روسیه: برای نفت 300 دلاری آماده‌ایم

روسیه: برای نفت 300 دلاری آماده‌ایم

روسیه تهدید کرده است که  اگر غرب به ممنوعیت صادرات انرژی این کشور ادامه دهد، خط لوله گاز به آلمان را می‌بندد و نسبت به قیمت 300 دلار نفت هم هشدار داد.
به گزاش صنعت‌صنف، معاملات آتی شاخص بین‌اللمللی برنت، در سه‌شنبه پذشته در لندن با 2.1 درصد افزایش به 125.75 دلار در هر بشکه رسید، در حالیکه معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا با 2 درصد افزایش 121.83 دلار در هر بشکه معامله شد.
با این حال روسیه تهدید نسبت به قیمت 300 دلار نفت هشدار داد.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:کاملا واضح است که رد نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی به‌دنبال خواهد داشت. افزایش قیمت‌ها غیرقابل پیش‌ببینی خواهد بود، قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای 300 دلار برسد، اگر بیشتر نشود.
نواک همچنین به تصمیم آلمان در ماه گذشته مبنی بر توقف صدور گواهینامه خط لوله گاز نورد استریم دو اشاره کرد و گفت: ما حق کامل داریم که تصمیمی مشابه اتخاذ کنیم و پمپاژ گاز از طریق خط لوله گاز نورد استریم 1 را تحریم کنیم.
نواک ادامه داد: تاکنون چنین تصمیمی نگرفته‌ایم. اما سیاستمداران اروپایی با اظهارات و اتهامات خود علیه روسیه ما را به سمت آن سوق می‌دهند.
سازمان ملل اعلام کرده است که از زمان آغاز تهاجم روسیه به این کشور در 24 فوریه، 1.7 میلیون پناهجو اوکراین را ترک کرده‌اند. این وضعیت به عنوان سریع‌ترین رشد بحران پناهجویان در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف شده است.
ایالات متحده در حال بررسی اعمال ممنوعیت صادرات نفت و گاز روسیه به‌عنوان راهی برای مجازات مسکو است. اما به نظر می‌رسد آلمان، هلند و بریتانیا از تحریم هماهنگ غرب بر صادرات انرژی روسیه عقب‌نشینی کرده‌اند.
تحلیلگران انرژی هشدار داده‌اند که ممنوعیت نفت و گاز روسیه پیامدهای لرزه‌ای بر بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی خواهد داشت.
روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان پس از امریکا و عربستان و بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان به بازار است. همچنین یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده گاز طبیعی است.
اتحادیه اروپا حدود 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می‌کند که مقداری از آن از اوکراین عبور می‌کند.
نواک گفت: سیاستمداران اروپایی باید صادقانه به شهروندان و مصرف‌کنندگان خود هشدار دهند که چه چیزی در انتظار آنهاست. اگر می‌خواهید انرژی روسیه را رد کنید، ادامه دهید، ما برای آن آماده‌ایم. او بدون ارائه جزییات بیشتر افزود: ما می‌دانیم که می‌توانیم تولیدمان را به کجا هدایت کنیم.
در حالی که فعالان بازار انرژی بر چشم‌انداز تحریم‌های کامل صادرات انرژی روسیه تمرکز کردند، قیمت نفت به بالاترین حد در 14 سال گذشته رسید.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...