حذف سوءپیشینه از مجوز شروع کسب‌وکار

حذف سوءپیشینه از مجوز شروع کسب‌وکار

وزیر امور اقتصادی و دارایی از مصوبه هیأت مقررات‌زدایی بهبود محیط کسب‌وکار برای حذف شرط ارائه مدرک عدم سوء پیشینه متقاضیان در  بیش از ۹۰ درصد مجوزهای کشور خبر داد.

به گزارش صنعت‌صنف، احسان خاندوزی اظهار داشت: در جلسه هیأت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب و کار قرار شد، ابتدا خود وزارت اقتصاد به‌عنوان پیشگام تسهیل مجوزها، همه مجوزهای زائد مرتبط با سازمان‌های زیرمجموعه را بررسی و آنها را تسهیل یا حذف کند. در همین راستا همه مجوزهای دارای شروط مبهم و قابل تفسیر که می‌توانست برای مردم و فعالان اقتصادی سؤتعبیر ایجاد کند و آنها را ماه‌ها در پیچ و خم دستگاه‌های اداری معطل کند، بررسی و تعداد ۵۷ مجوز در حوزه‌های بورسی، گمرکی، شرکت‌های بیمه، خدمات مالیاتی و ... تسهیل یا حذف شد.

وی مصوبه مهم هیأت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار را تصویب حذف شرط عدم سؤپیشینه افراد به‌عنوان شرط شروع کسب‌وکار اعلام کرد، بجز در مواردی که قوانین رسمی، در این‌باره تصریح کرده باشند.

خاندوزی تصریح کرد: باور ما این است که نباید افرادی که در دورانی از زندگی خود مرتکب بزه و تخلف شده اما بعداً به دامن جامعه بازگشته و می‌خواهند فعالیتی اقتصادی را شروع کنند، به‌خاطر الزامات فرا قانونی از حق کسب‌وکار محروم شوند.

وی با بیان اینکه الزام افراد به ارائه مدرک عدم سؤپیشینه برای شروع فعالیت اقتصادی، موجب نارضایتی بسیار زیادی بین مردم شده بود، گفت: پس از بررسی‌ها مشخص شد، تاکنون بیش از ۹۰ درصد از مجموع ۳۰۰ مجوز کسب‌وکاری که شروع آنها، مشروط به ارائه عدم سؤپیشینه شده بود، فاقد پایه قانونی بوده و تنها ۱۰ درصد از آنها مستند به مصوبه مجلس شورای اسلامی یا شوراهای عالی بوده است که خوشبختانه این ۹۰ درصد امشب کنار گذاشته شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین شروط زائد دیگری ازجمله تعیین شرط سنی حداقل ۲۵ سال برای شروع کسب‌و ار نیز در جلسه هیأت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار حذف شد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...