کارا فردا به بورس کالا می‌آید

کارا فردا به بورس کالا می‌آید

براساس اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران، عرضه نخستین محموله خودروی خارجی در بورس کالا با تاریخ سررسید 13 تیرماه 1401 ارائه شده که این عرضه در روز چهارشنبه 28 اردیبهشت انجام می‌شود.

به گزارش ، نخستین عرضه خودرو در بورس کالا از سوی شرکت بهمن موتور و شامل خودروی تک‌کابین کارا به قیمت پایه 291 میلیون و 257 هزار و 772 تومان و کارا دو کابین به قیمت 301 میلیون و 596 هزار و 304 تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر عملیات عرضه بورس کالا در این‌باره به ایسنا گفت: مشتریان می‌توانند از طریق شرکت ارائه‌کننده متوجه شوند که تقاضای آنها در چه مرحله‌ای است که اگر شماره‌گذاری خودرو هم انجام شود می‌توانند خودروی خود را در سررسیدا تحویل بگیرند.

عباس یعقوبی با تشریح روند دریافت کد معاملاتی و خرید خودرو در بورس کالای ایران اعلام کرد که روز چهارشنبه خودروی کارا در بورس کالا عرضه خواهد شد.

یعقوبی ادامه داد: شرط لازم برای محقق شدن اهداف یاد شده، عرضه منظم توسط خودروسازان در بورس و عدم فروش در بازار خارج از بورس است تا به ایجاد بازار متشکل خودرو کمک شود و خریداران با اطمینان از عرضه مستمر خودرو در بورس، رفتارهای هیجانی از خود بروز ندهند.

جزییات خرید خودرو از بورس کالا

مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه اطلاعیه عرضه برای آگاهی عموم مردم روی سایت بورس کالا در دسترس قرار گرفته است، گفت: زمان ثبت سفارش از یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله امکان‌پذیر است. پس از آن از طریق معاملات حراج باز جلسه معاملاتی فروش خودرو برگزار می‌شود. استفاده از روش حراج باز متضمن کشف نرخ عادلانه و جلوگیری از به وجود آمدن انگیزه سفته‌بازی خارج از بورس می‌شود زیرا مصرف‌کننده نهایی تا هر قیمتی که مناسب بداند زمان دارد رقابت را ادامه دهد و خودرو مورد نیاز خود را خریداری کند.

یعقوبی توضیح داد: برای شرکت در حراج و خرید خودرو، مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند که به هر دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی این امکان فراهم شده است. در روش حضوری مشتری به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه می‌کند و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را تکمیل می‌کند. پس از بررسی مدارک توسط بورس کالا، صدور کد مشتری انجام می‌شود.

او ادامه داد: در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌کند. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: برای انجام معامله، مشتریان باید دارای حساب وکالتی متعلق به خود باشند که خدمت حساب وکالتی از طریق اکثر بانک‌ها به مشتریان ارائه می‌شود. در این زمینه، تمام وجه معامله باید در حساب وکالتی موجود باشد تا در زمان انجام معامله این مبلغ بلوکه شود و پس از انجام معامله به حساب بورس کالا برای تسویه انتقال پیدا کند.

او افزود: شرکت در جلسه معاملاتی فقط از طریق کارگزاران انجام می‌شود. آدرس و شماره تماس شرکت‌های کارگزاری در سایت بورس کالا درج شده است.
یعقوبی یادآور شد: دیگر خودروها نیز پس از تقاضای عرضه‌کننده و پذیرش از طریق بورس کالا قابل عرضه خواهند بود.

احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران نیز در این‌باره گفت: ما طبق دستورالعمل می‌توانیم قیمت را در صورتی که نرخ کشف شده در بورس از نرخ بازار بالاتر باشد را قبول نکنیم اما امیدواریم در چهارشنبه نخستین معامله خودرو در بورس کالا  انجام شود.

رحیمی درباره اینکه اگر کسی خودروی ایرانی داشته باشد آیا می‌تواند در این عرضه شرکت کند، گفت: بله، محدودیتی نیست و اینگونه نیست که مانند دو خودروساز داخلی کسانی که خودرو دارند نتوانند ثبت‌نام کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...