دسترسی به بازار چالش بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان

دسترسی به بازار چالش بزرگ شرکت‌های دانش‌بنیان

صنعت‌صنف: نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران پیشنهاد کرد برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، بهره‌گیری شرکت‌های بزرگ دولتی، خصولتی و خصوصی از برخی معافیت‌های مالیاتی و امکانات و تسهیلات، منوط به تامین بخشی از خدمات، محصولات یا منابعشان از شرکت‌های دانش بنیان شود.

شهاب جوانمردی « محدودیت دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی»، «محدودیت دسترسی به فناوری» و «موانع حقوق و قانونی» را سه چالش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران معرفی کرد.

جوانمردی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران از دل صنایع متقدم و سنتی بیرون نیامدهاند، گفت: این شرکت‌ها عمدتا به‌دلیل عدم ارتباط موثر با کسب‌وکار‌های سنتی، در حوزه دسترسی به بازار با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران افزود: خاستگاه اغلب کسب‌‌وکارهای نوین از دانشگاه یا مراکز تحقیقاتی است یا این شرکت‌ها در شمار استارت‌آپ‌هایی قرار می‌گیرند که به صورت مستقل شکل‌ گرفته‌ و یک محصول دانش‌بنیان را عرضه می‌کنند؛ منتهی این محصولات برای ورود و نفوذ به بازارهای سنتی با مشکل مواجه هستند. مساله دیگری که وجود دارد این است که فعالان حوزه دانش‌بنیان ممکن است، با اقتضائات صنایع متقدم آشنایی نداشته باشند، شبکه ارتباطات و قدرت را نشناسند و ورود و نفوذ محصولاتشان به بازار منافع برخی تامین‌کنندگان پیشینی را به خطر بیندازد. بنابراین، این مسایل، شرکت‌های دانش‌بنیان را با چالش‌هایی روبه‌رو می‌کند.

او با بیان اینکه«برخی قانونگذاران و سیاستگذاران ممکن است با الزامات قانونگذاری در این حوزه آشنا نباشند» ادامه داد: این عدم آشنایی، فعالان کسب‌وکارهای دانش‌بنیان را با موانع حقوقی و قانونی نیز روبه‌رو می‌‌کند.

دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به فناوری، سومین چالشی است که این عضو هیئت نمایندگان از آن یاد کرد و گفت: دسترسی بی‌واسطه و کم‌هزینه شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران به فناوری‌های روز دنیا به‌واسطه اعمال تحریم‌‌ها دچار محدودیت شده است. در عین حال، وقتی بازار کسب‌‌وکارها از یک حدی کوچک‌تر است، صرفه در مقیاس تولیدات آنها مخدوش شده و قیمت تمام شده محصولات آنان افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه علاوه‌بر محدودیت بازارهای داخلی،‌ دسترسی به بازارهای جهانی نیز با محدودیت مواجه است. اینها مسایلی است که کسب‌وکارها به‌ویژه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان برای توسعه هرچه بیشتر با آنها دست به گریبان هستند.

جوانمردی در ادامه، پیشنهاداتی را برای توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان مطرح کرد و گفت: یکی از راهکارها این است که بهره‌گیری شرکت‌های بزرگ دولتی، خصولتی و خصوصی از برخی معافیت‌های مالیاتی و امکانات و تسهیلات، منوط به تامین بخشی از خدمات، محصولات یا منابع از شرکت‌های دانش‌بنیان شود و البته این شرکت‌ها بخشی از بازار خود را به صورت کنترل شده در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند. درواقع، هرچه شرکت‌های متقدم با شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر گره بخورند، شانس شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار بیشتر خواهد شد. همچنین لازم است قانونگذار نیز قوانینی را به تصویب برساند یا از قوانینی حمایت کند که به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌‌بنیان کمک کند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...