایران
ورود هوش مصنوعی به صنعت پخش ایران؛ استفاده از تجربه کسبوکارهای اینترنتی حوزه لجستیک که سالهاست در زمینه هوش مصنوعی و بهرهمندی از علوم داده فعالیت میکنند، به ارتقای این صنعت کمک خواهد کرد.
به گزارش صنعتصنف، در دومین روز از نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، صنعت پخش و لجستیک را شریان حیاتی تجارت و اقتصاد کشور خواند که بروز مشکل در آن کل اقتصاد کشور را دچار چالش میکند.
در نخستین روز از این نمایشگاه، رئیس انجمن ملی صنعت پخش ایران بهعنوان رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، آماری از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته ارائه کرد و توضیح داد که چندین نشست و پنل تخصصی با هدف انتقال دانش و تجربه در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.
پاویون اتاق تهران، در دومین روز از هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، میزبان مدیران کسبوکارها و صاحبان ایده و اندیشه بود. همچنین، شرکتهای عضو اتاق تهران که علاقهمند به حضور در این نمایشگاه برای توسعه روابط تجاریشان بودند، با مشتریان فعلی و شرکای تجاری آیندهشان، گفتوگو کردند.
اتاق تهران همچنین با همکاری انجمن ملی صنعت پخش ایران، یک کارگاه آموزشی با عنوان «بررسی مقایسهای و آینده لجستیک ایران، خاورمیانه و جهان با رویکرد علوم داده و هوش مصنوعی» را با حضور پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران، متینه زیاری، عضو هیئتعلمی دانشکده صنایع دانشگاه تهران، حسن دوستحقی، رئیس کمیته لجستیک انجمن ملی صنعت پخش، امین رفیعزاده، مدیرعامل پرشین ویژن برگزار کرد.
در این کارگاه آموزشی، علاقهمندان و فعالان صنعت پخش و مدیران کسبوکارهای لجستیکی، چند ساعتی را به انتقال تجربه و ارائه نمونههای واقعی در زمینه هوشمندسازی و لجستیک هوشمند و دادهمحور پرداختند.
در این پنل تخصصی، پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، چالشهای کسبوکارهای لجستیکی را مورد بررسی قرار داد و لجستیک را شریان حیاتی تجارت و اقتصاد خواند.
به گفته سنندجی، حضور نمایندگانی از بخشهای دولتی در کارگاههای انتقال تجربه و دانش ضروری است زیرا در چنین شرایطی میتوان تصمیمگیریهای بهتری برای رشد و توسعه صنایع گرفت.
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران همچنین افزود: لجستیک، شریان حیاتی تجارت و اقتصاد است؛ در صورتی که این بخش خوب کار نکند و بدون برنامهریزی پیش برود، مشکلات متعددی را برای خدماترسانی به جامعه بهوجود میآورد. بههمین دلیل است که باید ارتباط صنعت و دانشگاه حفظ شود و دولت و بخش خصوصی، گفتوگوهای موثری را برای توسعه زیرساختها انجام دهند.
او نقش هوشمصنوعی و ابزارهای مشابه را در موفقیت پلتفرمهای لجستیکی پر رنگ دانست و تاکید کرد که در زمینه استفاده از فناوریها نباید از بررسی رفتار انسانها غافل شد.
سنندجی اضافه کرد: استفاده از تجربه کسبوکارهای اینترنتی حوزه لجستیک که سالهاست در زمینه هوش مصنوعی و بهرهمندی از علوم داده فعالیت میکنند، به ارتقای این صنعت کمک خواهد کرد. معتقدم که اگر زیرساختها بهبود یابند و دادهها به درستی مدیریت شوند، لجستیک قدرتمندی در کشور خواهیم داشت.
متینه زیاری، عضو هیئتعلمی دانشکده صنایع دانشگاه تهران نیز نمونههای موفق استفاده از علوم داده و هوشمصنوعی در لجستیک را مورد بررسی قرار داد.
براساس گفتههای زیاری، بهینهسازی مسیرهای حملونقل، کاهش آلایندهها، برآورد تقاضا، هوشمندسازی انبارها و کاهش تقلب و خطا، برخی از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در کسبوکارهای لجستیکی و خردهفروشیهاست.
حسن دوستحقی، رئیس کمیته لجستیک انجمن ملی صنعت پخش، که تجربه مدیرعاملی در شرکتهای حوزه پخش و لجستیک را در کارنامه خود دارد نیز در این پنل گفتوگو به افزایش سرعت و دقت در سیستمهای هوشمند لجستیکی اشاره کرد.
امین رفیعزاده، مدیرعامل پرشین ویژن نیز در پایان این نشست تخصصی تاکید کرد که هوش مصنوعی و ابزارهای نوین فناورانه تنها به صنعت پخش یا لجستیک محدود نمیشوند و در تمامی صنایع میتوان از آنها بهره گرفت. با این همه، این ابزارها، نبود یک سیستم یکپارچه و سایر دغدغههای فعالان صنعت پخش را برطرف میکند.
بنابر اعلام روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در دومین روز از هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران، پانزده نشست و کارگاه تخصصی برگزار شد.
کارآفرینان حوزه صنعت غذا مانند بنیانگذاران برندهای مهران، بیژن و ساناستار درباره وضعیت صنعت پخش در زمینه توزیع محصولات غذایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
فعالان صنعت دارو و اقتصاد سلامت درباره تابآوری صنعت دارو و اهمیت توسعه صنعت پخش در زمینه دارورسانی گفتوگو کردند.
آپتایم، استارتآپ هوشمند صنعت لجستیک پنلی را با عنوان « فناوریهای نوین، دشمن و یا تصمیمیار؛ نقش رهبری در تابآوری سازمان و پذیرش فناوری در دوران بحران» با حضور مدیران عامل و مدیران ارشد شرکتهای نوآور حوزه پخش و لجستیک مانند اسنپمارکت و دیجیاکسپرس برگزار کرد.
مدیر توسعه کسبوکار گروه صنعتی گلرنگ سخنرانیای در زمینه دادهمحوری داشت و شرکتهای ماموت، آریندیزل، ورانگر و بانک صادرات ایران، از محصولات و خدمات تازه خود رونمایی کردند.
گفتنی است هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران از روز سهشنبه ۱۴ مردادماه، آغاز به کار کرد و روز جمعه 17 مردادماه 1404 به کار خود پایان داد.
ثبت دیدگاه