اتمام ساخت خطآهن چابهار-زاهدان تا بهار
اتمام ساخت خطآهن چابهار-زاهدان تا بهار؛ توسعه کریدور شمال–جنوب یکی از اولویتهای اصلی راهآهن ایران است و همکاری نزدیک کشورهای عضو میتواند روند پیشرفت آن را تسریع کند.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفیر هند در تهران، بر اهمیت کریدور بینالمللی شمال–جنوب (INSTC) و نقش کلیدی بندر چابهار در افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقهای تأکید کرد.
جبارعلی ذاکری در این نشست اظهار داشت: توسعه کریدور شمال–جنوب یکی از اولویتهای اصلی راهآهن ایران است و همکاری نزدیک کشورهای عضو میتواند روند پیشرفت آن را تسریع کند.
وی افزود: هدف اصلی، تسهیل انتقال بارهای تجاری میان هند و روسیه از مسیر ایران است و توسعه بندر چابهار نقش مؤثری در این مسیر خواهد داشت.
محورهای اصلی سخنان مدیرعامل راهآهن
• حملونقل ترکیبی دریایی و ریلی میان بندر بمبئی و بندر چابهار میتواند ظرفیت قابلتوجهی برای ترانزیت بار در مسیر شمال–جنوب ایجاد کند.
• پروژه خط ریلی چابهار–زاهدان تا شش ماه آینده تکمیل و سه ماه پس از آن وارد مرحله بهرهبرداری خواهد شد. این خط ریلی، حلقه اتصال حیاتی بندر چابهار به شبکه سراسری کشور است.
• ارتباط ریلی میان افغانستان و هند از مسیر چابهار در دست پیگیری است؛ اقدامی که موجب کاهش چشمگیر مسافت و زمان ترانزیت بار میان دو کشور خواهد شد.
• همکاریهای کارشناسی و تعامل بخش خصوصی ایران و هند باید گسترش یابد تا زمینه توسعه ترانزیت منطقهای فراهم شود.
پیشرفت پروژه چابهار–زاهدان
وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که پروژه راهآهن چابهار–زاهدان تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی داشته و تلاش میشود تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
این مسیر بهعنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقشی کلیدی در توسعه تجارت و ترانزیت منطقهای ایفا خواهد کرد.
این تحولات نشاندهنده عزم ایران برای تبدیل شدن به محور ترانزیت کالا در منطقه و بهرهگیری از موقعیت راهبردی بندر چابهار در همکاریهای چندجانبه با هند، روسیه و دیگر کشورهای عضو کریدور شمال–جنوب است.
ثبت دیدگاه