اتمام ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان تا بهار

اتمام ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان تا بهار

اتمام ساخت خط‌آهن چابهار-زاهدان تا بهار؛ توسعه کریدور شمال–جنوب یکی از اولویت‌های اصلی راه‌آهن ایران است و همکاری نزدیک کشورهای عضو می‌تواند روند پیشرفت آن را تسریع کند.

به گزارش ، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفیر هند در تهران، بر اهمیت کریدور بین‌المللی شمال–جنوب (INSTC) و نقش کلیدی بندر چابهار در افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه‌ای تأکید کرد.

جبارعلی ذاکری در این نشست اظهار داشت: توسعه کریدور شمال–جنوب یکی از اولویت‌های اصلی راه‌آهن ایران است و همکاری نزدیک کشورهای عضو می‌تواند روند پیشرفت آن را تسریع کند.

وی افزود: هدف اصلی، تسهیل انتقال بارهای تجاری میان هند و روسیه از مسیر ایران است و توسعه بندر چابهار نقش مؤثری در این مسیر خواهد داشت.

محورهای اصلی سخنان مدیرعامل راه‌آهن

•    حمل‌ونقل ترکیبی دریایی و ریلی میان بندر بمبئی و بندر چابهار می‌تواند ظرفیت قابل‌توجهی برای ترانزیت بار در مسیر شمال–جنوب ایجاد کند.

•    پروژه خط ریلی چابهار–زاهدان تا شش ماه آینده تکمیل و سه ماه پس از آن وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد. این خط ریلی، حلقه اتصال حیاتی بندر چابهار به شبکه سراسری کشور است.

•    ارتباط ریلی میان افغانستان و هند از مسیر چابهار در دست پیگیری است؛ اقدامی که موجب کاهش چشمگیر مسافت و زمان ترانزیت بار میان دو کشور خواهد شد.

•    همکاری‌های کارشناسی و تعامل بخش خصوصی ایران و هند باید گسترش یابد تا زمینه توسعه ترانزیت منطقه‌ای فراهم شود.

پیشرفت پروژه چابهار–زاهدان

وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر اعلام کرده بود که پروژه راه‌آهن چابهار–زاهدان تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی داشته و تلاش می‌شود تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

این مسیر به‌عنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقشی کلیدی در توسعه تجارت و ترانزیت منطقه‌ای ایفا خواهد کرد.

این تحولات نشان‌دهنده عزم ایران برای تبدیل شدن به محور ترانزیت کالا در منطقه و بهره‌گیری از موقعیت راهبردی بندر چابهار در همکاری‌های چندجانبه با هند، روسیه و دیگر کشورهای عضو کریدور شمال–جنوب است.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...